آفتاب

وزیر خارجه اسرائیل: طرح صلح عربستان می‌تواند اساس روابط ما با اعراب باشد

وزیر خارجه اسرائیل: طرح صلح عربستان می‌تواند اساس روابط ما با اعراب باشد

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: طرحی که عربستان سعودی در سال 2002 میلادی مطرح کرد مادامی که حق بازگشت آوارگان فلسطینی را دربرنگیرد می‌تواند پایه و اساس ایجاد روابط اسرائیل و کشورهای عربی باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه اورشلیم پست اظهار کرد: تفکر اصلی پشت این طرح فقط توافق میان اسرائیل و فلسطین نیست بلکه برقراری روابط با تمام کشورهای عربی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پذیرش این طرح گفت: سطح منافع مشترک میان اسرائیل و کشورهای عربی میانه رو بیشتر از دوره گذشته شده است و درگیری اسرائیل فقط با فلسطینیان نیست بلکه با کشورهای عربی نیز است.

لیبرمن عنوان داشت: در نشست ماه مارس که میان رئیس جمهوری آمریکا و پادشاه عربستان در ریاض برگزار شد سه مساله اصلی یعنی ایران، گروه اخوان المسلمین و تاثیرات ادامه جنگ سوریه بر منطقه بررسی شد.

لیبرمن خواهان رهایی از حماس اولا به منظور دستیابی به یک برون رفت بزرگ دیپلماتیک شد و ادعا کرد: مادامی که حماس قوی بوده و کنترل غزه را در دست داشته و از حمایت مردمی در کرانه باختری برخوردار باشد غیرممکن است که دیپلماسی اجرا شود.

لیبرمن تاکید کرد که در حال حاضر ایجاد هرگونه روند دیپلماتیک آن هم با اعتماد به سخنان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین کار نادرستی است.

وی افزود: محمود عباس مشروعیتی ندارد و بعد از رهایی ما از حماس مرحله بعدی یعنی برگزاری انتخابات فلسطین آغاز می‌شود.

لیبرمن تصریح کرد: ما باید یک توافقنامه بین‌المللی را با کسی امضا کنیم که بدون شک قدرت امضای توافقنامه با ما را داشته باشد.

وی مدعی شد: عباس قدرت و مشروعتی ندارد چرا که هیچ گونه انتخاباتی در زمینه تشکیلات خودگردان فلسطین از سال 2006 برگزار نشده است.

لیبرمن در ادامه گفت: ما اول سرنگونی حماس را می‌خواهیم و بعد از آن برگزاری انتخابات و سپس شروع روند دیپلماتیک.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان طرح صلحی را در نشست 2002 میلادی در بیروت مطرح کرد که به طرح صلح عربی شناخته شد.

این طرح بر عقب نشینی کامل رژیم صهیونیستی از تمامی اراضی اشغالی شده از ژوئن 1967 مطابق قطعنامه‌های 242 تا 338 شورای امنیت تاکید کرد و تشکیل کشور فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی قدس شرقی را در مقابل به رسمیت شناختن این رژیم و عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل خواستار شد.

انتهای پیام

کد N442763

وبگردی