آفتاب
فلاحت پیشه در گفتگو با مهر: 

نگاه ایران به تحولات عراق شخص محور نیست/ شواهد اختلاف مواضع عربستان و آمریکا با ایران در عراق

نگاه ایران به تحولات عراق شخص محور نیست/ شواهد اختلاف مواضع عربستان و آمریکا با ایران در عراق

کارشناس مسائل منطقه و عراق گفت: به هیچ وجه نباید موضع گیری عربستان و اتحادیه عرب و حتی آمریکا را به عراق همسان با ایران دانست، ایران  نگاه راهبردی به ثبات در عراق دارد، زیرا ثبات این کشور در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی تلقی می شود .

حشمت الله فلاحت پیشه ، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تحولات عراق و اعلام حمایت ایران از نخست وزیر جدید این کشور پس از انتخاب گفت: من در گذشته نیز مطرح کرده بودم که نگاه ایران به تحولات عراق شخص محور نیست بلکه نگاه مبتنی بر روندهای قانونی در این کشور است.

وی افزود: بسته به شرایط قانون اساسی دولت عراق هر شخصی که به عنوان نخست وزیر و یا رئیس جمهور انتخاب شود؛ از سوی ایران در این روند دموکراتیک مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

رئیس اسبق گروه دوستی و پارلمانی ایران و عراق در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سال 2003 سیاست ایران در عراق همین بوده است به این مفهوم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحمیل اقتدارآمیز افراد به تحولات عراق نبوده است. اکنون نیز در چنین شرایطی آقای حیدر العبادی به عنوان کاندیدای ائتلاف ملی عراق از طرف این ائتلاف به رئیس جمهور معرفی شده است و آقای فواد معصوم نیز ایشان را مسئول تشکیل کابینه کرده است.

وی با اشاره به اینکه این روند مورد احترام همگان است، بیان کرد: آقای نوری الملکی نیز در شرایط سختی نخست وزیری عراق را به عهده گرفت و با وجود آنکه در کل دارای ضعف هایی بود اما دولت را اداره کرد و اکنون در شرایطی که در عراق شکل گرفته است و با تشکیل ائتلاف ملی عراق ، این ائتلاف توانست بالای 120 کرسی را جذب کند و حتی برخی از کسانی که با ائتلاف نوری المالکی همراه شده بودند، اکنون با ائتلاف ملی همراه هستند و بر اساس همین ساز و کار قانونی آقای العبادی نخست وزیر و مأمور تشکیل کابینه شد و جمهوری اسلامی ایران نیز از همین روند قانونی حمایت کرد و اگر روزی بر اساس همین ساز و کار شخص دیگری روی کار بیاید جمهوری اسلامی حمایت خواهد کرد.

عربستان ، امریکا و اتحادیه عرب به دنبال مقابله با نوری المالکی 

فلاحت پیشه به حمایت های دیگر کشورها از جمله عربستان سعودی و آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: حمایت های این کشورها در این قالب شکل نمی گیرد. به نظر می رسد عربستان، آمریکا واتحادیه عرب نوعی مقابله را با دولت نوری الملکی پیش گرفته بودند و بر اساس این سیاست مقابله پیش می رفتند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر چالش اصلی این کشورها با آقای نوری المالکی بر اساس این اعتقاد مالکی بود که برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان در گسترش تروریسم و حمایت مالی از تروریست ها نقش دارند و این حرف های آقای مالکی درست بود.

فلاحت پیشه تصریح کرد: بر این اساس اکنون حمایت هایی که از سوی این کشورها از العبادی صورت گرفته است، علیه نوری المالکی و یک حمایت سیاسی است. نخست وزیر جدید در عراق حتما باید در قالب شرایط داخلی این کشور عمل کند، شرایطی که در ان تروریسم و حامیان خارجی ان محکوم هستند و ما امیدوار هستیم خرسندی اتحادیه عرب از شکل گیری شرایط تازه در دولت عراق یک ابراز خرسندی عملی باشد.

این کارشناس مسائل خارمیانه و عراق بیان کرد: امیدواریم این امکان فراهم شود که برخی از کشورهای عربی به جای مداخله منفی در امور داخلی عراق کمک کنند که عراق مشکلاتش را به ویژه مشکلاتی که ناشی از مداخله همان کشورهای عربی است، کنار بگذارد.

وی در این باره که برخی از تحلیل ها حاکی ازآن است که ایران و عربستان بعد از برکناری صدام برای اولین بار است که در عراق موضع مشترک داشته اند و آیا حمایت سه گانه ایران و آمریکا و عراق آرامش را به عراق باز خواهد گرداند، اظهار داشت: تحولات عراق را باید واقع گرایانه تحلیل کرد. بنده معتقدم مشکلات عراق خیلی بیشتر از ان است که با یک تغییر و تحول در عرصه سیاسی عراق شرایط تغییر کند.

50 درصد خاک عراق تحت نفوذ و حاکمیت داعش است 

فلاحت پیشه گفت: واقعیت این است که 50 درصد از خاک عراق در حال حاضر یا تحت حاکمیت داعش است به این مفهوم که در ان مناطق حکومت تشکیل داده و فرمانداری راه اندازی کرده است و یا تحت نفوذ حکومت داعش به این معناست داعش به راحتی در آن مناطق به راحتی عملیات تروریستی ،آدم ربایی و آدم کشی صورت می دهد.

وی تأکید کرد: به طور معمول در قاموس سیاسی زمانی که کشوری در چنین شرایطی است ، این کشور دچار وضع اضطراری است و الان عراق در وضعیت اضطراری به سر می برد.

نباید موضع گیری عربستان و اتحادیه عرب و حتی آمریکا را همسان با ایران دانست

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه خیلی از بازیگران خارجی در عراق فعال هستند، بیان کرد : به هیچ وجه نباید موضع گیری عربستان و اتحادیه عرب و حتی آمریکا را همسان با ایران دانست. ایران  نگاه راهبردی به ثبات در عراق دارد، ثبات در عراق به سود ایران است و در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی تلقی می شود.

وی تأکید کرد: امریکایی ها اکنون به عنوان مثال به صورت گزینشی در عراق اقدام نظامی انجام می دهند و این اقدام بیش از هر چیز نشانه آن است که آمریکایی ها می خواهند حضورشان در عراق به رسمیت شناخته شود تا بتوانند امتیازات سیاسی ، اقتصادی و ... را به دست آورند.

مدیریت داعش در برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان 

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: مدیریت داعش در پایتخت برخی کشورهای همسایه عراق از جمله عربستان صورت می گیرد، در برخی از این کشورها گردش مالی تروریست ها به راحتی انجام می شود و تروریست ها مسلح می شوند.

وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه موضع گیری یکسان  ایران و این کشورها به معنای اشتراک عمل در تحولات عراق نیست، بیان کرد: به نظر می رسد اکنون وقت مناسبی است که دولتمردان عراق به ویژه آقای فواد معصوم که در حال حاضر جایگاه تثبیت شده ای دارد و مسئول سیاست خارجی عراق است رسما از کشورهای دیگر از جمله آمریکا و کشورهای عربی بخواهد که به جای محکومیت ظاهری و لفظی داعش و تبریک لفظی تحولات عراق سه کار را انجام دهند.

فلاحت پیش خاطرنشان کرد : این کشورها اول باید به گردش مالی تروریست ها در کشورهای خود پایان دهند، بستن دفاتر مدیریت داعش در این کشورها و پایان دادن به تجهیز و مسلح سازی داعش اقدامات دیگری است که باید هر چه سریعتر از سوی این کشورها صورت گیرد.

موضع آمریکا  با کشورهای عربی مربوط است

وی تأکید کرد: نکته جالب این است که این اقدامات موضع آمریکا را با کشورهای عربی مربوط می کند. آمریکا با این کشورها و حتی ترکیه موافقت نامه های امنیتی امضا کرده است، اگر این موافقت نامه امنیتی در راستای تهدید بودن و تروریست بودن داعش در این کشورها انجام شود به این مفهوم است که عقبه داعش در این کشورها جمع آوری شده و عراق به ثبات می رسد، این همان چیزی است که ایران به دنبال آن است اما متأسفانه برخی از کشورها درقبال این راهبرد ایران بازی های سیاسی دارند.

فلاحت پیشه درباره پیش بینی از آینده عراق بیان کرد: من معتقدم نخستین امر لازم برای عراق همراهی دولتمردان و آقای نوری المالکی به عنوان شریک سیاسی تحولات تازه است. این کار کمک می کند که همه در عراق بر اساس قانون اساسی عمل کنند یعنی شیعیان، جماعت اهل سنت مخالف داعش و طیف طارق الهاشمی می توانند با فرماندهی سیاسی تحولات عراق را در دست گیرند.

در صورت عدم کنترل، تغییر و تحولات در عراق تبدیل به مشکل تازه خواهد شد

وی افزود: سه گروه در عراق می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. گروه اول  از طرف بخشی از اقلیمی های کردستان  هستند، گروه دوم از ناحیه بخشی از اهل سنت که نگاه دوگانه ای نسبت به تحولات دارند و هم در درون دولت عراق عمل می کنند و هم با طیف طارق الهاشمی ارتباط دارند و گروه سوم نیز در میان طرفداران نوری المالکی هستند که ممکن است روند کنونی را به رسمیت نشناسند.

فلاحت پیشه تأکید کرد: اگر این سه تهدید در عراق مهار شود، این کشور می تواند وحدت لازم برای پرداختن به مسائل امنیتی از جمله داعش را داشته باشد در غیر این صورت شاهد خواهیم بود که همین تغییر و تحولات در عراق خود تبدیل به مشکل تازه خواهد شد.

کد N442714

وبگردی