آفتاب
معاون وزیر خارجه مصر در گفتگو با مهر:

مصر فلسطین بدون بیت المقدس را نمی پذیرد/ اهتمام ایران برای حل تنش ها در غزه

مصر فلسطین بدون بیت المقدس را نمی پذیرد/ اهتمام ایران برای حل تنش ها در غزه

معاون وزیر امور خارجه مصر با اشاره به اهتمام ایران برای حل تنش ها در غزه تاکید کرد که کشورش فلسطین بدون بیت المقدس را نمی پذیرد.

حملات غیرانسانی رژیم صهیونیستی از 17 تیر سال جاری در نوار غزه آغاز شد که در جریان این حملات حدود دو هزار و 950 فلسطینی شهید و دست کم 10 هزار نفر دیگر زخمی شدند. طبق گزارشهای سازمان ملل یک چهارم از ساکنان نوار غزه از خانه های خود آواره شدند.

همچنین از هشت صبح سه شنبه هفته گذشته آتش بس 72 ساعته ای در نوار غزه برقرار شد که تا هشت صبح روز جمعه به وقت محلی ادامه داشت. با پایان این آتش بس حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه ازسرگرفته شد، بطوری که تنها در یک روز دهها فلسطینی در جریان این حملات شهید و زخمی شدند.

به گفته منابع فلسطینی مذاکرات برای برقراری آتش بس فراگیر در نوار غزه با میانجیگری مصر در قاهره در حال انجام است. برخی منابع نیز از پذیرفتن برخی شروط جزیی گروههای مقاومت در نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی خبر داده اند.

محمد بدرالدین زاید در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آینده جنگ غزه گفت: هم اکنون در حال رایزنی با مقامات فلسطین برای دستیابی به توافق و همچنین ایجاد آتش بس در این منطقه هستیم. البته مرزهای غزه هفت گذرگاه دارد که تنها یکی از این گذرگاهها هم مرز با مصر بوده و شش گذرگاه دیگر در مرز با اسرائیل است و مسئولیت این گذرگاهها به عهده تل آویو است.

معاون وزیر امور خارجه مصر با تشریح مقررات و تشریفات ارسال کمک به غزه از طریق مصر ابراز امیدواری کرد کشورش همکاریهای لازم برای انتقال کمک‌ های ایران به منظور کاهش سختی‌ های مردم غزه را فراهم آورد.

وی با تاکید بر لزوم راه حل دو دولتی بین مقامات فلسطین و رژیم صهیونیستی افزود: موضع ما مشخص است و فلسطین بدون بیت المقدس از نظر ما قابل قبول نیست.

معاون وزیر امور خارجه مصر درباره نقش ایران در حل مشکلات مردم فلسطین است، گفت: ایران نقش بسیار مهمی را در حل مسئله فلسطین ایفا کرده که این تلاشها ارزشمند است. تهران با رایزنی با مقامات مصر در تلاش برای ایجاد آتش بس در غزه و حل مشکلات در این منطقه است که بسیار قدردان تلاشهای ایران هستیم.

محمد بدرالدین زاید در رابطه با سکوت جامعه جهانی در قبال مشکلات مردم فلسطین گفت: کشورهای عربی در قبال مسئله فلسطین ساکت نبوده و نشست وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد برای رسیدگی به اوضاع غزه در تهران نشان می دهد که جنبش عدم تعهد در قبال موضوع فلسطین ساکت نبوده و خواستار حل سریعتر مشکلات در غزه است.

وی با اشاره به اهتمام ایران برای حل مسئله فلسطین افزود: جنبش عدم تعهد تلاش گسترده ای را برای حل تنش ها میان فلسطین و اسرائیل و همچنین کمک به فلسطینیان انجام داده و این تلاشها همچنان ادامه می یابد.

.................................

گفتگو از معصومه زارع

کد N442650

وبگردی