آفتاب

بان کی مون: نیروهای امنیتی عراق از مداخله در امور سیاسی دوری کنید

بان کی مون: نیروهای امنیتی عراق از مداخله در امور سیاسی دوری کنید

دبیرکل سازمان ملل گفت، این مسئله الزامی است که نیروهای امنیتی عراق از مداخله در روند سیاسی این کشور که منجر به تشکیل دولتی جدید می‌شود، اجتناب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل هشدار داد، تشدید تنش‌های سیاسی و افزایش تهدیدهای امنیتی از سوی شبه‌نظامیان داعش که توسط شبه‌نظامیان سنی حمایت می‌شوند می‌تواند عراق را دچار بحران عمیق‌تری کند.

وی از حیدر العبادی، نخست وزیر مکلف عراق خواست تا دولتی فراگیر که از نظر تمامی احزاب جامعه عراق قابل قبول است، تشکیل دهد.

نوری مالکی نخست وزیر عراق که دوره ریاستش به پایان رسیده با انتخاب حیدر عبادی توسط فواد معصوم رئیس جمهوری عراق مخالفت کرده و به حامیان خود دستور داد تا روز دوشنبه به خیابان بیایند.

بان کی مون از رهبران عراق و بسیاری از نقاط دیگر به خاطر ناکامی در ایجاد یک جامعه فراگیر که باعث ریشه دوانی گروه‌های تروریستی از جمله داعش شده، انتقاد کرد. وی در کنفرانسی خبری هشدار داد که سم نفرت و وحشیگری در عراق در حال گسترش است و شبه‌نظامیان تروریست داعش عراق، سوریه و کل منطقه را تهدید می‌کنند.

بان کی مون گفت: تصرف بخش‌های وسیع شمال و غرب عراق توسط شبه‌نظامیان داعش صدها هزار تن را مجبور کرده تا در شرایط انسانی بسیار بدی در ترس زندگی کنند و سازمان ملل در حال حاضر پایگاه‌های کمی در این بخش‌ها دارد.

دبیر کل سازمان ملل تلاش‌های آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپا را که در تلاشند تا به دولت عراق و دولت منطقه‌ای کردستان در جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر شبه‌نظامیان داعش کمک می‌کنند، تحسین کرد. وی ضمن محکوم کردن شدید اقدامات تروریستی داعش از جامعه بین الملل خواست تا برای نجات ایزدی‌ها بیشتر تلاش کند.

بان کی مون ادامه داد: بسته‌های حاوی آب و غذا از طریق هلی‌کوپتر برای مردم گیر افتاده در کوهستان‌ها پرتاب می‌شود اما وضعیت در این منطقه بسیار بد است.

انتهای پیام

کد N442507

وبگردی