آفتاب
استاد حقوق بین‌الملل:

آمریکا به دلیل نقض معاهده تجارت اسلحه قابل تعقیب است

آمریکا به دلیل نقض معاهده تجارت اسلحه قابل تعقیب است

یک استاد حقوق بین‌الملل گفت: اسرائیل هم سابقه نقض حقوق بشر دارد، هم مشغول نقض حقوق بشر است و هم پتانسیل این کار را دارد و لذا اگر آمریکا سلاح و مهمات در اختیار این رژیم قرار می‌دهد می‌توان در قالب مشارکت یا معاونت در جرم باب طرح دعوا علیه آمریکا را باز کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پوریا عسگری در میزگرد بررسی ابعاد حقوقی بین‌المللی پیگرد و محاکمه عاملان جنایات در غزه با اشاره به 65 سالگی کنوانسیون‌های ژنو، گفت: 65 سال است که نقض حقوق بشر در نقاط مختلف دنیا از جمله غزه اتفاق می‌افتد.

وی گفت: اسرائیل در دفاع از اینکه چرا اصل تفکیک را رعایت نمی‌کند پاسخ می‌دهد که طرف مقابل اصل تمایز را رعایت نکرده است، یعنی مناطق نظامی و غیرنظامی مشخص نشده است. پاسخ حقوق بشر دوستانه به این موضوع این است که اگر ضرورت نظامی ایجاب کند می‌توان اصل تفکیک را رعایت نکرد، اما در اینجا ضرورتی وجود نداشته است.

این استاد حقوق بین‌الملل گفت: اصل تناسب یعنی اگر شما بنا به ضرورت اقدامی انجام می‌دهید ما می‌پذیریم که تلفات غیرنظامیان اتفاق بیفتد اما میزان تلفات غیرنظامی باید متناسب باشد. چیزی که توسط قوای اشغالگر اعلام شده این است که آنها به دنبال از بین بردن توان نظامی و همچنین تونل‌ها هستند. حال باید پاسخ دهند که آیا کشته شدن دو هزار و جراحت 10 هزار نفر غیرنظامی با هدف شما متناسب است؟

وی افزود: استدلال دیگری که آوردند این است که اقدام آنها متقابل است در حالیکه دفاع برای قوای اشغالگر معنی ندارد و این امر نیز از رای دیوان بین‌المللی کیفری برداشت می‌شود.

عسگری اظهار کرد: در حقوق بشردوستانه اقدامات متقابلی که نقض حقوق بشر را به دنبال داشته باشد اقدامی تلافی‌جویانه می‌نامند که این هم نقض حقوق بشر است.

این استاد حقوق بین‌الملل درباره مرجع رسیدگی به جنایات اسرائیل گفت: دیوان بین‌المللی کیفری فعلا نمی‌تواند وارد این ماجرا شود، چون صلاحیت‌های آن مشخص است؛ لذا همان مسیری که فلسطین در سال 2009 طی کرد و درخواست عضویت در icc داد مسیری مناسب است و در این صورت شاید به این جنایات رسیدگی نشود، اما زمینه برای تکرار این جرایم محدود می‌شود.

وی گفت: در چنین شرایطی استفاده یا عدم استفاده از قطعنامه اتحاد برای صلح ما را به جایی نخواهد رساند.

این حقوقدان درباره صلاحیت جهانی دادگاه‌های ایران گفت: یک پیش زمینه وجود دارد و آن هم این است که اگر بناست ما صلاحیت جهانی را در نظر بگیریم و محاکمه کنیم نیاز به جرم‌انگاری داریم در حالیکه در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما نقض کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو جرم‌انگاری نشده است؛ لذا حتی اگر هم متهم در اختیار ما باشد امکان محاکمه نداریم.

عسگری افزود: آنچه که آقای دکتر اردبیلی در مورد دادگاه‌های اسرائیل گفتند درست است و پرونده‌های زیادی هم به این شکل مطرح شده‌اند یعنی وکلای بین‌المللی تلاش زیادی در این زمینه کرده‌اند ولی محاکم اسرائیل منطق خود را دارند.

این استاد دانشگاه درباره طرح دعوا علیه اسرائیل در نهادهای منطقه‌ای، گفت: به نظر من در دیوان اروپایی حقوق بشر زمینه این کار وجود دارد. در آوریل 2013 معاهده تجارت اسلحه (ATT) را داشتیم که به چند تعهد مشخص در خصوص جابجایی سلاح صحبت کرده و گفته است به هیچ وجه نباید به دولت‌هایی که سابقه نقض حقوق بشر را دارند یا مشغول نقض حقوق بشر هستند یا پتانسیل نقض حقوق بشر را دارند سلاح داد.

وی ادامه داد: بنابراین اسرائیل که هم سابقه نقض حقوق بشر دارد، هم مشغول نقض حقوق بشر است و هم پتانسیل این کار را دارد مشمول این موضوع می‌شود لذا اگر کشوری نظیر آمریکا سلاح و مهمات در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد با اینکه آمریکا عضو ATT نیست اما چون آن را امضا کرده می‌توان در قالب مشارکت یا معاونت در جرم باب طرح دعوا در دیوان اروپایی حقوق بشر علیه این کشور را باز کرد.

انتهای پیام

کد N442459

وبگردی