آفتاب

امروز، روز تعیین کننده برای مذاکرات آتش‌بس در غزه/مخالفت قاهره با خلع سلاح مقاومت

امروز، روز تعیین کننده برای مذاکرات آتش‌بس در غزه/مخالفت قاهره با خلع سلاح مقاومت

یک دوره از مذاکرات غیرمستقیم میان هیات‌های فلسطینی و اسرائیلی در قاهره سه‌شنبه شب پایان یافت و امروز (چهارشنبه) که آخرین روز آتش‌بس 72 ساعته است مذاکرات میان هیات‌های فلسطینی و اسرائیلی از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، یکی از اعضای هیات مذاکره کننده فلسطینی در خصوص مذاکرات گفت: پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما برای امضای توافق کافی نیست. مذاکرات روز چهارشنبه از سر گرفته می‌شود.

در همین حال، یکی دیگر از اعضای هیات فلسطینی عنوان داشت که مذاکرات بسیار دشوار است.

در همین حال، یک مقام برجسته رژیم صهیونیستی در خصوص روز اول این مذاکرات عنوان داشت: اختلافات همچنان بسیار عمیق است و پیشرفتی حاصل نشده است. شکاف در مواضع اسرائیل و هیات فلسطینی همچنان بسیار عمیق است.

یکی از اعضای هیات فلسطینی در مصاحبه با اسکای نیوز عنوان داشت: مذاکرات در خصوص مکانیزم‌های اجرای توافقنامه است؛ بررسی مساله ساخت فرودگاه و اسکله دریایی به تعویق افتاده است تا مذاکرات در خصوص این مسائل در جریان مذاکرات نهایی با اسرائیل صورت بگیرد که پیش‌بینی می‌شود با اعلام آتش‌بس در غزه این مذاکرات آغاز شود.

یک منبع تاکید که رژیم صهیونیستی با گشودن گذرگاه‌ها و ارسال کمک‌ها از طریق گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه موافقت کرده است و بازسازی نوار غزه را در گرو حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه دانسته است.

رژیم صهیونیستی همچنین با واریز حقوق کارمندان نوار غزه که از طریق تشکیلات خودگردان فلسطین موافقت کرده است. در خصوص نوار مرزی نیز رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که باید مساحت آن 300 متر باشد. در مورد ماهی‌گیری سواحل غزه نیز این رژیم اعلام کرده است که باید مساحت آن شش مایل باشد.

هیات فلسطینی اعلام کرده است که اسرائیلی‌ها از روز دوشنبه خواهان تمدید آتش‌بس برای سه روز دیگر شدند اما فلسطینی‌ها و مصری‌ها خواهان این هستند که تا قبل از پایان مهلت آتش‌بس کنونی به توافقی دست یابند.

از سوی دیگر، شبکه المیادین اعلام کرد که اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می‌دهد طرف مصری با بررسی مساله خلع سلاح مقاومت مخالفت کرده است.

هیات فلسطینی نیز کاملا مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده است.

عزب الرشق از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس نیز عنوان داشت که این جنبش هیچ مانعی نمی‌بیند که تشکیلات خودگردان فلسطین بازسازی نوار غزه و اجرای توافق‌ها را بر پایه شراکت بر عهده بگیرد. همزمان داوود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی گفت که مقاومت به جان فشانی های فلسطینی‌ها در نوار غزه وفادار خواهد ماند.

وی در مصاحبه با المیادین گفت: توقف هرگونه حملات و پایان دادن به محاصره غزه دو مساله‌ای است که مقاومت در مذاکرات قاهره از آن‌ها کوتاه نخواهد آمد.

انتهای پیام

کد N442322

وبگردی