آفتاب
تصاویری از تبعات خشونت پلیس آمریکا/

آشوب در میسوری وارد سومین روز خود شد/اوباما: قتل نوجوان سیاه پوست یک تراژدی بود

آشوب در میسوری وارد سومین روز خود شد/اوباما: قتل نوجوان سیاه پوست یک تراژدی بود

همزمان با ادامه آشوب در ایالت میسوری به دلیل کشته شدن یک نوجوان غیر مسلح سیاه پوست به دست پلیس آمریکا، رئیس جمهور این کشور ضمن آنکه خواستار دادن پاسخی هوشمندانه به این اقدام نیروهای امنیتی شد قتل این نوجوان به دست پلیس را یک تراژدی خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، میسوری شب گذشته نیز صحنه اعتراضات مردمی در واکنش به کشته شدن یک نوجوان سیاه پوست به دست یک افسر پلیس بود. این ایالت از روز یک شنبه شب 19 مرداد ماه ناآرام است که دلیل آن کشته شدن یک نوجوان در بخش سنت لوئیز منطقه فرگوسن میسوری است.

در این میان "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، که تلاشهایش برای کنترل سلاح و کاهش خشونت در ایالات متحده با اقدامات لابی سلاح در این کشور ناکام مانده به شدت از این وضعیت انتقاد کرد و شب گذشته وعده داد که وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات گسترده ای را درباره این قتل انجام می هد.

اوباما در پیام خود به مردم میسوری گفت: می دانم که اتفاقات روزهای گذشته سبب بروز ناآرامی شده اما من از همه مردم در فرگوسن می خواهم که با کنار گذاشتن خشونت این مرد جوان را به یاد بیاورند.

فرد کشته شده یک نوجوان سیاه پوست با نام "مایکل براون"بود. هر چند پدر وی خواستار پایان آشوب در میسوری شده اما مردم این ایالت همچنان به اقدامات خود ادامه می دهند. خانواده براون اعلام کرده اند که خواستار اجرای عدالت در این رابطه هستند اما نمی خواهند این موضوع با خشونت همراه باشد.

در همین رابطه پلیس ایالت میسوری روز گذشته اعلام کرد : در پی برگزاری تظاهرات دراعتراض به قتل مایکل براون در تیراندازی یک مامور پلیس ، معترضان خشمگین شیشه خودروها و مغازه ها را در شهر فرگوسن شکستند .

یک مامور پلیس فرگوسن در این رابطه گفت :‌ ما هم اکنون با موجی از آشوب در این شهر روبرو هستیم . حدود 150 مامور پلیس مجهز به وسایل ضد شورش و گاز  اشک آور از سراسر منطقه سنت لوئیز به منطقه اعزام شده اند. با این همه هنوز گزارشی از شمار زخمیان دریافت نشده است .

پلیس ادعا می کند براون پس از بروز درگیری بر سر یک اسلحه در یک خودرو پلیس کشته شد . هنوز مشخص نیست چرا براون در یک خودرو پلیس بوده است . در جریان این درگیری دست کم یک تیر شلیک شد و سپس مامور پلیس قبل از خروج از خودرو تیرهای بیشتری شلیک کرد .

سابقه بد سیستم قضایی آمریکا در رسیدگی به پرونده های قتل سیاه پوستان

قتل براون در میسوری در حالی رخ داد که مردم آمریکا هنوز حادثه قتل "تریوان مارتین" نوجوان سیاه پوست به دست یک افسر پلیس و سپس تبرئه این پلیس را از یاد نبرده اند.

این وضعیت در حالی است که کمتر از یک ماه قبل نیز در نیویورک یک مرد سیاه پوست به دست نیروهای پلیس کشته شده بود ولی تا کنون از محاکمه عاملان قتل وی خبری نشده است.

کشته شدن افراد سیاه پوست در آمریکا به گونه ای است که معمولا پلیسی که فرد را به قتل رسانده از این اتهام تبرئه می شود. در جریان محاکمه قاتل تریوان مارتین وضعیت به گونه ای پیش رفت که حتی "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، نیز لب به انتقاد از سیستم قضایی این کشور گشود و گفت: مطمئنم اگر فرد کشته شده یک سفید پوست بود وضعیت به گونه دیگری پیش می رفت.

کد N442258

وبگردی