آفتاب
انصاریان:

قرآن، دعاها و زیارت‌ها در غربت است

قرآن، دعاها و زیارت‌ها در غربت است

یک استاد اخلاق با بیان این‌که «برای تبیین دعاها کاری صورت نگرفته است» گفت: متاسفانه حقایق این دعاها در حد لازم در جامعه جریان داده نشده است و هنوز هم درب مدارس و دانشگاه‌ها به روی این منبع عظیم مانند روایات و قرآن بسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در مراسم گرامیداشت پنجاه و پنجمین سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی با بیان این‌که «آئین مقدس اسلام ترکیبی از چهار منبع کامل و جامع است» اظهار کرد: در روزگار نزول قرآن، علم نجوم برای مخاطبان زمان نزول شناخته شده نبود و امیرمومنان علی(ع) و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به اندازه فهم آن دوران در این زمینه مطالبی بیان داشتند؛ اما امروز دوربین‌های نجومی که ستارگان را از میلیاردها سال نوری رصد می‌کنند به حد زیادی نجوم را شناسانده‌اند و کتاب‌هایی در این زمینه بیان کرده‌اند.

وی تصریح کرد: پروردگار عالم در قرآن کریم به جایگاه و مدارات میلیاردها ستاره سوگند یاد کرده است تا ما را متوجه کند که قرآن کریم از ارزش ویژه‌ای برخوردار است.

این استاد اخلاق افزود: منبع دوم آئین اسلام مجموعه عظیمی از روایات رسول خدا و ائمه طاهرین(ع) است که درک حقایق قرآن بدون آنها امکان ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، انصاریان تصریح کرد: منبع سوم آئین اسلام، دعاها است که هیچ مکتب و مذهبی به مانند مذهب شیعه از این دعاها که سراسر علم، حکمت، دانش و بصائر است، برخوردار نیست و تمام ملت‌ها و مذهب‌ها در این جهت فقیر، تهیدست و بدبخت هستند و خوشبخت همه ملت‌ها در زمینه شیعه است.

وی با تاکید بر این‌که «هنوز حقایق و اسرار دعاهای عرفه، کمیل، ابوحمزه ثمالی، جوش کبیر و دعای بعد از زیارت حضرت رضا(ع) کشف نشده است» گفت: متاسفانه کمتر بر روی این منبع عظیم الهی که معجزه عقلی امامان شیعه محسوب می‌شود، کار شده است.

رئیس مرکز دارالعرفان شیعی تاکید کرد: به اندازه‌ای که برای رسائل و مکاسب و کفایه خودکشی شده، قدمی برای این منبع با عظمت الهی در حوزه‌ها برداشته نشده است.

انصاریان با بیان این‌که «عالمان و اهل فن و تخصص برای معطل ماندن این دعاها در قیامت چه جوابی به خدا و ائمه طاهرین دارند که بدهند» گفت: در جامعه حقایق این دعاها در حد لازم جریان داده نشده است و هنوز هم درب مدارس و دانشگاه‌ها به روی این منبع عظیم مانند روایات و قرآن بسته است.

وی با اشاره به این‌که «امروز در یک حد محدودی کتاب خدا و روایات و دعاها در جامعه قرار دارد نه در یک حد عام» تصریح کرد: ما این دعاها را هنوز به جوانان و مذاهب دیگر و حتی به همسایگان کشور ارائه نکردیم.

این استاد اخلاق، منبع چهارم آئین اسلام را زیارت‌ها عنوان کرد و گفت: کدام مدرسه، دانشگاه، ملت و مذهبی نمونه زیارت امین الله، وارث، صدیقه کبری(س)، حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) و علی(ع) را دارد؟

انصاریان افزود: وقتی انسان در این زیارت‌ها دقت می‌کند شاهد است که بعد از 1500 سال هنوز کودکی است که کنار دریا ایستاده و حتی موجش را نمی‌بیند و لطافت آب را درک و حس نمی‌کند.

وی تصریح کرد: قرآن، روایات، دعاها و زیارت‌ها هنوز در غربت و در صفحات کتاب‌ها حبس است و هیچ حوزه‌ای را در عالم تشیع نداریم که حقایق روایات، دعاها و زیارت‌ها را درس دهد.

رئیس مرکز دارالعرفان شیعی افزود: خواندن کتاب‌های سطح و درس خارج حتما لازم است؛ اما لازم‌تر از آنها فهم این چهار منبع است که بر همه درس‌ها مقدم است و رتبه شرفی، علمی، حقیقتی و وجودی دارد.

انصاریان با تاکید بر این‌که «فلسفه ارائه چهار منبع قرآن، روایات، دعاها و زیارت‌ها تغییر کردن انسان است» تصریح کرد: تکیه بر این چهار منبع الهی موجب ارتقا یافتن از جهل به بصیرت، و از حیات بدنی به حیات روحی و عقلی و قلبی و سفر از حیوانیت برای رسیدن به اوج کرامت و شرافت و اصالت و لقاء الله و مقام قرب است.

وی افزود: اگر کسی این دگرگون شدن را نداشته باشد آدم نمی‌شود و وقتی آدم نشد در پیشگاه خداوند در دنیا و آخرت جایگاهی ندارد.

این استاد اخلاق با بیان این‌که «آیت الله العظمی بروجردی یکی از چهره‌های کم نظیر در اسلام بود» اظهار کرد: ایشان از نوجوانی و حتی در سنین پایین‌تر با دل دادن به قرآن، روایات و دعاها و زیارات عناصر شخصیت خود را بنا کرد و بنای انسانیت و ملکوتی بودن خود را ساخت و در نهایت تبدیل به این انسان والای اثرگذار، خدمت‌گزار، نفس دار راه یافته به لقا و قرب الی الله در همین دنیا شد.

انصاریان با اشاره به عرفان آیت الله العظمی بروجردی، گفت: ایشان عرفان خدایی را از ریشه خانوادگی خود و همچنین در محضر اساتید با عظمتی نظیر ابولمعالی کلباسی و علامه جهانگیرخان قشقایی و آخوند ملامحمد کاشانی دریافت کرد و این شجره طیبه را در خودش بنا نهاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که «هر روحانی شیعه در حد ظرفیت خود باید صیروریت داشته باشد تا بتواند با نفسش یک جهان و ملت را نجات و در راه خدا جریان دهد» تصریح کرد: حوزه باید نسبت به این نکات خیلی توجه داشته باشد؛ در دوران طلبگی شاهد بودم که یک ساعت مانده به اذان صبح از چهار طرف حجره‌ها صدای ضجه و ناله شنیده می‌شد.

این استاد عرفان و اخلاق تاکید کرد: امروز باید در حوزه‌های علمیه همه همت خود را برای بروجردی ساختن صرف کنیم و متاسفانه امثال ایشان خیلی کم داریم و تهیدست هستیم.

انصاریان با تاکید بر این‌که «آیت الله العظمی بروجردی مجسمه دین، تقوا، حلم، عظمت و کرامت بود» اظهار کرد: ایشان به مبلغان توصیه می‌کرد اگر به منزلی برای 30 شب در ماه مبارک رمضان یا دهه اول محرم رفتید و برای نمازشب یا نماز صبح دیرتر از صاحبخانه بیدار شدید، هر وقت زمان بود وسایل خود را جمع کنید بگذارید بروید که آبروی دین در خطر است و به روحانیت و دین مردم رحم کنید!!!

وی با بیان این‌که «برکات وجودی آیت الله العظمی بروجردی را نمی‌توان احصا کرد» افزود: ایشان شایسته و صیروریت قوی داشت و مصداق این چهار منبع عظیم بود.

انصاریان در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: باید معنویت روزگار آیت الله العظمی بروجردی را به حوزه برگرداند، حوزه‌ها را تبدیل به کارخانه‌های عظیم معنوی بروجردی سازی کنید؛ چرا که فردای قیامت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) با ما خیلی حرف دارند و شرمنده نشویم.

انتهای پیام

کد N442119

وبگردی