آفتاب

بان کی مون: آتش بس موقت راه حل بحران غزه نیست

بان کی مون: آتش بس موقت راه حل بحران غزه نیست

نیویورک- ایرنا- دبیر کل سازمان ملل بااشاره به تلفات و ویرانی های ناشی از تهاجم ددمنشانه نیروهای صهیونیستی به غزه تصریح کرد که با اتش بس موقت قادر به حل بحران غزه نخواهیم بود.

به گزارش ایرنا ، دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی در باره آن چه که او مهم ترین بحران های جاری جهان خواند،با خبرنگاران سخن گفت.

وی در مورد شرایط فعلی غزه ضمن ابراز خرسندی از تداوم آتش بس سه روزه که فردا ، چهارشنبه پایان خواهد یافت، گفت: امیدوار است این آتش بس موقت به یک صلح پایدار منتهی شود.

دبیر کل سازمان ملل با بیان این که در اثر تهاجم اخیر نیروهای صهیونیستی به مردم تحت محاصره غزه تا کنون 2 هزار فلسطینی که 75 درصد از آن ها شهروندان غیر نظامی بوده اند ، جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: شمار کودکان کشته شده در این تهاجم از مجموع کودکانی که در دو تهاجم پیشین نیروهای تل اویو به خاک غزه جان خود را از دست دادند، بیشتر بوده است.

بان کی مون شمار خانواده هایی را که در اثر این تهاجم وحشیانه در تاسیسات آنروا و یا سایر تاسیسات و پناهگاه های دولتی اسکان داده شده اند، 300 هزار نفر ذکر کرد و یاد آور شد که دست کم صد هزار نفر از مردم غزه خانه های خود را دراثر بمباران های اخیر نیروهای اسراییل از دست داده اند و در شرایط فعلی بیشتر ساکنان غزه از دسترسی به آب آشامیدنی محروم هستند.

دبیر کل سازمان ملل ضمن این که وعده داد که مسئولین این سازمان بار دیگر در مشارکت با سایر نهاد ها و سازمان های بین المللی ویرانی های ناشی از این تهاجم را باز سازی خواهند کرد، گفت :در صورتی که به ریشه های اصلی این درگیری ها توجه نشود آتش بس موقت کمکی به حل این بحران نخواهد کرد و تردیدی ندارد که با از سرگیری دور تازه ای از خشونت ها این گونه ویرانی ها و فجایع اجتناب ناپذیر خواهد بود.



**حمایت از العبادی

وی در ابتدا به تحولات سیاسی اخیر کشور عراق اشاره کرد و با استقبال از انتصاب ˈ حیدر العبادی به نخست وزیریˈ این کشور گفت که او اکنون وظیفه خطیر و سنگینی را در باز گرداندن یکپارچگی و امنیت به کشورش بر عهده دارد.

وی افزود،از العبادی انتظار دارد تا در تشکیل دولت جدید به حضور و مشارکت همه اقشار و گروه های سیاسی، قومی و مذهبی در این دولت احترام بگذارد.

بان کی مون با اشاره به حق مسلم مردم عراق به زیستن در فضایی امن و صلح آمیز گفت که حضور گروه تروریستی داعش در این کشور و رفتار سبوعانه این گروه، صلح و امنیت عراق را بیش از پیش به خطر انداخته و نا امنی در این کشور را به اوج خود رسانده است.

دبیر کل سازمان ملل گفت :اقدامات غیر انسانی و سبوعانه این گروه نه تنها شالوده های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی کشور عراق و سوریه، بلکه امنیت همه منطقه را با خطراتی جدی روبه رو کرده است.

وی با اشاره به سرنوشت درد ناک اقلیت های مذهبی عراق و قتل و کشتار این اقلیت ها به دست نیروهای داعش، از کارکنان سازمان ملل خواست تا همگام با سایر نهاد ها و سازمان ها هرچه در توان دارند برای کمک به مردم بی گناه این کشور بکار گیرند.

اروپام-4-541 ** 1917
کد N441882

وبگردی