آفتاب

درخواست رییس حزب الکتائب لبنان از حزب الله برای کمک به حل پرونده انتخاب رییس جمهور

درخواست رییس حزب الکتائب لبنان از حزب الله برای کمک به حل پرونده انتخاب رییس جمهور

بیروت – ایرنا - « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب و عضو گروه 14 مارس از حزب الله خواست تا برای حل پرونده انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور کمک کند.

به گزارش ایرنا، الجمیل روز سه شنبه و بعداز دیدار با « تمام سلام» نخست وزیر لبنان با بیان اینکه « همه تلاش ها برانتخاب رییس جمهوری لبنان در سریعترین زمان ممکن متمرکز شده است»، گفت که برخی نشانه های مثبت در این زمینه مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه به تفاهم در خصوص انتخاب رییس جمهوری جدید دست یابیم، تصریح کرد: انتظار می رود همه گروه ها بویژه حزب الله که حل پرونده تشکیل دولت را آسان کرد امروز هم برای حل آسان پرونده انتخاب رییس جمهوری کمک کند.

رییس حزب الکتائب، موانع انتخاب رییس جمهوری لبنان را فقط در نامزدی ژنرال « میشل عون» رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس محصور ندانست و گفت که همه گروه ها باید با درک خطری که لبنان را تهدید می کند در یک صف بایستند و زمینه این انتخاب را فراهم کنند و من به تحقق این مهم بسیار امیدوار و مطمئن هستم.

امین الجمیل افزود: ضروری است رییس جمهوری قبل از ماه سپتامبر آینده یعنی تا پایان دوره کنونی مجلس انتخاب شود و درغیراین صورت لبنان و موسسات قانونی آن با خطری بزرگ مواجه خواهند شد.

درحالیکه لبنان 80 روز است رییس جمهوری ندارد، دهمین جلسه مجلس لبنان برای انتخاب رییس جمهوری سیزدهم که قرار بود امروز تشکیل شود به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشد و « نبیه بری» رییس پارلمان جلسه یازدهم مجلس برای انتخاب رییس جمهور را یازدهم شهریور ماه آینده تعیین و اعلام کرد.

وی در ادامه این گفت وگو بر ضرورت شدید حمایت بین المللی از لبنان در زمینه های دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی تاکید کرد و گفت که دولت و در راس آن « تمام سلام» نخست وزیر باید با همه کشورهایی که می توانند از لبنان حمایت کنند، در ارتباط و تماس باشد.

رییس حزب الکتائب با تشکر از ابتکارعمل بسیار مهم عربستان سعودی در زمینه امنیتی لبنان، گفت که این کافی نیست بلکه همه کشورهای دوست و برادر لبنان باید بویژه در این مرحله ،از لبنان حمایت کامل وهمه جانبه کنند.

امین الجمیل ، بحران و اوضاع خطرناک امنیتی لبنان را ادامه درگیری های خارج از مرزهای این کشور دانست و خاطرنشان کرد: وظیفه نجات لبنان بر عهده ملت آن است و جامعه جهانی باید از لبنان و ملت آن در رویارویی با چالش ها و تهدیدهای بزرگ حمایت کند.

وی از بازگشت « سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل به لبنان بعداز 3 سال و 4 ماه ترک وطن، استقبال و ابراز امیدواری کرد که این بازگشت برای لبنان خیر بدنبال داشته باشد.

رییس حزب الکتائب در خصوص پرونده نیروهای امنیتی و ارتش لبنان که توسط گروه های مسلح تروریستی تکفیری در جریان حمله هفته گذشته آنها به شهرک عرسال و اشغال آن ربوده شده اند، اظهارداشت: متاسفانه تاکنون برای حل این پرونده نشانه های خوبی مشاهده نشده است و حتی برخی کشورها که ممکن بود در این زمینه کمک کنند، اعلام کرده اند که دارای چنین توانی نیستند.

امین الجمیل وضعیت عرسال را حساس و خطرناک خواند و با بیان اینکه ریشه های فتنه خشک نشده است، بر اهمیت همکاری دولت و گروه های سیاسی با ارتش برای جلوگیری از فتنه های مشابه عرسال تاکید کرد.

نخست وزیر لبنان با بیان اینکه تلاش کرده تا با امیر قطر و نخست وزیر ترکیه برای فراهم کردن رهایی نیروهای ارتش و امنیتی ربوده شده توسط گروه های تروریستی تکفیری تماس بگیرد، تصریح کرد:امیر قطر گفت که تماس کشورش با گروه های مسلح در سوریه مدتی است بطور کلی متوقف شده است.

روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز سه شنبه خود به نقل از تمام سلام افزود: با شیخ « تمیم بن حمد آل خلیفه » امیر قطر در خصوص نیروهای ارتش و امنیتی ربوده شده ، تحولات لبنان و بویژه خطری که تروریسم از دروازه عرسال لبنان را تهدید می کند، صحبت کردم.

نخست وزیر لبنان خاطرنشان کرد: شیخ تمیم بر حمایت ثابت قطر از لبنان تاکید کرد اما گفت که تماس کشورش با گروهای مسلح در خاک سوریه مدتی است که متوقف شده است.

وی اظهارداشت: تلاش کردم در چند روز گذشته با « رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه تماس بگیرم اما او سرگرم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بود و امکان برقراری این تماس میسر نبود.

تمام سلام تاکید کرد که بزودی تلاش خود را برای تماس با رهبران ترکیه به منظور درخواست کمک برای حل پرونده نیروهای ارتش و امنیتی ربوده شده لبنانی توسط گروه مسلح تروریستی از سر می گیرد.

اردوغان در انتخابات اخیرترکیه به عنوان رییس جمهوری جدید این کشور برگزیده شد.

این درحالی است که مردم لبنان بویژه خانواده ربوده شدگان نگران هستند که این پرونده طولانی شود.

بسیاری از گروه های سیاسی از جمله حزب الله لبنان تاکید کرده اند که ربوده شدگان باید بسرعت و بدون قید و شرط آزاد شوند و این پرونده در اولویت کارهای دولت لبنان باشد.

ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان هم اعلام کرد که به دولت و گروه های سیاسی از جمله حزب جریان المستقبل تاکید کرده است ، آزادی ربوده شدگان باید در اولویت قرار گیرد و این مطالبه را هم امروز در دیدار با خانواده ربوده شدگان مورد تاکید مجدد قرار داد.

وی خاطرنشان کرده است که ارتش لبنان با تروریست ها نه در عرسال و نه بلندی های آن و نه درهر مکانی دیگر مماشات نخواهد کرد و با آنها قاطعانه برخورد می کند.

براساس آمار اعلام شده درجریان حمله هفته گذشته گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش ، جبهه النصره و گردان های عبدالله عزام به شهرک عرسال در شرق لبنان و نزدیک مرزهای سوریه از جمله پایگاه های ارتش و نیروهای امنیت داخلی (پلیس) و اشغال 6 روزه این شهرک، 42 نیروی ارتش و امنیتی ربوده شدند.

گروه های تروریستی تکفیری بعداز مذاکره با هیات علمای مسلمان متشکل از شیوخ سلفی و تکفیری، 3 نیروی ارتش و 3 نیروی امنیتی را آزاد کردند و 19 نیروی ارتش و 17 نیروی امنیتی را با خود به نقطه ای نامعلوم برده اند.

ژنرال قهوجی اعلام کرده است که گروه های تروریستی تکفیری همان ابتدای حمله به شهرک عرسال ، نیروهای ارتش و امنیتی را به خارج این شهرک منتقل کرده اند.

خاورم ** 1324
کد N441789

وبگردی