آفتاب

'رخنه طالبان در ارتش'؛ افغانستان گزارش نیویورک پست را رد کرد

'رخنه طالبان در ارتش'؛ افغانستان گزارش نیویورک پست را رد کرد

وزارت دفاع افغانستان گزارش روزنامه نیویورک پست مبنی بر نفوذ گسترده گروه طالبان و گروه القاعده در نیروهای امنیتی این کشور را "بی‌اساس" دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نیویورک پست در گزارشی با عنوان "ما به طالبان آموزش می‌دهیم تا ما را بکشند و افغانستان را پس بگیرند"، آورده است: سازمان اطلاعات ارتش آمریکا نگران نفوذ ۲۵ درصدی طالبان و القاعده در نیروهای امنیتی افغانستان است.

ژنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به شبکه خبری بی‌بی‎سی گفت: دفتر سخنگوی ناتو در تماس با من تاکید کردند که این نظر شخصی یک فرد است و موضع رسمی ایالات متحد آمریکا و ناتو نیست.

عظیمی تاکید کرد: وزارت دفاع گزارش نیویورک پست مبنی بر نفوذ ۲۵ درصدی دشمن در صفوف نیروهای امنیتی را کاملا بی‌اساس می‌داند و طرح این موضوع بیشتر به یک شوخی می‎ماند.

به دنبال کشته شدن هارولد گرین، ژنرال دو ستاره آمریکایی به دست یک سرباز افغان در محوطه دانشگاه دفاعی مارشال فهیم در غرب کابل، موضوع "حملات خودی" در کانون توجه بسیاری قرار گرفت و انتقادهای زیادی در داخل آمریکا علیه چنین حملاتی مطرح شد.

هنوز مشخص نیست که محمد رفیق‌الله ۲۷ ساله، که در این رویداد علاوه بر قتل گرین، چند افسر ارشد افغان و خارجی را زخمی کرد، چه کسی بود. دولت افغانستان او را "تروریست" خواند و طالبان مشخصاً نگفت که او عضو این گروه بود، اما خبر این رویداد را به صورت فوری پخش کرد و عامل آن را "سرباز با احساس" دانست.

هارولد گرین به دست محمد رفیق الله کشته شد که دو سال پیش وارد ارتش شده بود.

یک روز پس از قتل گرین، یک سرباز پلیس در ولایت جنوبی اوروزگان هفت همکار خود را ابتدا مسموم کرد و بعد شش تن آنها را به ضرب گلوله کشت و فرد هفتم را زخمی کرد.

نیویورک پست نوشت: حالا ترس دستگاه اطلاعات نظامی آمریکا تا آن جا است که ۲۵ درصد نیروهای امنیتی افغانستان فعالان و هواداران طالبان و القاعده هستند. این به آن معنی است که ما احتمالاً ۸۷۵۰۰ نفوذی دشمن را مسلح می‌کنیم و آموزش می‌دهیم که دسترسی آسانی به پرسنل و اطلاعات آمریکا دارند.

به نوشته این روزنامه، "نفوذ گروهی" طالبان در میان نیروهای امنیتی افغانستان، "استراتژی خروج" نیروهای آمریکایی از افغانستان را با "خطر" مواجه کرده است، در حالی که قرار است نیروهای افغان از آغاز سال آینده میلادی مسئولیت امنیتی کل کشور را به عهده گیرند.

عظیمی گفت که نفوذ در میان ۳۵۲ هزار سرباز نیروهای مسلح افغانستان "در صدر اولویت استراتژیک دشمن" قرار دارد، اما جلوگیری از چنین نفوذی در اولویت کاری دولت افغانستان هم هست و "موفق هم بوده‌ایم".

ویتاکید کرد که وقوع موارد معدودی از "حملات خودی" یا حملات "سبز علیه آبی" به این معنی نیست که ۲۵ درصد نیروهای امنیتی افغانستان عضو گروههای طالبان، شبکه حقانی یا القاعده هستند. به نظر عظیمی، چنین آماری از "بنیاد نادرست است".

سخنگوی وزارت دفاع افزود که در پی تلاشها در راستای جلوگیری از نفوذ شورشیان در میان نیروهای دفاعی و امنیتی به گونه موثری کاهش یافته و در دو سال اخیر موارد کمی از حملات خودی ناشی از نفوذ شورشیان روی داده است.

ژنرال عظیمی گفت که تلاشها بر این است که نفوذ شورشیان در میان نیروهای مسلح افغانستان "به صفر یا حد اقل برسد".

در سالهای اخیر موارد زیادی از حملات خودی گزارش شده که در آن اعضای نیروهای امنیتی افغان تفنگ خود را به سوی همکاران افغان و بین‌المللی خود آتش گشوده‌اند.

چنین حملاتی انتقادهای رسانه‌های افغانستان را هم به دنبال داشته و منتقدان دولت افغانستان تاکید کرده اند که باید حضور ماموران نهادهای اطلاعاتی در میان نیروهای مسلح بیشتر شود تا جلو نفوذ شورشیان گرفته شود.

انتهای پیام

کد N441544

وبگردی