آفتاب

آمریکا اعلام کرد بر دریای چین جنوبی نظارت می‌کند

آمریکا اعلام کرد بر دریای چین جنوبی نظارت می‌کند

یک روز پس از آنکه چین فشار‌های آمریکا را برای مداخله در آبهای مورد مناقشه در دریای چین جنوبی محکوم کرد، یک مقام وزارت خارجه واشنگتن تاکید کرد آمریکا بر دریای چین جنوبی نظارت خواهد کرد تا ببیند آیا اقداماتی در جهت کاهش تنش‌ها صورت می‌گیرد یا نه.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام وزارت خارجه آمریکا همزمان با سفر جان کری، وزیر خارجه این کشور و چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا به استرالیا سخن گفت.

پیشنهاد دولت آمریکا برای متوقف شدن اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی با واکنش‌های سرد مقامات چینی و برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا در نشست منطقه‌ای روزهای اخیر مواجه شد که ظاهرا عقب‌گردی برای تلاش‌های آمریکا در بی‌نتیجه گذاردن اقدامات چین است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما بر تمامی نقاط دریای چین جنوبی نظارت می‌کنیم.

در همین حال خبرگزاری شینهوا هشدار داد، آمریکا با جسور کردن کشورهایی مثل فیلیپین و ویتنام برای اتخاذ مواضع مخالف علیه چین، قصد ایجاد اختلاف را دارد و چنین اقداماتی بدگمانی‌ها را درباره قصد اصلی آمریکا افزایش داده و ایجاد یک راه حل دوستانه و دستیابی به آن را مشکل‌تر می‌کند.

خبرگزاری شینهوا در مقاله‌ای آورده است: این بسیار دردناک است که آمریکا با ورودش به کشورهای بسیاری، در آن‌ها ایجاد آشوب کرده است. همان طور که مردم شاهدند اکنون عراق، سوریه و لیبی دچار این آشوب‌ها هستند. دریای چین جنوبی نباید منطقه بعدی باشد.

تنش‌ها در دریای چین جنوبی زمانی افزایش یافت که چین یک سکوی نفتی را در آب‌های مورد ادعای ویتنام مستقر کرد. مقامات آمریکا و فیلیپین پیشنهادهایی را با هدف جلوگیری از چنین اقداماتی مانند ساخت و ساز و احیای اراضی در جزایر مورد مناقشه مطرح می‌کنند؛ ادعاهایی که توسط چین و سایر مدعیان مطرح می‌شوند.

بدخواهی‌ و کینه‌ها در جریان مناقشات این دریا باعث چند دستگی در کشورهای آ سه آن شده است. برخی کشورها شامل برخی از مدعیان این مساله را که این موضوع می‌تواند افزایش روابط جاری با چین را به خطر بیندازد رد می‌کنند.

انتهای پیام

کد N441497

وبگردی