آفتاب
واکنش ها به انتخاب العبادی/

طارق الهاشمی همچنان به دنبال تخریب/حمایت همه جانبه گروههای سیاسی عراقی

طارق الهاشمی همچنان به دنبال تخریب/حمایت همه جانبه گروههای سیاسی عراقی

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: مکلف شدن حیدر العبادی برای پست نخست وزیری از سوی رئیس جمهوری عراق علاوه بر حمایت همه جانبه گروههای سیاسی داخلی و طرفهای منطقه ای و بین المللی، واکنش های برخی فراریان تحت تعقیب را نیز به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه المسله، انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر و مکلف شدن وی برای تشکیل کابینه از سوی فواد معصوم رئیس جمهوری این کشور با واکنش های مختلفی روبرو شد.

در حالی که انتخاب وی با حمایت بسیاری از گروه های داخلی و دیگر کشورها از جمله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و سازمان ملل و کردها روبرو شد اما ائتلاف دولت قانون آن را غیرقانونی دانستند و از شکایت در دادگاه عالی خبر دادند.

اما در این میان برخی از عناصر مغضوب ملت عراق از جمله طارق الهاشمی که مواضع خصمانه ای علیه نوری المالکی داشته اند در همان ابتدای کار کوشیدند که حیدر العبادی را نیز هدف قرار دهند.

طارق الهاشمی متهم فراری و تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق در واکنش به انتخاب حیدر العبادی در صفحه پایگاه اجتماعی نوشت: همه باید بدون تردید با العبادی مخالفت کنند. خجالت آور و عیب است که بر کنار رفتن نوری المالکی اصرار کنیم و با انتخاب فرد دیگری از حزب الدعوه موافقت کنیم و آن را پیروزی محسوب کنیم زیرا همه می دانند که العبادی و نوری المالکی از یک قماش هستند.

یکی از تحلیلگران سیاسی عراقی در واکنش به این موضع گیری طارق الهاشمی گفت: الهاشمی به دنبال کودتای سیاسی است تا به قدرت بازگردد از همین رو به دنبال روی کار آمدن گروهی است که احکام صادر علیه وی را باطل کنند و جایگاهی که زمانی در روند سیاسی داشت به وی بازگردانیده شود. اما همه گروههای سیاسی به الهاشمی به عنوان تروریست می نگرند و وی باید خود را به دستگاه عدالت معرفی کند و فرقی نمی کند که چه دولتی در عراق باشد.

المسله بیان کرد: با نگاهی به واکنشها نسبت به مکلف شدن حیدر العبادی برای تشکیل دولت متوجه می شویم که برخی نه خواهان استعفای مالکی و بقای وی هستند و نه به العبادی راضی می شوند و تنها هدفشان تخریب روند دموکراسی عراق است و دامن زدن به اختلافات میان ائتلاف اتحاد ملی است. در این میان فیصل القاسم از تحلیلگران سوری مقیم قطر مدعی شد که انقلاب در عراق نباید با تغییر نوری المالکی به پایان برسد و باید تحرکات تا سقوط روند سیاسی عراق ادامه یابد

در این میان برخی از تحلیلگران عراق از جمله کریم شغیدل گفت: انتخاب حیدر العبادی دستاوردی برای ملت عراق نیست بلکه برای ائتلاف دولت قانون و حزب الدعوه و ائتلاف اتحاد ملی است. العبادی شخصیتی مهم و لایق است. مالکی باید بداند که به عنوان نامزد بحران مطرح شد و به جای ابراهیم الجعفری روی کار آمد و هم اکنون اوضاع کشور به مراتب بدتر از آن دوران است. انتخاب العبادی به نفع حزب الدعوه، ائتلاف دولت قانون و ائتلاف اتحاد ملی است. ادامه اختلافات به تضعیف نخست وزیر می انجامد و این به نفع برخی از فرصت طلبان برای کاستن از اهمیت نخست وزیری و اختیارات آن است.

همزمان رزاق محیبس عضو تشکل بدر در پارلمان عراق اعلام کرد: تشکل بدر از حیدر العبادی نامزد ائتلاف اتحاد ملی حمایت می کند. ما بخشی از ائتلاف دولت قانون و ائتلاف اتحاد ملی هستیم و به دنبال وحدت دیدگاهها میان گروههای سیاسی برای رهایی از بحران  تشکیل کابینه در اسرع وقت هستیم.

ریبوار طه نماینده ائتلاف کردستان عراق نیز گفت: کردها از اولین حامیان حیدر العبادی برای تصدی پست نخست وزیری هستند و اعتراضی به مکلف شدن وی ندارند. همه گروههای سیاسی طرفدار العبادی هستند و فقط حامیان نوری المالکی معترضند.

کد N441447

وبگردی