آفتاب
همایش سالانه روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور

لاریجانی: کلیت مجلس از مذاکرات هسته‌یی حمایت می‌کند

لاریجانی: کلیت مجلس از مذاکرات هسته‌یی حمایت می‌کند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: فضای کلی مجلس حمایت از رفتار وزارت خارجه مخصوصا در مسائل هسته‌یی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در همایش سالیانه روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور اظهار کرد: فضای کلی مجلس حمایت از رفتار وزارت خارجه مخصوصا در مسائل هسته‌یی است. البته در مجلس هم اختلاف نظر وجود دارد و نظرات متنوع است اما ما درمجموع از مذاکرات هسته‌یی حمایت می‌کنیم و نظارت می‌کنیم که چارچوب‌های لازم مراعات شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم تعیین اولویت‌ها در بخش دیپلماتیک خاطرنشان کرد: موضوع اقتصاد در دیپلماسی باید پررنگ‌تر باشد چرا که در برخی مسائل جز با همت سفرای ایران در خارج از کشور رونق اقتصادی سامان نمی‌یابد.

لاریجانی با تاکید بر اولویت روابط با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی تصریح کرد: همچنین با توجه به شرایط صحنه بین‌الملل روابط ما با چین و روسیه باید ارتقا یابد. این هم خواسته آن‌هاست که در مذاکرات آن را مطرح کردند و به نفع امنیت منطقه است.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چین و روسیه علاقه مند هستند در صحنه بین‌الملل انتظامات دیگری حاکم شود البته ما علاقه‌مند بودیم که روابطمان با اروپا هم تقویت شود و در همین راستا باید از ظرفیت بخشی کشورهایی که وضع متناسب‌تری دارند استفاده کرد.

لاریجانی با اشاره به شرایط منطقه نیز تصریح کرد: در قرن اخیر تسلط همه جانبه‌ای را برای کشورهای منطقه به وجود آوردند اما اکنون شرایط متفاوت است و همین که مردم منطقه به دنبال دموکراسی و خروج از استبداد هستند و از آمریکا تنفر دارند نتیجه سال‌ها تسلط آن‌ها بر منطقه است.

وی ادامه داد: کشورهای غربی به دنبال ایجاد تفرقه در جغرافیای اسلام هستند اما این کار دوای دردشان نیست و آن‌ها باید قبول کنند که در قدرت کشورهای اسلامی تغییراتی ایجاد شده است. البته نمی‌خواهم بگویم همه چالش‌های فرقه‌ای و مذهبی به وسیله دیگران طراحی شده اما اطلاعاتی وجود دارد که بخشی از این چالش‌ها طراحی شده است.

لاریجانی ادامه داد: همواره تندروی‌ها و کندروی‌هایی در ارتباط با مذاهب مختلف وجود دارد اما اشکال کار این است که رفتار مسلحانه به وجود آورده‌اند. این مساله دردناکی است که سلاح برمی‌دارند و به جان مسلمان‌ها می‌افتند. یا اینکه سلفی‌گری با حرکت‌های تروریستی ممزوج شده است.

وی با بیان اینکه باید تئوری امام (ره) برای وحدت عالم اسلام را با حرکت های متین و سنجیده دنبال کرد گفت: فضای غبارآلودی که به وجود آمده تغییر می‌کند اما باید هزینه آن را کاهش داد. البته غربی‌ها هم فهمیده‌اند که برخورد تاکتیکی با موضوع تروریسم خطای استراتژیک است و اگر این فکر افراطی در ذهن‌ها رفت نمی‌توان با آن برخورد کرد.

رییس مجلس با اشاره به ابراز نگرانی رییس جمهور آمریکا در مورد کردهای عراق گفت: متاسفم که اوباما نگران کردها شده در حالی‌که در سوریه این همه مسیحی، اهل سنت، دروزی و علوی کشته شدند اما آن‌ها هیچ چیز نگفتند. در موصل هم تعداد زیادی از سنی‌ها و کردها کشته شدند اما باز هم اقدامی از سوی آمریکا انجام نشد و آن‌ها یک مرتبه هوشیار شده‌اند. این نشان می‌دهد آن‌ها با این موضوع هم دوگانه و هم تاکتیکی برخورد می‌کنند که این کار اشتباه است.

رییس قوه مقننه با اشاره به تحرکات داعش در عراق تصریح کرد داعش تندروهای نادانی هستند که مشکلاتی را در عراق به وجود آورده‌اند البته اختلافات سیاسی هم در عراق وجود دارد که هر دوی این مسائل روی هم تاثیر گذار است. جمهوری اسلامی هم برای جلوگیری از این حرکت‌ها و ایجاد وفاق در عراق تلاش زیادی کرده و اقدام سنجیده‌ای هم از سوی آیت‌الله سیستانی انجام شده است. من فکر می‌کنم ثبات در صحنه سیاست عراق شروع خوبی برای حل مسائل این کشور است.

ادامه دارد.

کد N441398

وبگردی