آفتاب

انعقاد قرارداد نظامی 25 ساله آمریکا و استرالیا/ شرط واشنگتن برای رابطه با پیونگ یانگ

انعقاد قرارداد نظامی 25 ساله آمریکا و استرالیا/ شرط واشنگتن برای رابطه با پیونگ یانگ

آمریکا و استرالیا قرارداد نظامی 25 ساله را برای اعزام جنگنده و بمب‌ افکن‌ های بیشتر آمریکا به پایگاه هوایی نظامی در داروین امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه از امضای قرارداد نظامی 25 ساله میان آمریکا و استرالیا و آموزش نیروهای استرالیایی و نیوزلندی از سوی دو هزار و 500 نفر از نیروهای دریایی و هوایی آمریکا خبر داد.

جان کری وزیر خارجه و چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا علاوه بر امضای این توافق در نشست سالانه وزرای خارجه و دفاع آمریکا و استرالیا به بحث و تبادل نظر درباره امنیت منطقه‌ ای در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه از جمله روابط با چین، کره شمالی، افغانستان و همکاریهای نظامی از جمله در عراق و اوکراین پرداختند.

وال استریت ژورنال نیز از تصمیم آمریکا برای افزایش حضور نظامی در شمال استرالیا، اعزام جت‌ های جنگنده و بمب‌ افکن‌ های بیشتر به پایگاه هوایی نظامی استرالیا در نزدیک داروین و گسترش روابط نظامی با همپیمانان آسیا و اقیانوسیه خبر داد.

شبکه ان دی تی وی نیز گزارش داد که جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز سه شنبه اعلام کرده که کشورش آماده بهبود روابط با کره شمالی است.

کری در عین حال هشدار داده است که اگر کره شمالی مسیر رویارویی با جامعه جهانی را انتخاب کند، فشارها علیه این کشور افزایش می یابد و پیونگ یانگ با انزوای بیشتر مواجه می شود.

کری همچنین در دیدار با جولی بیشاپ همتای استرالیایی در سیدنی درباره حل تنش ها در شبه جزیره کره و خلع سلاح هسته ای کره شمالی ابراز امیدواری کرد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که اگر کره شمالی به تعهدات بین المللی پایبند باشد واشنگتن خواهان گسترش روابط با پیونگ یانگ است اما در صورت حرکت در مسیر انزوا اقداماتش با پیامدهای سنگینی مواجه می شود.

از سوی دیگر همزمان با افزایش تنش ها میان چین و همسایگانش بر سر دریای چین جنوبی، سفر کری و هیگل به سیدنی با هدف تحت فشار قرار دادن چین و مقابله با قدرت نظامی این کشور ارزیابی می شود.

کد N441320

وبگردی