آفتاب

گمانه زنی رسانه های ترکیه درباره جانشین اردوغان

گمانه زنی رسانه های ترکیه درباره جانشین اردوغان

آنکارا - ایرنا - رسانه های ترکیه در گمانه زنی های خود برای جانشینی ˈرجب طیب اردوغانˈ در پست نخست وزیری، از چهار سیاستمدار عضو حزب حاکم ˈعدالت و توسعه ˈ نام می برند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در پی پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اکنون محافل سیاسی و خبری این کشور در پی پاسخ به این سووال هستند که چه کسی نخست وزیر آینده ترکیه می شود.

بررسی اجمالی گمانه زنیها در این مورد نشان می دهد که ˈبلند آرینچˈ معاون نخست وزیر ، ˈمحمد علی شاهینˈ ( ریس سابق مجلس ترکیه ) و معاون اردوغان در حزب حاکم عدالت و توسعه ، ˈ بینلی یلدرمˈ وزیر ارتباطات سابق دولت آنکارا و ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه به ترتیب شانس بیشتری برای جانشینی اردوغان دارند.

برخی از رسانه های جمعی ترکیه امروز از ˈبشیر آتالایˈ معاون نخست وزیر نیز به عنوان فردی که شانس اندکی برای جانشینی اردوغان دارد ، نام بردند.

شورای اجرایی حزب حاکم عدالت و توسعه دیروز (دوشنبه) در نشستی در آنکارا تصمیم گرفت، کنگره سراسری فوق العاده این حزب برای انتخاب رهبر جدید که قرار است پست نخست وزیری ترکیه را نیز بر عهده گیرد، ( 27 اوت 5 شهریورماه ) یک روز پیش از پایان دوره ریاست جمهوری ˈعبدالله گلˈ و آغاز دوره ریاست جمهوری اردوغان، برگزار شود.

محافلی در آنکارا عقیده دارند که دست اندرکاران حزب حاکم عدالت و توسعه که بیشتر از سیاست اردوغان پیروی می کنند، مایل نیستند که ˈعبدالله گلˈ به رغم اینکه هواداران زیادی در این حزب دارد، نقشی در آینده سیاسی کشور و حزب عدالت و توسعه داشته باشد و سدی را در مقابل وی ایجاد کرده اند.

خاورم ** 2010* 230**1651
کد N440770

وبگردی