آفتاب

روحانی، بهانه دست پایداری‌های مجلس داد / گلایه و دلخوری نمایندگان حامی دولت از رییس‌جمهور

روحانی، بهانه دست پایداری‌های مجلس داد / گلایه و دلخوری نمایندگان حامی دولت از رییس‌جمهور

سخنان روز گذشته رییس جمهور حیرت حامیان و انتقاد مخالفانشان در مجلس را سبب شد.

فاطمه استیری: جلسه علنی امروز مجلس تحت الشعاع سخنان روز گذشته رییس دولت بود. اظهاراتی که نه تنها منتقدان و مخالفان دولت در مجلس، که صدای حامیان روحانی را هم درآورده بود و گلایه خود را در قالب تذکر، اخطار و نطق پیش از دستور و میان دستور خطاب به رییس جمهور اعلام کردند.

رئیس‌جمهور روز گذشته در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با انتقاد شدید از کسانی که به گفته وی «مذاکره‌هراسی» را رواج می‌دهند، گفت: «یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.»

امروز استارت انتقاد از رییس جمهور را محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس زد که در نطق پیش از دستور خود تلویحا خطاب به روحانی گفت«مسئولان ارشد نظام بدانند اگر این دغدغه ها نبود قطعاً شما از آرامش برخوردار نبودید، با ادبیاتی که شایسته مسئولان نظام نیست و واژه های تکفیر که انتظار نمی‌رود در ادبیات سیاسی یک نظام اسلامی و دولت اخلاق مشاهده شود منتقدان را از سخن باز نداریم.»

سخنان روحانی؛ امروز پایداری های مجلس را هم فعال و پرتحرک و کمی خوشحال کرده بود، آنگونه که روح الله حسینیان و دیگر دوستانش در جبهه پایداری در بین نمایندگان می گشتند و امضای آنها را برای درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس با رییس جمهور می گرفتند. درخواستی که بنا بر اخبار اعلام شده نزدیک به180  امضا پای آن خورده بود.

جلسه علنی مجلس امروز حتی پیش از زمان قانونی به پایان رسید و بنا به گفته علی لاریجانی رییس مجلس با درخواست نمایندگان جلسه غیرعلنی شد. گرچه لاریجانی اشاره ای به موضوع این جلسه نکرد اما حضور نوبخت سخنگوی دولت در این جلسه و اظهارات نمایندگان بعد از پایان جلسه غیرعلنی مشخص ساخت که این جلسه هم پیرامون سخنان روحانی صورت گرفته بود.

در جدول زیر به انتقادات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس خطاب به روحانی اشاره شده است؛

اسامی نمایندگان

حوزه انتخابیه

انتقاد از سخنان رییس جمهور

ابوترابی‌فرد،محمدحسن

نماینده تهران

* طرح این دیدگاه ها در راستای حراست از منافع ملی و به دلیل این نگرانی است که مبادا در عرصه مذاکرات کمترین زوایه ای با اصول نظام ایجاد شود، باید به این نگاه منتقدانه از موضع مدیر و مسئول به عنوان یک سرمایه نگاه کرد و برای دستیابی به برد بالاتر از آن استفاده نمود.

*مسئولان ارشد نظام بدانند اگر این دغدغه ها نبود قطعاً شما از آرامش برخوردار نبودید، با ادبیاتی که شایسته مسئولان نظام نیست و واژه های تکفیر که انتظار نمی‌رود در ادبیات سیاسی یک نظام اسلامی و دولت اخلاق مشاهده شود منتقدان را از سخن باز نداریم.

ابوترابی، ابوالفضل

نماینده نجف آباد

* جناب آقای رئیس ‌جمهور! شما حقوقدان هستید و می‌دانید که اطلاق لفظ «بزدلان» بار کیفری دارد. از شما می‌خواهم جو آرام کشور را که خود در به وجود آمدن آن نقش داشته‌اید، حفظ کنید.

توکلی، احمد

نماینده تهران

* آقای روحانی این روزها زیاد عصبانی می‌شوید، در برابر منتقدان مذاکرات هسته‌ای صحبت از بزدلی به جهنم می‌شود و هرکس که منتقد روند مذاکرات باشد، بزدل سیاسی است و هرکس که شیفته آن بود، شیردل انقلابی است.

جعفری، قاسم

نماینده بجنورد

* آقای رئیس ‌جمهور! شما دومین مقام قانونی کشور هستید و باید نقش پدرگونه نسبت به همه اقشار داشته باشید.به کارگیری تعابیر «کم‌سواد»، «بزدلان»، «به جهنم» و ... حیات طیبه را برای ملت ما رقم نمی‌زند.

* شما بسته اقتصادی را برای بهبود وضعیت کشور ارائه داده‌اید، اما با فراخواندن منتقدان به جهنم می‌خواهید کشور از چاله درآمده و به چاه ویل افتد.

*امروز همه منتقدان به نقد منصفانه پایبندند، امروز، مشخص شد که همه منتقدان منصف جزو فراکسیون «جهنمیان» هستند.

رسایی،حمید

نماینده تهران

* امضای 200 نماینده مجلس برای نامه درخواست کتبی تشکیل جلسه غیرعلنی با حضور رئیس ‌جمهور به منظور ارائه توضیحاتی درباره اظهارات روز گذشته‌اش نسبت به منتقدان مذاکرات هسته ای جمع شده است.

* در این نامه نمایندگان مجلس از هیأت رئیسه درخواست کردند که فردا با حضور حسن روحانی جلسه غیر علنی تشکیل شود و در آن جلسه رئیس‌ جمهور درباره اظهارات روز گذشته خود که در واقع توهین به نخبگان، مردم، نمایندگان مجلس و خبرگان و همچنین برخلاف شأن و جایگاه ریاست جمهوری بود، توضیحاتی ارائه دهد.

عثمانی، محمدقسیم

نماینده بوکان

*رئیس جمهور روز گذشته مطالبی را مطرح کرد که سخنان او ادبیات مناسبی برای منتقدان نبود.

*اگر زمانی که رئیس جمهور از خس و خاشاک استفاده کرد، با او برخورد می‌شد، شاید امروز شاهد تکرار اینگونه سخنان نبودیم.

قاضی‌پور، نادر

نماینده ارومیه

* ما درخواست کتبی خود را برای حضور رئیس‌ جمهور در مجلس و در یک جلسه غیرعلنی به منظور ارائه توضیحاتی درباره اظهارات روز گذشته‌اش، به هیأت رئیسه ارائه دادیم و از شما می‌خواهیم با برگزاری این جلسه غیرعلنی موافقت کنید.

محجوب، علیرضا

نماینده تهران

*من موافق انتقاد هستم اما باید فضای انتقاد برای همگان فراهم شود. نمایندگان مجلس یادشان باشد رئیس‌جمهور سابق بارها به ساحت مجلس توهین کرد و آقایان ککشان هم نگزید. اگر مجلس بر اساس کاری که امروز کرده (اشاره به جلسه غیرعلنی) رفتار کند به اعتقاد من گام مثبتی است. زمانی که رئیس‌جمهور قبلی ضبط‌صوت و نوار در مجلس پخش کرد و 17هزار میلیارد به کشور تحمیل کرد، کسی حرفی نزد.

حسینیان، روح الله

نماینده تهران

{با اشاره به جلسه غیرعلنی}: 180  نفر از نمایندگان نامه‌ای را امضاء کردند و خواستار بررسی نحوه ی صحبت‌های رئیس جمهور شدند. نمایندگان تصمیم می‌گیرند که به جهنم بروند یا نروند.هیات رئیسه تصمیم می‌گیرد که به رئیس جمهور تذکر دهد تا از این گونه سخنانی که موجب تنش در جامعه ما می‌شود، بپرهیزد.

*حتی شاه وقتی با مخالفان خود صحبت می‌کرد به آنها نگفت به جهنم بروند بلکه، پاسپورت بگیرند و به خارج از کشور بروند. در واقع این نوع ادبیات رئیس جمهور دیکتاتور مآبانه است که رئیس جمهور باید پرهیز کند.

*رئیس جمهور می‌گوید من مسئول بهشت رفتن مردم نیستم چطور شده الان مسئول جهنم رفتن شده است.

/27220

کد N440674

وبگردی