آفتاب
تاجگردون در گفتگو با مهر:

راهکار دولت برای خروج از رکود شبیه دولت سازندگی نیست/ نقادان امروز حامیان سیاست تثبیت قیمت ها بودند

راهکار دولت برای خروج از رکود شبیه دولت سازندگی نیست/ نقادان امروز حامیان سیاست تثبیت قیمت ها بودند

21/05/1393 12:04

علامرضا تاجگردون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه لایحه خروج از رکود روز سه شنبه به صحن علنی مجلس گفت: موضوع اصلی این لایحه خروج از رکود است و شامل سه بخش اصلی تامین مالی، بهبود فضای کسب و کار و افزایش بهره وری است.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته برخی دوستان نقد هایی به این لایحه دارند که بنده با دقت مطالعه کرده ام، در این نقد ها هیچ نسخه ای برای خروج از رکود پیشنهاد نشده و فقط اقدام به نقد لایحه دولت کرده اند، در حالی که نقد در حوزه اقتصاد خیلی راحت است زیرا نظریه های متفاوتی در حوزه اقتصاد وجود دارد.

تاجگردون گفت: بالاخره ما برای خروج از رکود ناچار به استفاده از برخی ابزار ها هستیم، دولت هم تایید می کند زمانی برای خروج از رکود بخواهیم سرمایه بانک ها را افزایش بدهیم دیگر شاهد کاهش چشمگیر تورم نخواهیم بود، اگر شرایط رکود را ادامه بدهیم می توانیم تورم را ظرف 2 تا3 سال آینده به 10 درصد هم برسانیم، اما مشکل اقتصاد ما حل نمی شود.

وی ادامه داد: انتقادی مطرح می شود که با ورود این منابع به سیستم بانکی، پایه پولی افزایش می یابد این در حالی است که اگر این راه حل اجرا نشود باید رکود را بپذیریم، برای خروج از رکود راهی جز استفاده از این سه روش افزایش منابع مالی بانک ها، بهبود فضای کسب و کار و افزایش نرخ بهره وری نداریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در صورتی که دولت به تنهایی به دنبال تامین و افزایش منابع مالی بانک ها می رفت و به بهره وری و بهبود فضای کسب و کار توجه نمی کرد مسلم بود که افزایش شدید نرخ تورم را داشتیم اما دولت سیاست چند جانبه ای را برای خروج از رکود تدوین کرده است.

وی ضمن تشکر از دولت برای تدوین این لایحه گفت: مجلس از دولت در خواست کرد که لایحه ای برای خروج از رکود ارائه دهد. قوه مجریه هم به دنبال منابع برای خودش نبود بلکه از دو روش در راستای افزایش سرمایه بانک ها برای حل مشکلات تولیدات اقدام کرد.

تاجگردون در تشریح اقدامات دولت برای افزایش سرمایه بانک ها گفت: افزایش سرمایه بانک ها از چند روش انجام می شود که یکی از آن ها تزریق منابع ارزی از جانب دولت است. راه دیگر فروش دارایی های بانک ها شامل شرکت ها و بنگاه ها است علاوه بر این، وصول مطالبات ارزی صندوق توسعه ملی که در دست مردم است نیز از راهکارهای دولت برای افزایش سرمایه بانک هاست که در این راستا اختیارتی به بانک ها داده شده است که وصول این مطالبات را پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاداتی مبنی بر اینکه روش های دولت برای خروج از رکود شبیه دولت های قبل است گفت: در زمان دولت سازندگی صندوق توسعه ملی و یا خصوصی سازی وجود نداشت بنابر این راه حل های دولت بر اساس ابزار های کنونی جدید است.

وی با تاکید بر اینکه همه اقدامات دولت سازندگی را هم نمی توان رد کرد گفت: نتیجه نقض سیاست های اقتصادی دولت سازندگی را در دولت های نهم و دهم مشاهده کردیم، همین آقایان پیشنهاد تثبیت قیمت ها را دادند و منابع را خرج کردند که نتیجه اش تلف شدن700 تا 800 میلیارد از بودجه کشور و رکود توری شدید بود.

تاجگردون با اشاره به طرح انتقاداتی مبنی بر اینکه این پیشنهادات در صندوق بین المللی پول نیز تایید شده است گفت: چه اشکالی دارد که ما از تجربه مجامع بین المللی استفاده کنیم؟ مگر چند کشور مثل ما در چنین اوضاعی گیر کرده اند، همه آن کشور ها هم با استفاده از تجربه مشورت های بین المللی از این وضعیت خارج شده اند. ما با استفاده از اساتید داخلی و تجربه های بین المللی نسخه ای را برای خروج از رکود تدوین کردیم.

وی با انتقاد از بی برنامگی اقتصاد کشور در 8 سال گذشته گفت: این نسخه هم صد در صد تایید نمی شود اما لایحه خوبی است و می تواند راه حلی برای خروج از این فضا باشد.

کد N440569

وبگردی