آفتاب

تعیین نخست‌وزیر جدید ترکیه به شهریور موکول شد/گل به حزب حاکم بازمی‌گردد

تعیین نخست‌وزیر جدید ترکیه به شهریور موکول شد/گل به حزب حاکم بازمی‌گردد

در شرایطی که حزب حاکم ترکیه قصد دارد تا در 27 اوت (پنجم شهریور) نشست ویژه‌ای را برای تعیین نخست‌وزیر جدید برگزار کند، عبدالله گل از بازگشت به عرصه سیاسی و فعالیت در حزب عدالت و توسعه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، به نظر می‌رسد که این تصمیم حزب حاکم ترکیه به منظور جلوگیری از ورود فوری عبدالله گل، رئیس‌جمهوری در حال کناره گیری ترکیه به حزب حاکم به عنوان رهبر است.

عبدالله گل در جریان نشست با خبرنگاران در کاخ ریاست جمهوری چانکایا گفت: من تا پایان ماه رئیس‌جمهور هستم و هیچ شکی در این وجود ندارد که من پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌ام به حزبم بازمی‌گردم. اطمینان دارم که ترکیه با استفاده از تمام روش‌ها، با اقتدار به راه خود ادامه می‌دهد.

اظهارات گل در شرایطی مطرح شد که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر کنونی و رئیس‌جمهوری منتخب ترکیه روز دوشنبه نشست حزب حاکم عدالت و توسعه را برگزار کرد تا روند انتخاب رهبر جدید حزب و نخست‌وزیر جدید مشخص شود. تنها یک ساعت پس از آنکه عبدالله گل اعلام کرد که به حزب عدالت و توسعه (AKP) بازمی‌گردد، حسین چلیک، سخنگوی این حزب اعلام کرد که نشست فوق‌العاده‌ای در 27 اوت (پنجم شهریور) برای تعیین نخست‌وزیر جدید برگزار می‌شود که یک روز پیش از پایان ریاست جمهوری گل در 28 اوت است.

عبدالله گل در جمع خبرنگاران گفت: آنچه مسلم است این است که من به خدمتگزاری به کشورم ادامه می‌دهم. هویت سیاسی من کاملا مشخص است ومن عضو حزب عدالت و توسعه هستم.

با این حال زمانبندی نشست 27 اوت به گونه‌ای است که نمی‌شود تحت هیچ شرایطی عبدالله گل به عنوان رئیس حزب حاکم تعیین شود چرا که وی تا 28 اوت در مقام ریاست جمهوری است و نمی‌تواند وارد حزب شود. سخنگوی حزب حاکم ترکیه در این رابطه گفت: تعیین تاریخ نشست آتی ارتباطی با تصمیم آقای گل برای بازگشت به حزب ندارد و این تنها مربوط به رفتن آقای اردوغان است. این تمام چیزی است که می‌توانم بگویم. حکم ریاست اردوغان در 27 اوت به پایان می‌رسد و فردای آن وی حکم ریاست جمهوری را تحویل می‌گیرد. نخست‌وزیر، حزب را همانند فرزند خود می‌داند و می‌خواهد اطمینان حاصل کند که همه چیز طبق روال انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N440471

وبگردی