آفتاب
/گزارش/ ‌

میادین دام خراسان شمالی در دست واسطه‌ها ‌

میادین دام خراسان شمالی در دست واسطه‌ها ‌

‌خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که بیش از نیمی از جمعیت آن در روستاها زندگی می‌کنند و بخشی از جمعیت آن نیز عشایر هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، بنابراین شغل بیشتر این افراد دامپروری است، بطوری‌که این استان یکی از قطب‌های تولید دام زنده و محصولات دامی در کشور است.

این درحالیست که وقوع خشکسالی‌های پی در پی در چند سال اخیر به خصوص در سال جاری، کاهش شدید علوفه در مراتع، کمبود آب و بالا رفتن قیمت علوفه، دامداران این استان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده، به طوری‌که دامپروری در این استان با بحران مواجه شده است‌ که برخی از مسوولان توضیحاتی را در خصوص آن ارائه کرده‌اند.

حسن امیری یکی از عشایر خراسان شمالی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، با اشاره به اینکه خشکسالی‌های اخیر مشکلات فراوانی را با عشایر این استان و دام‌های آن‌ها ایجاد کرده است، گفت: در فصل زمستان که در منطقه مراوه تپه مستقر بودیم با مشکل کم آبی مواجه بودیم، به طوری‌که تانکرهای آب برای کشیدن آب از رودخانه اترک صف می‌ایستادند.

وی افزود: در حال حاضر نیز که در خراسان شمالی مستقر هستیم، با قیمت بالای علوفه درگیر هستیم.

امیری با بیان اینکه عشایر در چند سال گذشته که با بالا رفتن قیمت دام، کمی جان گرفتند، ادامه داد: اما با افزایش قیمت علوفه در حال حاضر رو به تنزل هستند.

وی اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم جو در سال گذشته 600 و قیمت کاه 300تومان بوده است، این در حالیست که قیمت هر کیلوگرم جو در حال حاضر به یک هزار و 100 و کاه به 600 تومان رسیده است.

امیری توضیح داد: هم اکنون که عشایر برای استفاده از ته چراها در مزارع گندم در مناطق شیروان و قره میدان آشخانه ساکن می‌شوند، میزان گندم کشت شده آنقدر کم بود که کمباین برای دروی گندم به مزارع نرفت.

وی ادامه داد: عشایر در سال جاری هر کیلوگرم کلش گندم را 100 تومان از کشاورز خریداری می‌کنند، اما این قیمت در سال گذشته 30 تومان بوده است.

این دامدار عشایر بیان کرد: اصلا ته چرایی در مزارع وجود ندارد که دام بخواهد از آن تغذیه کند.

وی با ذکر اینکه مشکل اصلی عشایر خرید دام است، تصریح کرد: در حال حاضر به هیچ عنوان دام خریداری نمی‌شود، حتی واسطه ها نیز از خرید دام اجتناب می‌کنند.

امیری با اشاره به اینکه قیمت خرید دام در حال حاضر به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده در حال حاضر 9هزار تومان است، این در حالیست که در سال گذشته 11هزار تومان بوده است.

وی گفت: دامدار عشایر دیگر توان خرید علوفه با این قیمت بالا را ندارد و به ناچار مجبور به فروش دام‌های خود است، که به علت عدم خرید واسطه‌های بجنوردی، دام‌های خود را به واسطه‌های سبزواری می‌فروشند.

امیری توضیح داد: واسطه‌های سبزواری نیز دام را به تهران فرستاده‌اند، اما واسطه‌های تهرانی نیز گفته‌اند که دیگر دام نفرستید.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت برای آن‌ها بسیار سخت شده است و دیگر نمی‌دانند چه بکنند، خاطرنشان کرد: اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند، 80 تا 90 درصد جمعیت عشایری این استان برشکست خواهند شد.

مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های عشایری خراسان شمالی گفت: تعجب ما از این است به رغم اینکه روز به روز قیمت علوفه افزایش‌ و قیمت دام زنده کاهش می‌باید، چرا دام خریداری نمی‌شود.

خاکشور افزود: شاید واردات گوشت‌ یا دام زنده عوامل تاثیر گذار بر این امر باشد.

وی با تصریح بر اینکه هم اکنون دامدارهای عشایر این استان فروشنده شد اند، ادامه داد: زمانی که عرضه خیلی زیاد و تقاضا اندک باشد، واسطه‌ها نیز از خرید خودداری می‌کنند تا قیمت دام از آن چیزی است که بیشتر کاهش یابد.

خاکشور اظهار کرد: اکنون به جایی رسیده است که عشایر علاوه بر دام‌های حذفی، دام‌های مولد خود، همانند میش‌ و آن هم به صورت کیلویی به فروش می‌رسانند.

وی تصریح کرد: دام‌های مولد به صورت عددی به فروش می‌رسد، اما به علت بروز این بحران و عدم توانایی آن‌ها در تامین علوفه مجبور به فروش دام‌های مولد خود به صورت کیلویی به واسطه شده‌اند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شرکت پشتیبانی دام باید به منظور جلوگیری از کاهش دام مولد و حمایت از دامدار، اقدام به خرید تضمینی کند، اظهار کرد: تاکنون نامه نگاری و پیگیری‌هایی شده‌ تا شرکت پشتیبانی وارد عرصه شود، اما هنوز هیچ اقدامی از سوی آن‌ها نشده است.

‌کارشناس دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این رابطه گفت: از ابتدای سال جاری با کاهش بارندگی، پیش بینی عرضه بیش از حد دام زنده و افت قیمت آن می‌شد، به همین دلیل مکاتباتی به منظور خرید دام تضمینی‌ یا امانی به شرکت پشتیبانی امور دام انجام شد.

احمد داوطلب افزود: اما نه شرکتی مانند شرکت پشتیبانی امور دام وظیفه مند شده، و نه قیمتی در مورد خرید دام اعلام شده است.

وی ادامه داد: جالب است قیمت دام زنده روز به روز کاهش می‌یابد، اما قیمت گوشت قرمز هنوز کیلویی 25هزار تومان است.

داوطلب بیان کرد: شرکت پشتیبانی برای تنظیم بازار علوفه و جو را با قیمت هر کیلوگرم 960 تومان عرضه می‌کند، اما این رقم برای دامدار زیاد است.

‌انتهای پیام

کد N440383

وبگردی