آفتاب
قبل و بعد از جنگ عرسال

آخرین گمانه زنی ها درباره معادلات سیاسی درلبنان/ نتایج یک نظرسنجی بین المللی

آخرین گمانه زنی ها درباره معادلات سیاسی درلبنان/ نتایج یک نظرسنجی بین المللی

بیروت – نتایج یک نظر سنجی بین المللی حاکی است که « سلیمان فرنجیه» رییس حزب جریان المرده و از همپیمانان حزب الله و عضو گروه 8 مارس و «سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل از گروه 14 مارس به ترتیب بیشترین اقبال را برای ریاست جمهوری و نخست وزیری آینده لبنان دارند.

به گزارش ایرنا، بخش اول نتایج این نظر سنجی که 60 درصد شرکت کنندگان در آن مرد و 40 درصد زن بوده اند و در دهه آخر ماه ژوئیه گذشته و قبل از حمله تروریست های تکفیری به شهرک عرسال و بازگشت سعد حریری به لبنان بعداز 3 سال و 4 ماه ترک وطن، انجام شده در شماره امروز (سه شنبه) روزنامه لبنانی السفیر منتشر شده است.

در این نظرسنجی از یک هزار شهروند لبنانی از طوایف مختلف و درمناطق مختلف لبنان در باره رییس جمهور، چگونگی انتخاب رییس جمهور، نخست وزیر ، تمدید دوره کنونی پارلمان، چالش هایی که موجب نگرانی لبنانی ها می شود، حضور حزب الله در سوریه، قانون افزایش حقوق کارکنان بخش عمومی، بحران آب ودیگر مسائل مورد اهتمام مردم لبنان سئوال شده است.



** نامزدهای ریاست جمهوری

براساس نتایج این نظرسنجی سلیمان فرنجیه با 21 درصد، ژنرال میشل عون رییس حزب جریان ملی آزاد با 17درصد و سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنانی با 9 درصد از بیشترین اقبال مردمی برخوردار بوده اند.

پاسخ 12 درصد شرکت کنندگان «هیچکدام» و 6 درصد هم «نمی دانم» بوده است.

نتایج این نظر سنجی در حالی است که روزنامه لبنانی « الاخبار» در شماره امروز خود تحت عنوان لبنان بعداز عرسال معادله سیاسی ژنرال میشل عون در بعبدا (کاخ ریاست جمهوری) و سعد حریری در کاخ نخست وزیری قوت گرفته است.

برخی شایعات و گمانه زنی های دیگر هم در لبنان پا گرفته است که آخرین آن رفتن ژنرال« جان قهوجی» فرمانده ارتش به بعبدا ، سعد حریری به کاخ نخست وزیری و ژنرال « شامل روکرز» داماد ژنرال میشل عون به الیرزه ( مقر فرماندهی ارتش لبنان) است.

همه اینها در حالی است که قرار است امروز دهمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری سیزدهم این کشور برگزار شود و محافل سیاسی و رسانه ای همچنان احتمال داده اند که این جلسه هم مانند جلسات گذشته به حد نصاب نرسد تا لبنان همچنان بعداز 80 روز بدون رییس جمهور باقی بماند.

« ولید جنبلاط » رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک در مجلس لبنان با در اختیار 16 کرسی همچنان اعلام کرده است که « هنری حلو» نامزد این فراکیسون است و گروه 14 مارس هم بدون تغییر در گزینه خود از سمیر جعجع حمایت می کند.

حزب الله لبنان هم بدون اینکه از نامزد خود نام ببرد ، تاکید می کند که نامزد گروه 8 مارس مشخص است و طرف مقابل باید با او به توافق برسد.

محافل سیاسی و رسانه ای از ژنرال عون به عنوان نامزد گروه 8 مارس از جمله حزب الله یاد می کنند.

ژنرال عون تاکنون نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نکرده و سلیمان فرنجیه هم گفته است که تا ژنرال عون گزینه مطرح باشد ، پا پیش نمی گذارد.



** شیوه انتخاب رییس جمهور

رییس جمهور لبنان را نمایندگان مجلس این کشور از میان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می کنند اما اکنون زمزمه انتخاب رییس جمهور توسط رای مستقیم مردم شنیده می شود.

براساس این نظر سنجی 72 درصد شرکت کنندگان خواستار انتخاب رییس جمهور با رای مستقیم مردم و 20 درصد ادامه روند کنونی شده اند و 5 درصد هم از انتخاب دو مرحله ای رییس جمهور ابتدا توسط مسیحیان و بعد همه مردم لبنان حمایت کرده اند.

براین اساس بعداز آنکه مسیحیان لبنان از میان نامزدها ، دو نامزد را برگزیدند، همه مردم لبنان از میان این دو نامزد، رییس جمهوری لبنان را انتخاب می کنند.

یک درصد هم به سئوال جواب نداده اند.



** برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی

از 25 ماه مه 2014 ( 80 روز قبل) که مصادف با پایان دوره ریاست جمهوری ژنرال « میشل سلیمان» است تا امروز کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی است و 20 ماه نوامبر آینده (آبان ماه) دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان پایان می یابد و انتخابات مجلس باید بین 20 سپتامبر تا 20 نوامبر برگزار شده باشد.

در پاسخ به پرسشی 50 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی با برگزاری انتخابات پارلمانی قبل از انتخاب رییس جمهور مخالفت ، 42درصد تایید و 8 درصد هم اعلام موضع نکرده اند.

81درصد با تمدید دوره کنونی مجلس مخالفت ، 14 درصد موافقت و 5 درصد هم گفته اند که فقط به مدتی کمتر از یکسال تمدید شود.

در حالیکه « نبیه بری» رییس مجلس لبنان و رییس جنبش امل با تمدید دوره ریاست جمهوری مخالفت، ژنرال عون مخالفت ، برخی احزاب گروه 14 مارس از جمله حزب الکتائب مخالفت و حزب جریان المستقبل هم برگزاری انتخابات پارلمانی را قبل از انتخاب رییس جمهوری رد کرده و به معنای دیگر با تمدید موافقت کرده است، شیخ « نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله اعلام کرد که این حزب در این خصوص تاکنون تصمیمی نگرفته است.

« نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان گفت: از نظر سیاسی و حزبی از رای حزب جریان المستقبل حمایت می کنم و از نگاه امنیتی امکان برگزاری انتخابات در موعد قانونی به دلیل شرایط نامناسب امنیتی وجود ندارد و در هرصورت دولت و مجلس باید در این باره تصمیم بگیرند.



** تحریم جلسات مجلس برای انتخاب رییس جمهورتوسط فراکسیون تغییرو اصلاح

« نبیه بری » رییس مجلس لبنان تاکنون 9 بار از نمایندگان دعوت کرده است تا در جلسات پارلمان برای انتخاب رییس جمهور شرکت کنند.

وی برای دهمین بار از نمایندگان خواسته است تا امروز در جلسه پارلمان برای انتخاب رییس جمهور شرکت کنند.

تنها جلسه اول پارلمان با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه سمیر جعجع نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.

8 جلسه بعدی به علت به حدنصاب نرسیدن تشکیل نشده است.

درحالیکه گروه 14 مارس بعداز آن شکست سنگین همچنان از نامزدی سمیر جعجع حمایت می کند، فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست ژنرال عون این جلسات را تحریم کرده و این رویکرد با حمایت 33 درصد نمایندگان مواجه شده است.

در هرصورت 33 درصد شرکت کنندگان از این رویکرد فراکسیون تغییر واصلاح حمایت و 57 درصد هم با آن مخالفت کرده اند.

10 درصد هم گفته اند که « نمی دانیم».



** نخست وزیر

براساس نتایج این نظرسنجی، سعد حریری نخست وزیر اسبق، تمام سلام نخست وزیر کنونی، نجیب میقاتی نخست وزیر سابق هرکدام با 28 و 11 و 5 درصد آرا مورد اقبال قرار گرفته اند.

21 درصد گزینه « هیچکدام» و 8 درصد گزینه « نمی دانم» را انتخاب کرده اند و 27 درصد هم به اشخاص دیگر رای داده اند که نسبت هرکدام از آنها از 5 درصد تجاوز نکرده است.



** عملکرد دولت تمام سلام

با پایان دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان یک ولوله سیاسی و رسانه ای در لبنان در خصوص « تشکیل دولت و وظایف آن و چگونگی تصمیم گیری ها » براه افتاد و خوشبختانه با توافق گروه های سیاسی جلسات دولت بطور عادی برگزار و لبنان از یک مرحله حساس عبور کرد.

اما نتایج این نظرسنجی حاکی است که 59 درصد شرکت کنندگان با این شیوه ( تشکیل دولت بدون رییس جمهور) مخالفت و 35 درصد اعلام موافقت کرده اند.

6درصد هم گفته اند که نمی دانند.

در هر صورت نتیجه این نظر سنجی حاکی است که بیشتر مردم لبنان با طولانی شدن روند انتخاب رییس جمهور و خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری مخالف هستند.



** ارزیابی عملکرد وزیران

براساس نتایج این نظر سنجی 5 تن از وزیران بیشترین اقبال مردمی را کسب کرده اند که به شرح زیر است.



1- « علی حسن خلیل» وزیر دارایی

57 درصد ازعملکرد او بویژه اینکه حاضر نشد بطورغیرقانونی دولت لبنان هزینه ای را حتی پرداخت حقوق کارکنان دولت بپردازد ، ابراز رضایت کرده اند.

18 درصد گفته اند که راضی نیستند، 17درصد گفته اند راضی هستند اما در خصوص حقوق عملکردش را تایید نمی کنند و 8 درصد هم گزینه « نمی دانم» را انتخاب کرده اند.



2- « وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت

53درصد به خاطر اجرای برنامه کاهش قیمت دارو و نظارت بر هزینه بیمارستان های خصوصی از عملکردش ابراز رضایت ، 36 درصد ابراز نارضایتی و 11 درصد هم گفته اند که نمی دانند.



3- «نهاد المشنوق» وزیر کشور

50درصد به دلیل اجرای طرح امنیتی ابراز رضایت و 41 درصد ابراز نارضایتی کرده و 9 درصد هم گفته اند که نمی دانند.

بطور کلی 65 درصد عملکرد او را خیلی خوب ، 25درصد بد ، 6درصد خوب دانسته و 4 درصد هم گزینه « نمی دانم » را انتخاب کرده اند.



4- « الیاس بوصعب» وزیر آموزش و پرورش

43 درصد عملکرد او را خیلی خوب ، 17درصد خوب ، 24 درصد بد دانسته و 16درصد هم گفته اند که نمی دانند.



5- «پطرس حرب » وزیر ارتباطات

73 درصد شرکت کنندگان دراین نظرسنجی گفته اند که پطرس حرب در کاهش نرخ مکالمات تلفنی موفق بوده ، 24درصد عکس این نظر را ابراز کرده اند و 3 درصد هم گفته اند که نمی دانند.

در کل 62 درصد گفته اند که حرب در بهبود شرایط ارتباطی لبنان شکست خورده و 34 درصد گفته اند که موفق بوده است.

خاورم ** 1324
کد N439821

وبگردی