آفتاب

قرارداد نظامی آمریکا و استرالیا / تقویت حضور پنتاگون در جنوب شرق آسیا

قرارداد نظامی آمریکا و استرالیا / تقویت حضور پنتاگون در جنوب شرق آسیا

کوالالامپور– ایرنا – استرالیا و آمریکا روز سه شنبه با حضور مقامات دو کشور در سیدنی توافقنامه ای 25 ساله در مورد وضعیت نیروی های نظامی دو کشور امضاء می کنند که می تواند برای حضور تفنگداران آمریکایی مستقر در ˈداروینˈ استرالیا چارچوبی قانونی معین کرده و مجوزی به منظور گسترش حضور نظامیان آمریکایی طی دو دهه و نیم آینده در استرالیا و منطقه اقیانوس آرام باشد.

به گزارش ایرنا، انعقاد قرارداد نظامی 25 ساله بین آمریکا و استرالیا باعث تقویت حضور آمریکا در منطقه جنوب شرق آسیا نیز می شود.

ˈدیوید جانستونˈ وزیر دفاع استرالیا روز گذشته از این قرارداد به عنوان یک راه حل برد- برد یاد کرده است.

این توافقنامه نظامی قرار است امروز و در دیدار جان کری وزیر امور خارجه و چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا با همتایان استرالیایی خود در نشست سالانه مشورتی دو کشور که با هدف افزایش روابط نظامی برگزار می شود به امضا برسد.

این دومین نشست مشورتی وزیران استرالیا و آمریکا است که برگزار می شود. نشست قبلی در واشنگتن برگزار شد.

گفته می شود اعزام جت های جنگنده و بمب افکن های بیشتری از آمریکا به استرالیا نیز در مذاکرات دو طرف مطرح می شود تا پنتاگون روابط نظامی خود را با همپیمانانش در منطقه آسیا – اقیانوسیه تقویت کند و احاطه چین رقیب آمریکا در آسیا را بیشتر کند.

ژنرال ˈهربرت کارلیسلˈ فرمانده عملیات نیروی هوایی آمریکا در اقیانوس آرام اخیرا احتمال داد جت های آمریکایی سال آینده به استرالیا فرستاده شوند تا حضور نظامی آمریکا در آسیا افزایش یابد.

جان کری و چاک هیگل در این چارچوب امروز با جولی بیشاپ وزیر امور خارجه و دیوید جانستون وزیر دفاع استرالیا دیدار و رایزنی می کنند.

گزارش رسانه های استرالیا حاکیست مسائل مرتبط با عراق و اوکراین نیز از جمله موضوعات گفت وگوی مقامات ارشد آمریکا و استرالیا است.

تمرکز گفت وگوهای امروز جان کری و جولی بیشاپ در مورد قرارداد نظامی دو کشور است که براساس آن سربازان نیروی دریایی آمریکا به صورت چرخشی در شهر داروین حضور می یابند.

مباحث اولیه این طرح پیش از این در سال 2011 توسط باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به عنوان بخشی از سیاست نگاه به آسیا مطرح شده بود.

دیوید جانستون وزیر دفاع استرالیا براساس گزارش شبکه خبری ˈای.بی.سیˈ استرالیا در یک نشست خبری با حضور ˈچاک هیگلˈ همتای آمریکایی اش گفت که حدود دو هزار و 500 نیروی نظامی آمریکا به اجرای رزمایش، آموزش و پیگیری اهداف نظامی آمریکا می پردازند.

وزیر دفاع استرالیا با اعلام اینکه در حال حاضر حدود یکهزار و 200 نیروی نظامی آمریکا در داروین حضور دارند، گفت مناطق گسترده ای در استرالیا وجود دارد که آمریکا می تواند با اهداف نظامی از آنها استفاده کند و این یک راه حل برد – برد است.

چاک هیگل نیز با اشاره به حضور 200 فروند کشتی جنگی و بیش از 360 هزار نیروی نظامی آمریکا در منطقه آسیا – اقیانوسیه، گفت: ما جای دیگری نخواهیم رفت. شرکای ما اینجا هستند، تعهدات نظامی برای ما اهمیت دارند.

مقامات ارشد استرالیا و آمریکا در دیدار امروز (سه شنبه) خود قرار است در مورد مسائل منطقه ای با تاکید بر افزایش همکاری های نظامی بحث و گفت و گو کنند.

نخستین گروه از نظامیان آمریکا با هدف نظارت بیشتر و بهتر بر عملکرد چین و مقابله با این قدرت آسیایی فروردین ماه سال 1391 وارد استرالیا شدند.

براساس قرارداد پیشین آمریکا و استرالیا پنتاگون تا سال 2017 میلادی می توانست نظامیان خود را در استرالیا حفظ کند و پس از آن باید بار دیگر با استرالیا در این باره به توافق می رسید اما با این توافقنامه مناسبات نظامی 25 سال دیگر ادامه می یابد.

آمریکا سال 2011 توافق نظامی با استرالیا برای اعزام ناو های جنگی، جنگنده ها و دو هزار 500 تفنگدار دریایی به شهر داروین استرالیا، در نزدیکی چین امضا کرد و از آن به عنوان نخستین اقدام کاخ سفید برای گسترش نظامی در منطقه اقیانوس آرام بعد از جنگ ویتنام یاد شد.

آساق**241**1611
کد N439747

وبگردی