آفتاب

"وکیل الرعایا" سهمی در تقویم مشاهیر ایران ندارد/ یادگارهای دوران زندیه بین المللی شوند

"وکیل الرعایا" سهمی در تقویم مشاهیر ایران ندارد/ یادگارهای دوران زندیه بین المللی شوند

شیراز – خبرگزاری مهر: کریمخان زند بنیانگذار دودمان زندیه که خود را وکیل مردم یا همان "وکیل الرعایا" نامید، در تقویم مشاهیر ایرانی هیچ جایگاهی ندارد و یادگاران عظیم این دوره نیز در شیراز هیچگاه به صورت کنگره های بین المللی منظم معرفی نشد تا بتوان از این فرصت در حوزه اقتصاد و گردشگری بهره برد.

به گزارش خبرنکار مهر، مجموعه آثار زندیه درشیراز که می توانند یک فرصت برای رونق اقتصاد شهری باشند این روزها تنها نفس می کشند که باقی بمانند و برای معرفی بین المللی آنها کاری نمی شود، از سوی دیگر کریمخان زند که به عنوان حاکمی عادل شناخته می شود در تقویم مشاهیر سهمی نداشته و روزی به او اختصاص نیافته است تا بهانه ای برای رونق گردشگری باشد.

بخشی مهم از هویت تاریخی شهر شیراز مرهون پایتخت بودن این شهر در دوران زندیه و آثاری است که از این دوره در آن باقی مانده است.

دوران زندیه اگرچه دورانی به لحاظ حکومت داری دورانی کوتاه محسوب می شود اما از لحاظ هنری و اجتماعی یک نقطه عطف مهم در حکومت داری محسوب می شود.

بخشی از اهمیت دوران زندیه به معماری خوب آنها که حاصل ذوق هنرمندان آن دوره و تجمعیع توانمندی های هنری دوران قبل است، بر می گردد و بخشی از معروفیت این دوران نیز به نوع حکومت داری کریمخان زند بر می گردد، که خود را وکیل مردم می خواند و رفتارهای حاکمیتی و ظالمانه دیگر شاهان را نداشت.

کریمخان زن )حکمرانی: 1179 - 1193 ه ‍.ق(بنیان‌گذار دودمان زندیه بود. زندها یک طایفه دامدار از قوم لر بودند که در زاگرس و دشت‌های همدان به روش دامداری زندگی کرده و مرکز استقرارشان در روستاهای پری و کمازان در نزدیکی ملایر بود.

مسجد وکیل

وی تصریح کرد: این پیشنهاد در گذشته توسط علاقه مندان به تاریخ ارائه شده و حتی قرار بود روزی در اسفند ماه که مصادف با سالمرگ کریمخان است به این موضوع اختصاص یابد.

این پژوهشگر دوران زندیه خاطر نشان کرد: اهمیت دادن به مجموعه وکیل می تواند موجب تمرکز نگاه گردشگری به شهر شیراز شود.

وی اضافه کرد: این مجموعه می تواند در کنار مجموعه حافظیه و سعدیه به عنوان یک  جاذبه مکمل به علاقه مندان به گردشگری معرفی شود.

حکمت نیا بیان کرد: اگر چه اقدامات خوب و مهمی صورت گرفته که ایجاد موزه مردم شناسی استحمام در حمام وکیل از جمله این اقدامات می باشد.

وی ادامه داد: استقرار پلیس گردشگری و یا وجود ایستگاه  اطلاعات گردشگری در این مجموعه از نکات قابل تحسین است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: البته دستگاه های متولی باید با پیگیری برنامه های فرهنگی رغبت بیشتر گردشگران را برای حضور در این مجموعه فراهم کنند.

وی گفت: یکی از این اقدامات خوب احداث بازارچه صنایع دستی در دو طبقه توسط شهرداری است که می تواند در رونق گردشگر در این مجموعه موثر باشد.

حکمت نیا ابراز داشت: یکی از اقدامات دیگر می تواند انتقال بانک ملی در این محدوده و تبدیل آن  به موزه  تخصصی زندیه باشد.

وی در پایان یاد آور شد: مجموعه زندیه با وسعتی فراوان و وجود هتل ها و رستوران های مختلف در اطراف آن یک فرصت مهم گردشگری است که باید با تعریف برنامه های فرهنگی رونق بیشتر آن را شاهد باشیم.

نامگذاری روزی به نام کریمخان ابعاد مختلف دارد

پژوهشگر پایگاه پارسه نیز با بیان اینکه اختصاص یک روز به کریمخان زند در تقویم دارای ابعاد مختلف است، به خبرنگار مهر گفت: این امر می تواند در کنار تاثیرات تاریخی دارای فواید اجتماعی نیز باشد.

دکتر علی اسدی ابراز داشت: هنوز در بین عوام نام کریمخان به نیکی یاد می شود و او از معدود پادشاهانی است که مورد توجه است.

وی اظهار داشت: این موضوع به این دلیل است که کریمخان زند خود را حاکم مردم نمی دانست بلکه تاکید می کرد که وکیل و خدمتگذار مردم است.

اسدی افزود: این نگاه کریمخان به حکومت می تواند در ابعد اجتماعی و سیاسی قابل توجه باشد و لذا نامگذاری یک روز به نام او دارای تاثیرات خوبی  در کنار اهمیت تاریخی است.

بازار وکیل

وی تصریح کرد: دوران زندیه از جمله دوره های قدرت تاریخی ما محسوب نمی شود و دوره ای به لحاظ حکومتی کوتاه است اما با وجود کوتاهی تاثیرات و خاطرات خوبی داشته است.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: در این راستا علاوه بر برنامه های فرهنگی معرفی آثار به جا مانده از دوران زندیه نیز می تواند در توسعه گردشگری موثر باشد.

وی ادامه داد: گردشگران خارجی در تعیین مقصد سفر در شیراز به دنبال آثار هخامنشی همچون تخت جمشید و پاسارگاد هستند و بعد از سفز با مجموعه زندیه آشنا می شوند که می توان با اطلاع رسانی بیشتر زمان این آشنایی را پیش انداخت.

اسدی بیان کرد: مجموعه زندیه در واقع هویت تاریخی شهر شیراز است و همان اعتباری را برای شیراز دارد که مجموعه نقش جهان برای اصفهان دارد.

وی اضافه کرد: این مجموعه ما را به شیراز زمان زندیه و حتی شیراز پیش از زندیه پیوند می زند و دارای اهمیتی فراوان است.

این باستان شناس ابراز داشت: البته اقدامات پژوهشی نسبت به این دوره هنوز به حد کفایت نرسیده و اگرچه اقداماتی صورت گرفته اما این دوره تاریخی در حوزه پژوهشی هنوز جای کار فراوان دارد.

وی تصریح کرد: پژوهش های مختلف چه در حوزه باستان شناسی و تاریخی و چه در حوزه هایی مانند اجتماعی و فرهنگی از نیازهای این دوره است.

اسدی خاطر نشان کرد: در حوزه معماری ما شاهد وجود مجموعه زندیه با ویژگی های مختلف از جمله تراش سنگ، نوع سنگ ، ستون هایی که به لحاظ مارپیچ بالا آمده اند و موارد فراوان دیگر هستیم که به جا مانده اما در حوزه های پژوهشی باید بیشتر کار شود.

وی ادامه داد: مثلا ما نسبت به دوران صفویه شاهد کتاب هایی بیشتر و پژوهش های مختلف هستیم اما نسبت به زندیه به نظر می رسد هنوز جای کار باقی است.

به گزارش مهر، در این راستا شاید پیگیری ثبت جهانی مجموعه زندیه از یک سو و همچنین اختصاص یک روز در تقویم به کریمخان بتواند فعالیت ها را برای استفاده از این فرصت برای رونق گردشگری و ایجاد اشتغال به همراه داشته باشد.

کد N439744

وبگردی