آفتاب

هگل حضور نظامی آمریکا در آسیای دور و اقیانوسیه را توجیه کرد

هگل حضور نظامی آمریکا در آسیای دور و اقیانوسیه را توجیه کرد

وزیر دفاع آمریکا در توجیه علت تحرکات نظامی این کشور در آسیای دور و اقیانوسیه مدعی شد کشورش یک قدرت فرامنطقه ای بوده و قصد ندارد عرصه را برای قدرت های دیگر مانند چین خالی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "چاک هگل" وزیر دفاع آمریکا بر حفظ مناسبات نظامی و سیاسی این کشور با همپیمانان منطقه ای خود در آسیای دور و اقیانوسیه مانند ژاپن و استرالیا تاکید کرد. وی در جریان سفر به استرالیا تاکید کرد ایالات متحده یک قدرت درون منطقه ای در اقیانوسیه بوده و با وجود چالش هایی که در این منطقه از جمله قدرت نظامی روز افزون چین وجود دارد، به حضور خود ادامه می دهد.

به گزارش روزنامه گاردین هگل این اظهارات را پس از نشستی که با حضور وزیران خارجه و دفاع ژاپن و استرالیا برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاران بیان کرد. بر این اساس این سخنان در واکنش به اقدامات اخیر دولت چین برای گسترش نفوذ خود در مناطق مورد مناقشه با همسایگان جنوبی اش، ایراد شده است.

این در حالی است که مواضع دولت چین در نشست اخیر اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) که متضمن حضور قدرتمند این کشور در مناطق مورد مناقشه در جنوب دریای چین بود، به مذاق واشنگتن و همپیمانان منطقه ای اش خوش نیامده است.

هگل در همین رابطه گفت موضع آمریکا این است که هر گونه اختلاف نظری در مورد این مناطق باید از طریق قوانین بین المللی و نه با اقدامات خصمانه حل و فصل شود. وی با اشاره به همپیمانی تاریخی آمریکا با کشورهای منطقه از جمله ژاپن و استرالیا تاکید کرد: ما یک قدرت در اقیانوس آرام هستیم و قصد نداریم از این منطقه برویم.

وی افزود: اساس همکاری های ما در این منطقه است، الزام توافقنامه های ما مربوط به اینجا است و این برای ما مهم است. وزیر دفاع آمریکا اطمینان داد کشورش در هر صورت خود را متعهد به حضور در این بخش از جهان می داند.

کد N439594

وبگردی