آفتاب

انعکاس سخنان امروز روحانی در اکونومیک تایمز و رویترز

انعکاس سخنان امروز روحانی در اکونومیک تایمز و رویترز

سخنان امروز حسن روحانی در خصوص لزوم ادامه مذاکرات هسته‌ای با غرب در نشریه اکونومیک تایمز و خبرگزاری رویترز انعکاس داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اکونومیک تایمز در گزارشی در این‌باره نوشت، نوامبر سال گذشته با توافق کوتاه‌مدتی که میان ایران و کشورهای 1+5 به دست آمد، تهران در قبال برداشته‌ شدن برخی از تحریم‌ها از سوی غرب ظرفیت‌ غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داد. هم‌اکنون نیز با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل تعیین شده توسط طرفین مذاکره در جهت رسیدن به یک توافق جامع بر سر مساله هسته‌ای ایران اصول‌گرایان فشارهای سیاسی خود بر دولت روحانی را افزایش دادند. این نشریه جمله روحانی را خطاب به تندروها و منتقدان توافق جامع با غرب مبنی بر این که "هر زمان که بحث مذاکرات پیش می‌آید، منتقدان می‌گویند ما می‌لرزیم، پس بهتر است یک جای گرم برای خود پیدا کنید" حیرت‌انگیز دانست.

در بخش دیگر این گزارش آمده است، با آن که مقام معظم رهبری ایران حمایت همه‌جانبه خود را از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام کرده است، اما این مسأله نیز تندروها و اصولگرایان را از "جام زهر" خواندن توافق کوتاه‌مدت به دست آمده بازنداشته است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، منتقدان سیاست‌های خارجی دولت روحانی در تقابل با غرب در ماه گذشته نشستی در اعتراض به پذیرفتن محدودیت‌ها در برنامه هسته ای ایران از سوی دولت برگزار کردند. در توافق کوتاه مدتی که در سال گذشته میان ایران و کشورهای 1+5 به دست آمد ایران در پاسخ به لغو برخی از تحریم‌های بین‌المللی از سوی غرب ملزم به کاهش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم شد که در آن مقطع این ظرفیت به 20 درصد هم می‌رسید. همچنین آمریکا و کشورهای غربی اعتقاد داشتند ایران تنها فاصله بسیار ناچیزی با ساخت سلاح هسته‌ای دارد. به نظر می‌رسد مسأله اصلی در مذاکرات آینده ایران و کشورهای 1+5 که احتمالا در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل متحد انجام خواهد شد، بحث بر سر درصد غنی‌سازی اورانیوم است. ایران خواستار پیشرفت برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود ظرف مدت هشت سال آینده است که بتواند تعداد سانتریفیوژهایش را به 190 هزار برساند.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است، هم‌اکنون از 20 هزار سانتریفیوژ موجود در ایران تنها 10 هزار مورد فعال است و این در حالی است که به گفته مقامات آمریکایی همین تعداد نیز برای برنامه‌ هسته ای ایران زیاد است. روحانی در سخنان امروز با تاکید بر لزوم ادامه مذاکرات با غرب، توافق کوتاه‌مدت به دست آمده با غرب را «برد-برد» خطاب کرده و آن را به سود طرفین خوانده است.

انتهای پیام

کد N439578

وبگردی