آفتاب

سالک: آب، مسئله‌ای ملی است نه سیاسی

سالک: آب، مسئله‌ای ملی است نه سیاسی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله آب پدیده‌ای سیاسی شده چنانکه وزیر کشور تمام استانداران را خواسته و کمیته امنیتی آب تشکیل داده است. آب، ملی و مردمی است؛ نه سیاسی و منطقه‌ای.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، احمد سالک صبح روز دوشنبه در همایش مدیریت روستایی با تاکید بر رفع مشکلات روستاهای استان اصفهان، اظهار کرد: ارتقاء مدیریت واحد روستایی و قدرت دهیار از جمله راهکارهای رفع مشکلات روستاهاست. البته مشکلی با شوراهای روستایی نداریم و در برنامه‌ریزی توسعه روستا، این بخش نقش اساسی خواهد داشت.

وی افزود: ارتقاء بخشداری‌ها و افزایش کیفیت مسکن در روستاها می‌تواند راهگشای رفع بسیاری از مشکلات باشد. بنیاد مسکن در روستاها نزدیک به 15 هزار تومان برای هر خانه و 200 هزار تومان برای هر گاوداری از روستاییان مطالبه می‌کند، اما مهم این است که بنیاد مسکن ارتقای کیفیت روستایی را در کار قرار دهد و به عقیده من پرداخت هر نفر به این بنیاد، در همان روستا هزینه شود.

وی با اشاره به خشکسالی‌های پیاپی در استان اصفهان، گفت: استان اصفهان با کمبود بارش مواجه است و در آستانه ورود به هفتمین سال خشکسالی است. می‌توان طرح‌های نویی که دنیا برای رفع مشکل کم آبی انجام داد را ما نیز انجام دهیم. به عنوان مثال در آبیاری می‌توان از روش‌های جدید استفاده کرد یا اینکه با سرمایه گذاری در روستاها و تقویت زیرساخت‌های آن‌ها، خسارات وارد آمده بر کشاورزان را جبران کرد.

سالک با درخواست از دولت برای اعطای اعتبارات برای تقویت روستاهای استان اصفهان، تصریح کرد: سال گذشته دو میلیارد و 800 میلیون تومان از محل جرائم رانندگی و 9 میلیارد تومان از همین منبع به شهرداری‌ها داده شد. همچنین 250 میلیارد تومان از طریق مالیات بر ارزش افزوده به شهر و روستا داده شد، اما آماری که امسال به من داده‌اند این است که 17 میلیارد تومان از محل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده، شش میلیارد تومان از درآمد سوخت و ماده 99 شهرداری به روستاها داده شده است البته امیدوارم تا پایان سال به سطح مطلوب برسد.

وی با تاکید بر نظارت بر روستاها، گفت: بیشترین شهید جانباز از روستاهای کشور به ویژه روستاهای اصفهان بوده‌اند و این افراد فرهنگ دینی را زنده نگه داشته‌اند. اگر به فرهنگ توجه نکنیم، باید دیش ماهواره را در روستا جست‌وجو کنیم.

وی ادامه داد: افزایش پهنای باند اینترنت برای تحقیق و پژوهش بود، ولی این کار جوانان را از دین جدا کرد. ما طرح مسجدمحوری را آغاز کردیم که روستاها محور کارهای خود را در آن‌جا پی‌ریزی کنند، اما روستاهایی را یافتیم که مسجد ندارند ولی بیش از 10 باب تالار که مرکز فسادند، دارند.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به آسیب‌شناسی روستاها، اظهار کرد: کشاورزی بحث بسیار مهمی در روستاهاست. باید بر اساس آسیب‌هایی که در روستاها وجود دارد، برنامه‌ریزی کنیم که بخشی از آن‌ها مدیریتی و بخشی قانونی است. با وجود بی‌آبی، کشاورزان اصفهان موفق شده‌اند رتبه دوم را در صدور محصولات کشاورزی به خارج از کشور داشته باشند و این یعنی مدیریت و برنامه ریزی مناسب براساس نیازها.

وی با تاکید بر نرم‌خویی و مهرورزی در خدمت‌رسانی به مردم، گفت: ما خدمت گذار مردم هستیم و باید تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به آن‌ها بکارگیریم.

وی با تاکید بر این‌که «آب مهم‌ترین مشکل استان اصفهان است»، یادآور شد: زاینده‌رود که باید رودخانه‌ای دائمی باشد، به رودخانه‌ای فصلی تبدیل شده است. وزیر نیرو گفته که آبان ماه آب را در زاینده‌رود رها می‌کند. کشاورزان اصفهان حیات‌شان به این آب است، چنان که در زیار یک کشاورز به من گفت اگر آب خشک شود، خانواده من هم می‌خشکد.

سالک گفت: هر جا رییس‌جمهور را دیدم، در مورد آب استان به او تذکر دادم. در یک جلسه با حضور نمایندگان و رییس‌جمهور دلیل رفع این مشکل را ارتقای فرهنگ جامعه و جلوگیری از بحران‌های بالقوه‌ای که وجود دارد، بیان کردم.

وی با اشاره به طرح 9 ماده‌ای به استاندار اصفهان، ادامه داد: قرار بر این شد که حقابه‌ها گرفته شود، آب زاینده رود دائم جریان داشته باشد و وزیر نیرو تیمی را برای مطالعه این طرح به مدت یک ماه معین کرد تا پس از مطالعه آن‌ها به آن عمل کند.

وی با اشاره به تجمع نمایندگان در روز گذشته در مقابل دفتر ریاست جمهوری، گفت: دیروز ساعت 10 صبح نمایندگان استان اصفهان تصمیم گرفتند که در مقابل دفتر رییس‌جمهور تجمع کنند و ساعت 12 و نیم به دفتر رییس‌جمهور رسیدیم اما تا ساعت سه بعدازظهر معطل شدیم و گروهی از افراد فاسد فکر نیز علیه ما حرف زده‌اند.

نماینده مردم اصفهان با بیان این‌که «رییس مجلس شورای اسلامی در مسئله آب پادرمیانی کرده است»، گفت: با لاریجانی درخصوص آب و بی‌حرمتی که به نمایندگان شد صحبت کردیم و او نیز به ما جواب داد که پیگیری این مسائل به ویژه آب را انجام خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: با صراحت می‌گویم طرح تونل بهشت‌آباد باید اجرا شود، طرح سد گلاب 2 باید ادامه پیدا کند و مسؤول آب منطقه‌ای باید سر جای خودش باشد. مسئله آب پدیده‌ای سیاسی شده چنان‌که وزیر کشور همه استانداران را خواسته و کمیته امنیتی آب تشکیل داده است. آب، ملی است نه مردمی و نه سیاسی و منطقه‌ای.

وی ادامه داد: علاوه بر کمبود آب، کاهش باران داریم که این نیز از معضلات دیگر استان است و دیگران بدانند هرچه گناه زیاد شود، باران کم خواهد شد.

انتهای پیام

کد N439417

وبگردی