آفتاب

کارکنان دیده بان حقوق بشر از ورود به مصر منع شدند

کارکنان دیده بان حقوق بشر از ورود به مصر منع شدند

تهران - ایرنا - مقام های مصر روز دوشنبه مانع از ورود مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر و دیگر کارمند آمریکایی این گروه به این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از قاهره، این تصمیم در آستانه انتشار یک گزارش انتقادی توسط این گروه در مورد کشتارهای جمعی تابستان سال گذشته به دست نیروهای امنیتی مصر اتخاذ شد.

این نخستین بار است که مقام های مصری مانع از ورود کارکنان گروه دیده بان حقوق بشر به این کشور شده اند.

قرار بود ˈکنت روتˈ مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر و ˈسارا لی ویتسونˈ مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای این گروه، دیپلمات ها و روزنامه نگاران را در جریان یافته های تحقیقات خود از وقایع خونبار سال گذشته که پس از برکناری ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری مصر از قدرت روی داد، قرار دهند.

دیده بان حقوق بشر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که پلیس و ارتش مصر در جریان برهم زدن تحصن و اعتراضات سال گذشته، تیر جنگی شلیک کرده اند که منجر به کشته شدن دست کم یک هزار و 150 معترض شده است. هیچ کس به خاطر این سرکوب مسوول به شمار نیامده و نتیجه تحقیقات رسمی، منتشر نشده است.

در همین حال، یک مقام فرودگاهی مصر اعلام کرد که دو کارمند یاد شده دیده بان حقوق بشر به دستور یک نهاد امنیتی از ورود به این کشور منع شدند.

مقام مزبور در حالی که خواست نامش ذکر نشود، گفت که این دو تقریبا 12 ساعت را در فرودگاه بین المللی قاهره سپری کردند.

روت در این باره گفت: به نظر می رسد دولت مصر هیچ رغبتی برای کنار آمدن با واقعیت این بدرفتاری ها ندارد، چه رسد به اینکه از افراد مسوول، حساب بخواهد.

دیده بان حقوق بشر در همین حال اعلام کرد که همچنان قصد دارد یافته های تحقیقاتش را فردا (سه شنبه) منتشر کند. این گروه در سال جاری دفاتر خود در قاهره را بست.

رسانام**9109**1010
کد N439287

وبگردی