آفتاب

شمارش معكوس براي افتتاح كارخانه عظیم تولید سيمان ایرانی در ونزوئلا

شمارش معكوس براي افتتاح كارخانه عظیم تولید سيمان ایرانی در ونزوئلا

ساخت واحد توليد سيمان "سِرو آسول" با ظرفيت توليد يك ميليون تن در سال كه توسط متخصصان ايراني در ونزوئلا ساخته شده است، روزهاي پاياني خود را گذرانده و به زودي به صورت رسمي شروع به توليد خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این واحد توليدي كه از طرح‌های بزرگ و مدرن تولید سیمان در آمریكای لاتین محسوب می‌شود، داراي بالاترين شاخص‌هاي محيط زيستي است و در حال حاضر در مقطع توليد آزمايشي قرار داشته و مراحل تست نهائي را مي‌گذراند.

كارخانه توليد سيمان "سِرو آسول" كه به طور کامل با سرمايه‌گذاری دولت ونزوئلا احداث گردیده، به گونه‌اي طراحي شده كه 40 درصد در مصرف انرژي هنگام توليد صرفه‌جوئي خواهد داشت. مطابق اعلام منابع ونزوئلایی، دولت این کشور 395 میلیون دلار در پروژه "سِرو آسول" سرمایه‌گذاری کرده است.

در طول ساخت اين كارخانه به طور متوسط 120 مهندس و تكنسين ايراني و بيش از 800 كارگر و تكنسين ونزوئلائي مشغول به كار بوده‌اند.

همچنین با توجه به واقع شدن كارخانه سيمان در منطقه "ماتورين" در استان "موناگاس" و استفاده از نیروهای غير ماهر بومي، صدها نفر از كارگران ونزوئلایی با طي دوره‌هاي آموزشي به نیروهای ماهر تبديل شده‌اند.

کشور ونزوئلا به دليل برنامه‌هاي وسيع توسعه‌اي و پروژهای ملی خانه‌سازي به حجم گسترده‌ای از سیمان نیازمند است و با آغاز به کار اين كارخانه، بيش از 12 درصد به ظرفيت توليد سيمان این كشور افزوده مي‌شود.

در سالیان گذشته، شرکت‌های خارجی این بخش از صنعت ونزوئلا را در دست داشتند. گروه مکزیکی «سمکس» که سومین تولیدکننده سیمان در جهان است، ۵۰ درصد تولید را در دست داشت. شرکت فرانسوی «لافارژ» و شرکت سویسی «هولسیم» مابقی تولید سیمان در ونزوئلا را در اختیار داشتند. اما با تصمیم "هوگو چاوز" رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا، دولت این کشور تولید سیمان را در اختیار گرفت و لایحه ملی کردن این بخش از صنعت را به همراه پذیرش پرداخت غرامت امضاء کرد.

بر اساس توافقات امضاء شده مابین تهران و کاراکاس، ایران در زمینه نگهداری، تعمیر و افزایش ظرفیت واحدهای سیمانی ونزوئلا با این كشور همكاری می‌كند.

هفته گذشته، "مهدی کرباسیان" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن اشاره به راه‌اندازی قریب‌الوقوع کارخانه سیمان "سرواسول" اظهار داشت که احداث واحد تولیدی مذکور از اقدامات عمرانی دولت گذشته بوده و از جمله پروژه های مهم ایران در ونزوئلا به شمار می‌رود.

گزارش: امیر تفرشی

کد N439254

وبگردی