آفتاب
تابش خواستار شد

اقدام فوری ارتش و نیروهای مسلح برای اطفای حریق در جنگل‌های گلستان

اقدام فوری ارتش و نیروهای مسلح برای اطفای حریق در جنگل‌های گلستان

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خواستار اقدام فوری ارتش و نیروهای مسلح برای اطفای حریق در جنگل‌های گلستان شد.

محمدرضا تابش در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: پارک ملی گلستان در زمره‌ی مناطق طبیعی ویژه و منحصر به فرد که به لحاظ تنوع زیستی و درختان پهن برگ اعتبار جهانی دارد اما متاسفانه ظرف دو ماه گذشته جنگل‌های گلستان برای ششمین بار دستخوش حریق شده است.

وی با بیان اینکه بعد از ظهر روز گذشته 70 هکتار از جنگل‌های گلستان که شامل بهترین درختان پهن برگ این منطقه است دچار حریق شده یاد آور شد: بر اساس پیگیری‌هایی که انجام دادم متوجه شدم که امکان دسترسی به این جنگل‌ها وجود ندارد و حتی محیط بانی که شب گذشته می‌خواسته با قاطر به بخش‌هایی از جنگل برود، پرت شده و وضعیتش معلوم نیست.

نماینده مردم اردکان در مجلس با تاکید بر این که اطفای حریق در جنگل‌های گلستان باید از طریق هلی کوپتر انجام شود، خاطر نشان کرد: وقتی آتش به جنگل بیفتد دیگر منتظر مکاتبات اداری نمی‌ماند. با توجه به این که سازمان محیط زیست ابزار و امکانات اطفای حریق در این ارتفاعات صعب‌العبور را ندارد این سازمان باید پاسخگوی افکار عمومی باشد که آیا از وزارت دفاع درخواست کمک کرده یا نه و اگر این درخواست انجام شده چرا برای اطفای حریق تعلل شده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: این کار ارتش و نیروهای مسلح است که باید هلیکوپترهایی را برای اطفای حریق به منطقه اعزام کنند.البته وزارت کشور و استانداری هم باید بگویند که چه اقداماتی در این راستا انجام داده‌اند.

تابش ضمن تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنانمان در حادثه سقوط هواپیمای مسافری اظهار کرد: این موضوع به درستی افکار عمومی دنیا و ایران را تحت الشعاع قرار داده است اما نبایددر قبال از بین رفتن طبیعت هم بی‌تفاوت باشیم.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نگاه تحسین برانگیزی به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها دارند آیا این جواب رهبری است؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت دفاع و نیروهای مسلح باید در بکارگیری ابزار و امکانات لازم جهت اطفای حریق پیش‌قدم باشند، تصریح کرد: متاسفانه طبیعت مورد بی‌مهری قرار گرفته و چندان کانون توجه نیست.

نماینده مردم اردکان در مجلس بر ضرورت اقدام عاجل و بازدارنده برای جلوگیری از گسترش حریق در جنگل‌های گلستان تاکید کرد و گفت: با توجه به این که این ششمین بار است که در دو ماه گذشته جنگل‌های گلستان دچار حریق می‌شود سوال این جاست که چرا مسئولین و متصدیان کشور بعد از دو ماه آمادگی مقابله با این حریق را پیدا نکرده‌اند و چرا ستاد بحران برای جلوگیری از تخریب جنگل و وقوع حریق فکری نکرده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه با تاکید بر ضرورت شناسایی مسببین و عوامل انسانی وقوع حریق در جنگل‌های گلستان اظهار کرد: آیا محیط زیست برای شناسایی مسببین و معرفی آنها به دستگاه قضایی اقدامی انجام داده است؟ اگر چنین پرونده‌ای در دستگاه قضایی مطرح شده چرا با عوامل مربوطه برخوردنشده و یا اگر برخوردی شده چرا افکار عمومی مطلع نشدند.

تابش با اشاره به آلودگی هوای پایتخت یاد آور شد: آسمان تهران و بسیاری از شهرها خاکستری است واگر ما از ذخیره‌گاه‌های اکسیژن در کشور صیانت نکنیم به زودی مردم دچار مشکلات جدی خواهند شد.

وی در ادامه خواستار توجه بیشتر رسانه‌ها صدا و سیما و دستگاههای اجرایی به موضوع محیط زیست شد و گفت: یکی از عوامل حریق در جنگل‌های گلستان بی‌مبالاتی مردمی است که در جنگل اطراق می‌کنند. لذا مااز مردم استدعا داریم مراقبت‌های لازم را داشته باشند. رسانه‌ها و صدا و سیما هم باید اخطارهای لازم را به مردم بدهند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: یکی از عوامل حریق مربوط به شکارچی‌هایی است که می‌خواهند توجه مسئولین به سمت حریق جلب شود و آنها کار خلاف خود را انجام دهند. افرادی هم هستند که جنگل و طبیعت برایشان بهره‌ای ندارد و از ساختن جاده و ساختمان بیشتر بهره می‌برند. این چند گروه مخل امنیت منابع طبیعی هستند.

تابش همچنین خاطر نشان کرد: آتش سوزی جنگل باعث فرسایش خاک می‌شود و در نتیجه آب باران جذب سفره‌های زیر زمینی نخواهد شد و نهایتا تبدیل به سیل می‌شود. این یک فاجعه است که در استانهای شمالی کشور شاهد وقوع سیل باشیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان گفت که این فراکسیون در جلسه چهار شنبه هفته جاری موضوع آتش سوزی جنگل‌های گلستان را بررسی می‌کند.

انتهای پیام

کد N438409

وبگردی