آفتاب

چه کسی نخست وزیر ترکیه می‌شود؟

چه کسی نخست وزیر ترکیه می‌شود؟

در حالی که رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهوری ترکیه انتخاب شد، سیاستمداران در آنکارا تمرکز خود را بر نخست وزیر جدید و رئیس حزب عدالت و توسعه معطوف کرده‌اند که قرار است ظرف چند روز آینده توسط اردوغان اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، دو سناریوی احتمالی درباره دو کاندیدای پست نخست وزیری ترکیه و انتخابشان توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری منتخب وجود دارد؛ "احمد داوود اوغلو"، وزیر امور خارجه و "بینالی ییلدیریم" که البته اولین نفر شانس بیشتری دارد و ییلدیریم احتمالا دست راست اردوغان خواهد بود.

حزب عدالت و توسعه احتمالا جلسه‌ای فوق‌العاده را پیش از 28 اوت سال جاری میلادی و همزمان با ارائه پیشنهاد از جانب اردوغان برای انتخاب رهبری جدید حزب برگزار می‌کند، در نتیجه اردوغان قادر خواهد بود تا حکمی را برای تشکیل دولت جدید در همان روزی که خودش زمام امور کشور را به دست می‌گیرد، صادر کند. همچنین قرار است اردوغان ظرف چند روز آتی پیش از اعلام جانشین خود با حزب عدالت و توسعه به رایزنی بپردازد.

اردوغان در بزرگترین و آخرین راهپیمایی خود در نهم اوت در قونیه، صحبت‌های تاثیرگذاری داشت. این شهر، محل زندگی و پایگاه اردوغان محسوب می‌شود.

در 10 اوت، صفحه نخست تعدادی از روزنامه‌های ترکیه پر بود از داستان‌هایی درباره داوود اوغلو که اشاره داشت به این مساله که وی از نظر روحی آماده به دست گرفتن سمت نخست وزیری است. پیامی که از این اخبار می‌توان دریافت کرد، به این صورت است: اگر نخست وزیر بعدی موافقت کند تا با اردوغان هماهنگ کار کند هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

آنچه که داوود اوغلو در مقایسه با سایرکاندیداهای بالقوه متمایز می‌کند، این است که او مشکل محدودیت‌ سه دوره‌ای را ندارد و همچنان می‌تواند برای دو دوره دیگر برای پارلمان ترکیه نامزد شود. مورد دیگر این است که او وفاداری کامل خود را به اردوغان در تمام لحظات حساس نشان داده و اثبات کرده که ممکن است به همکاری با وی به شکل یک هارمونی ادامه دهد.

در ضمن اگرچه عملکرد داوود اوغلو به عنوان وزیر امور خارجه ترکیه مناقشه آمیز و مجادله برانگیز بوده اما حمایت وی از اردوغان به عنوان یک ایدئولوژیست همچنان بسیار مهم است و گویای این حقیقت است که حزب هم اکنون باید از یک آزمون دیگر در انتخابات آتی پارلمان عبور کند.

گمان بر این است که داوود اوغلو ظرفیت و قابلیت بسیج کردن اعضای حزب و متحد نگه داشتن آن و رهبری کابینه را به بهترین شکل ممکن دارد.

داوود اوغلو باید قبول کند که آخرین حرف را درباره تصمیمات دولتی نمی‌زند و حتی کابینه آینده تحت کنترل اردوغان تشکیل خواهد شد. در صورتی که داوود اوغلو به عنوان نخست وزیر بعدی ترکیه انتخاب شود، مولوت چاووش اوغلو، وزیر کنونی اتحادیه اروپا، ابراهیم کالین، مشاور سیاسی خارجی اردوغان و هاکان فیدان، رئیس کنونی اطلاعات ملی ترکیه کاندیداهای بالقوه برای پست وزارت امور خارجه خواهند بود. اگرچه چاووش اوغلو احتمالا برای این پست مناسب‌تر است اما کالین در دوران ریاست جمهوری اردوغان به خدمت در رکاب وی ادامه خواهد داد. احتمال می‌رود که فیدان نیز همچنان در سمت خود باقی بماند چرا که دولت همچنان در حال مقابله با یک دولت موازی است. افکان اعلا، وزیر کشور نیز احتمالا در کنار سایر وزرا که به کابینه و در آخرین تغییرات پاییز 2013 پیوستند، باقی می‌ماند.

سوال بسیار مهم این است که آیا علی بابکان، معاون نخست وزیر ترکیه که مسئول امور اقتصادی است و محمد شمشک، وزیراقتصاد ترکیه در کابینه به کار خود ادامه می‌دهند یا خیر. این دو با انتقادهای داخلی به ویژه از جانب ییقیت بولوت، مشاور اقتصادی اردوغان مواجه هستند.

انتهای پیام

کد N438315

وبگردی