آفتاب
یک مدرس دانشگاه:

انسجام‌بخشی به سیستم مدیریت حوزه از اقدامات آیت‌الله بروجردی بود

انسجام‌بخشی به سیستم مدیریت حوزه از اقدامات آیت‌الله بروجردی بود

یک مدرس دانشگاه گفت: رویکرد سیاسی آیت‌الله بروجردی مشابه حضرت امام خمینی(ره) بوده است که این دیدگاه نشات گرفته از معارف نبوی و علوی است که در این مکتب سیاست از دین جدا نمی‌شود و با فکری باز و پویا مسائل در آن دنبال می‌شود.

یک مدرس دانشگاه گفت: رویکرد سیاسی آیت‌الله بروجردی مشابه حضرت امام خمینی(ره) بوده است که این دیدگاه نشات گرفته از معارف نبوی و علوی است که در این مکتب سیاست از دین جدا نمی‌شود و با فکری باز و پویا مسائل در آن دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان درگفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در سالروز قمری رحلت آیت‌الله حاج‌آقا حسین طباطبایی‌بروجردی اظهار کرد: در دوران این عالم فضای خاصی بر جامعه اسلامی حاکم بوده و بعد از رحلت آقا سیدابوالحسن اصفهانی، ایشان مرجعیت شیعه را عهده‌دار شدند.

وی افزود: این عالم بعد از نقل مکان از بروجرد به قم اتفاقات مبارکی را رقم زد، ایشان در بروجرد خدمات بسیاری شامل حمایت از مستضعفین و تجدید حیات حوزه کهن بروجرد را به انجام رساند.

سبزیان گفت: زمانی که مرجعیت شیعه به آیت‌الله بروجردی سپرده شد، اقدامات زیادی توسط ایشان انجام شد که از جمله آن‌ها می‌توان انسجام‌بخشیدن به سیستم مدیریت حوزه علمیه و گسترش کمی و کیفی این مرکز علمی اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر خدمات ایشان می‌توان به سرپرستی معنوی حوزه نجف اشاره کرد، همچنین قبل از آیت‌الله بروجردی مقلدی به داخل و خارج از کشور اعزام نمی‌شد ولی در زمان مرجعیت ایشان ضمن انسجام‌ و سامان بخشیدن به این وضعیت، اعزام مقلد رواج یافت.

این فعال و پژوهشگر فرهنگی گفت: از دیگر اقدامات آیت‌الله بروجردی می‌توان به تربیت و تشویق نویسندگان حوزوی مانند شهید مطهری اشاره کرد.

وی ادامه داد: آیت‌الله مکارم‌شیرازی و آیت‌الله سبحانی دو تن از شخصیت‌های علمی و هم عصر هم هستند که از شاگردان مرحوم بروجردی به حساب می‌آیند، همچنین مجلات و کتاب‌های پرمحتوای مذهبی و دینی نیز در این دوران انتشار بیشتری یافتند، از جمله این نشریات می‌توان به «مکتب اسلام» که قدمتی بیش از نیم قرن دارد اشاره کرد که زیر نظر آیت‌آلله سبحانی بوده و تا امروز در حال فعالیت است.

این مدرس دانشگاه گفت: آیت‌الله بروجردی توانست فضایی ایجاد کند که نویسندگان در آن پرورش یابند و با این وضعیت هم نیازهای فرهنگی و هم دینی جامعه پاسخ داده می‌شد.

وی ادامه داد: تاسیس دارالتقریب از دیگر فعالیت‌های این عالم به حساب می‌آید که طی آن روابط حسنه‌ای با همکاری شیخ محمد عبده و شیخ‌محمود شلتوت بین مذاهب مختلف و در زمانی که استکبار برای دوری مذاهب اسلامی تلاش می‌کرد ایجاد شد.

این پژوهشگر فرهنگی اظهار کرد: آیت‌الله بروجردی در تاسیس مکان‌های مختلفی نقش داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان مسجد اعظم قم را نام برد، این بنای با برکت و ارزشمند که در جوار حرم حضرت معصومه(ع) قرار دارد از دوران حیات این عالم تا امروز محل تحصیل طالبان علوم دینی بوده است.

وی افزود: از دیگر بناهایی که آیت‌الله بروجردی در تاسیس آن‌ها نقش داشتند می‌توان مدرسه علمیه در نجف، بغداد، کربلا و بروجرد، مدرسه و مرکز اسلامی در هامبورگ آلمان را نام برد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: آیت‌الله بروجردی در بحث ملی‌شدن صنعت نفت از آیت‌الله کاشانی حمایت کرد همچنین وی بعد از اشغال قدس و تجاوز به فلسطین، موضع غیرتمندانه‌ای در این زمینه داشتند که نشان دهنده سوی فکری ایشان است و در همان سال‌ها این عالم بیانیه‌ای را در جهت محکومیت صهیونیست‌ها صادر کردند.

بر اساس این گزارش آیت‌الله حاج‌آقا حسین طباطبایی‌بروجردی، فرزند سیدعلی طباطبایی در سال 1254 هجری شمسی در بروجرد به دنیا آمد.

از جمله شاگردان این عالم، می‌توان به امام خمینی، سید‌فضل‌الله طباطبایی، ناصر مکارم‌شیرازی، محمد‌ فاضل لنکرانی، محمد‌تقی بهجت و... اشاره کرد. آیت‌الله بروجردی به مدت 15 سال مرجع تقلید شیعیان جهان بود.

سید‌حسین طباطبایی بروجردی، دهم فروردین ماه 1340، مصادف با 13 شوال 1380 قمری در قم چشم از جهان فروبست، آرامگاه این عالم در مسجد اعظم قم واقع شده است.

انتهای پیام

کد N438273

وبگردی