آفتاب

تشدید درگیری در پایتخت لیبی

تشدید درگیری در پایتخت لیبی

تهران- ایرنا- درگیری میان گروه های شبه نظامی رقیب در پایتخت لیبی پس از سه روز آرامش نسبی، تشدید شد.

به گزارش خبرگزاری ˈرویترزˈ، شهر ˈطرابلسˈ لیبی روز گذشته (یکشنبه) بار دیگر صحنه تشدید درگیری میان گروه های شبه نظامی رقیب بود.

بر اساس این گزارش، روز گذشته ستون های دود سیاه شهر طرابلس را فراگرفت و صدای شلیک خمپاره و راکت به سوی فرودگاه بین المللی این شهر به گوش می رسید.

تاکنون گزارشی درباره شمار تلفات درگیری های اخیر منتشر نشده است، اما وزارت بهداشت لیبی اعلام کرده که به دلیل قطع برق و کمبود بنزین در طرابلس قادر به تماس با بیمارستان های این شهر نیست.

لیبی به عنوان یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) طی هفته های اخیر با درگیری های بی سابقه از زمان سرنگونی حکومت ˈمعمر قذافیˈ در سال 2011 مواجه بوده است.

در نتیجه افزایش خشونت ها و تشدید درگیری ها در لیبی، بسیاری از کشورها دیپلمات ها و اتباع خود را از این کشور خارج کرده اند.

گروه های رقیب بر سر به دست گرفتن کنترل فرودگاه طرابلس با یکدیگر مبارزه می کنند.

از روز جمعه گذشته تاکنون هیاتی از سازمان ملل به منظور تلاش در جهت برقراری آتش بس میان گروه های مسلح درگیر در شهر طرابلس حضور دارد.

از زمان سقوط حکومت قذافی تا کنون، دولت ضعیف لیبی قادر به اعمال قدرت بر شبه نظامیان تا دندان مسلح نبوده است. این گروه ها در سرنگونی حکومت قذافی نقشی مهم ایفا کردند، اما اکنون از پذیرش دولت مرکزی در لیبی و نیز خلع سلاح سر باز می زنند و در این میان به حمایت های نیمه رسمی وزرا و سیاستمداران لیبیایی تکیه کرده اند.

درگیری های اخیر بر سر کنترل فرودگاه طرابلس میان شبه نظامیان شهر ˈزنتانˈ شامل عوامل سابق ارتش قذافی و گروه شبه نظامی شهر بندری ˈمصراتهˈ که هدف خود را پاکسازی لیبی از بقایای ارتش قذافی اعلام کرده است، از ماه میلادی گذشته آغاز شد.

خاورم**9156**7074**1275
کد N438254

وبگردی