آفتاب
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی:

توسعه صنایع کوچک موجب اشتغال گسترده در جامعه می شود

توسعه صنایع کوچک موجب اشتغال گسترده در جامعه می شود

تهران - ایرنا - مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بیان اینکه توجه به توسعه صنایع کوچک موجب اشتغال در بخش گسترده ای از جامعه و رشد اقتصادی می شود، گفت: هم اکنون تعداد 930 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در کشور وجود دارد که از این تعداد 462 شهرک صنعتی و 269 ناحیه صنعتی به بهره برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، سیدمحمدعلی سید ابریشمی روز دوشنبه در همایش 50 سال تلاش سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی که با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، افزود: هم اکنون صنایع کوچک 92 درصد از صنایع کشور، 42 درصد از اشتغال صنعتی و 24 درصد سرمایه گذاری در حوزه صنعت را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با توجه به اهمیت توانمندسازی صنایع کوچک و رشد رقابت پذیری صنایع طیف وسیعی از خدمات فنی، مهندسی، مشاوره ای، آموزشی، تامین مالی و ارتقا سطح مالی و توسعه و پیوند زدن صنایع بزرگ و کوچک در قالب 84 پروژه خوشه ای فعالیت های خود را ادامه می دهند.

وی با اشاره به واحدهای صنعتی بهره برداری شده در شهرک های صنعتی، گفت: تعداد 31 هزار و 992 واحد صنعتی با اشتغال 659 هزار و 169 نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی به بهره برداری رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: از آنجا که مشکلات صنایع کوچک در استفاده از تسهیلات بانکی نیاز به وثیقه دارد، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ایران در جهت بهره مندی بیشتر واحدها از نظام بانکی کشور تشکیل شد.

سیدابریشمی اضافه کرد: انتظار است مجلس و دولت در جهت افزایش سرمایه این صندوق تلاش های مضاعفی داشته باشند.

وی با اشاره به ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ترغیب صنعتگران برای حضور در شهرک های صنعتی، گفت: براساس این ابلاغیه تشویق هایی برای صنعتگران در نظر گرفته شده از جمله اینکه 10 درصد تخفیف و یک سال استمهال در مناطق محروم و 10 درصد تخفیف و 6 ماه استمهال در مناطق کمتر توسعه یافته به صنعتگران اختصاص داده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با اشاره به اختصاص 100 هزار میلیارد ریال برای رونق بخشی صنایع کوچک، اظهار داشت: واگذاری امور 81 واحد صنعتی به صاحبان صنایع مستقر در شهرک های صنعتی و بهره برداری از 21 شهرک و ناحیه صنعتی از اولویت های کاری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی به شمار می رود.

وی با اشاره به توسعه خوشه های صنعتی نیز افزود: در راستای توسعه خوشه های صنعتی کشور تعداد 47 خوشه صنعتی به بهره برداری رسیده و تعداد 12 خوشه صنعتی در مرحله مطالعه شناختی و تعداد 25 خوشه صنعتی در مرحله پیاده سازی قرار دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس با اشاره به مشکلات فراروی صنایع کوچک کشور، گفت: عدم کفایت مالی برای ارایه خدمات، موارد مربوط به تامین امکانات زیربینایی شهرک های صنعتی، عدم قانون حمایتی از صنایع کوچک، نداشتن نظام مالی و بانکی برای ارایه خدمات بانکی به صنایع کوچک و نداشتن تشکل های ملی و استانی در حوزه صنایع کوچک از جمله مشکلات فراروی صنایع کوچک به شمار می آید.

اقتصام(3)ل.الف.ی/1574**1558
کد N437894

وبگردی