آفتاب

ناظران اروپایی مشارکت کم مردمی در انتخابات ترکیه را تایید کردند

ناظران اروپایی مشارکت کم مردمی در انتخابات ترکیه را تایید کردند

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) مشارکت مردمی را در انتخابات ترکیه پایین‌تر از حد انتظار توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از تودی زمان، "جورج تسرتلی"، ناظر مجمع پارلمانی سازمان همکاری و امنیت اروپا گفت که رسیدگی به تخلفات انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همچنان ادامه دارد و هیات‌های این سازمان به تمام شکایاتی که از سوی احزاب اپوزیسیون و برخی از گروه‌های جامعه مدنی مطرح شده، رسیدگی می‌کند.

این مقام با اشاره به مشارکت پایین مردم درانتخابات گفت که حضور کم مردم دور از انتظار بود. وی تاکید کرد: در طول جریان بازرسی‌ها از حوزه‌های رای‌گیری در سراسر ترکیه ما شاهد جوی آرام و معمول بودیم اما اولین چیزی که جلب نظر می‌کرد، مشارکت پایین مردم بود. با این حال مشارکت مردمی در ساعت‌های پایانی به 40 یا 50 درصد رسید. به احتمال زیاد فصل تعطیلات یکی از دلایل مشارکت پایین بوده است.

در جریان اولین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با آرای مستقیم مردم، رجب طیب اردوغان (نخست‌وزیر کنونی ترکیه) با "اکمل الدین احسان اوغلو" دبیرکل پیشین سازمان همکاری‌های اسلامی و "صلاح الدین دمیرتاش" رهبر حزب مردم دموکراتیک رقابت کرد. نتایج رسمی به دست آمده از شمارش 99 درصد آرای اخذ شده حاکی از آن است که اردوغان با کسب 52 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز شده است و مراسم تحلیف قرار است حدود سه هفته دیگر در روز 28 اوت برگزار شود.

هیاتی پارلمانی و نمایندگانی که از سازمان همکاری و امنیت اروپا به ترکیه آمده‌اند، گزارش رسمی خود را درباره روند انتخابات امروز (دوشنبه) منتشر می‌کنند. در این گزارش دیدگاه‌های این هیات درباره اینکه ترکیه چگونه توانست یک انتخابات را به صورت عادلانه، شفاف و برابر برگزار کند، مطرح می‌شود. این هیات پیشتر از کمپین انتخاباتی رجب طیب اردوغان انتقاد کرده بود و آن را ناعادلانه توصیف کرد.

انتهای پیام

کد N437821

وبگردی