آفتاب

مالکی از رئیس جمهور عراق شکایت می‌کند/ احتمال چیزی شبیه به کودتا در بغداد

مالکی از رئیس جمهور عراق شکایت می‌کند/ احتمال چیزی شبیه به کودتا در بغداد

اظهارات اخیر نوری مالکی درباره شکایت علیه رئیس جمهوری عراق و تدابیر شدید امنیتی و استقرار نیرو در مناطق حساس بغداد باعث ایجاد شک و شبهه در نیت مالکی و احتمال وقوع چیزی شبیه به کودتا در عراق شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، هنوز ماهیت گروه‌های مسلحی که پس از سخنرانی دیشب نوری مالکی، نخست وزیر عراق در مناطق حساس بغداد موضع گرفته‌اند مشخص نیست.

مالکی در سخنرانی خود که در آن بر نخست وزیری خود برای بار سوم تاکید داشت اعلام کرد که فواد معصوم، رئیس جمهوری جدید عراق دو بار قانون اساسی را نقض کرده و علیه او به دادگاه شکایت خواهد کرد.

اظهارات مالکی را می‌توان به این معنا تلقی کرد که وی به تصمیمات معصوم پایبند نخواهد بود و آن را اجرا نمی‌کند که این حدس با استقرار نیروهای امنیتی در مناطق حساس بغداد به ویژه اطراف کاخ نخست وزیری و وزارتخانه‌ها تقویت شده است.

منابع امنیتی در بغداد نیز اعلام کردند که نیروهای وابسته به مالکی ورودی‌های منطقه خضراء را که مهمترین نهادهای دولتی در آن قرار دارد، بسته‌اند و تانک‌های ارتش نیز در مناطق مختلف پایتخت موضع گرفته‌اند.

پس از اظهارات مالکی حالت هشدار "ج" در بغداد اعلام شد که بالاترین حالت آماده باش در این کشور محسوب می‌شود بدون اینکه توضیحی درباره این اقدام داده شود.

مالکی در این سخنان فواد معصوم را که از حمایت کشورهای غربی و آمریکا برخوردار است به نقض قانون اساسی در دو مرحله متهم کرد و گفت: فواد معصوم دوبار قانون اساسی را نقض کرده است. یک بار هنگامی که مهلت برای معرفی نام نخست وزیر جدید را تمدید کرد و دوم زمانی که از معرفی من به عنوان نامزد ائتلاف دولت قانون برای تشکیل دولت جدید سر باز زد.

مالکی در این سخنان در واقع به فشارهای داخلی و خارجی برای کناره گیری از قدرت پاسخ گفت و نشان داد که قصد ندارد از قدرت کناره گیری کند.

انتهای پیام

کد N437682

وبگردی