آفتاب

کنعانی مقدم: دلیل مفاسد اقتصادی این بود که اطرافیان خود را خط قرمز می‌دانستند

کنعانی مقدم: دلیل مفاسد اقتصادی این بود که اطرافیان خود را خط قرمز می‌دانستند

یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه مردم باید بدانند در سال‌های اخیر چه بر سر آنها گذشته است، گفت: علت اصلی وجود مفاسد اقتصادی در کشور این بود که برخی حاضر به تمکین از قانون نبودند و برای اطرافیان خود خطوط قرمزی تعیین می‌کردند.

حسین کنعانی مقدم در گفت‌و‌گو خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به سخنان رئیس‌جمهور در مورد مفاسد اقتصادی صورت گرفته در دولت گذشته اشاره کرد و افزود و با بیان این اعتقاد که چنین ادبیاتی به زعم وی «ادبیات احمدی‌نژادی» است، افزود: اولین خواسته ملت ایران از دولت تدبیر و امید این است که در هر صورت پاسخگو باشد.

وی با اشاره به شاخصه‌های یک دولت پاسخگو، اظهار کرد: دولتی پاسخگو است که علاوه بر رعایت راستی و صداقت عملکرد نسبت به مردم هر جا که شاهد به خطر افتادن منافع ملی بود این شجاعت را داشته باشد که کسانی را که این منافع را به خطر انداخته‌اند، برای محاکمه، به ملت و قوه قضائیه معرفی کند.

دبیرکل حزب سبز اضافه کرد: توقع مردم از دولت این است که از خود مراقبت کند و اجازه ندهد که رانت‌خواری‌ها و مفاسد اقتصادی - همانطور که رئیس‌جمهور نیز تصریح دارد که دولت، دولتی پاک است - صورت بگیرد.

وی با اشاره به فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در مورد مفاسد اقتصادی، یادآور شد: مقام معظم رهبری روش‌های مناسب برای مبارزه با مفاسد اقتصادی را طی دستورالعملی ابلاغ کردند که دستگاه‌ها و کمیته‌های مربوطه باید طبق این فرمان هشت ماده‌ای عمل کنند. شاید مطرح‌کردن برخی مسائل از تریبون‌های عمومی، همان راهی باشد که دولت گذشته طی کرد. ما در دولت گذشته شاهد بگم‌بگم‌ها و لیست‌هایی بودیم که نهایتاً‌ نیز در جیب‌ها باقی ماند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه "روحانی نباید راهی را که احمدی‌نژاد طی کرد، تکرار کند"، افزود: آقای روحانی باید تلاش کند در چارچوب قوانین شفاف و صادقانه با ملت به صحبت بنشیند و چنانچه افرادی قصد دارند سیاه‌نمایی کنند یا حاضر به پاسخگویی درباره رانت‌ها نیستند، به حاکم قضایی معرفی کنند تا تکلیفشان مشخص شود.

کنعانی‌مقدم در ادامه با اشاره به اظهارات برخی افراد در مورد وجود انحصار و رانت در دولت یازدهم، اظهار کرد: امروز تهاجماتی که علیه دولت یازدهم صورت می‌گیرد دارای سه منشأ است؛ نخستین منشأ این است که آن دسته از افرادی که در گذشته از رانت‌های گوناگونی استفاده کرده‌اند امروز نمی‌خواهند در مقابل اتهامات خود پاسخگو باشد و به همین دلیل در تلاشند تا انگشت اتهام را به سوی دولت فعلی بگیرند.

وی افزود: دومین منشأ تهاجمات علیه دولت، گروه‌هایی است که بواسطه اینکه نمی‌توانند در رقابتی سالم سیاسی با رئیس‌جمهور و جریانی حامی وی مقابله کنند، پس تلاش می‌کنند تا با سیاه‌نمایی و ایجاد فضای توأم با شک و شبه اهداف خود را پیگیری کنند. منشأ سوم نیز گروه‌هایی هستند که همواره به دنبال جنجال‌آفرینی بوده‌اند.

این فعال سیاسی با اشاره به راه‌های مقابله با تهاجماتی که علیه دولت صورت می‌گیرد، گفت: چنانچه دولت تدبیر و امید مسیری کاملاً‌ شفاف را انتخاب کند و همواره پاسخگوی مردم باشد، مردم خود قضاوت می‌کنند که چه دولتی پاک و چه دولتی ناپاک است.

وی همچنین بر نقش سه قوه در مقابله با مفاسد اقتصادی و ریشه‌کنی رانت‌خواری اشاره کرد و افزود: در مورد موضوع مفاسد اقتصادی هر سه قوه مسئول هستند. دولت باید خود مراقبت کند تا مسئولانی که از امکانات دولتی برخوردارند درگیر مفاسد اقتصادی نشوند، مجلس موظف است با استفاده از شأن نظارتی خود مانع از شکل‌گیری مفاسد سازمان‌دهی‌شده شود و قوه قضائیه نیز باید تلاش کند آن دسته از افرادی که مرتکب مفاسد اقتصادی می‌شوند محاکمه کند.

کنعانی مقدم همچنین به بیان دلایل عدم برخورد مناسب با مفاسد اقتصادی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: علت اصلی وجود مفاسد اقتصادی در کشور این بود که برخی حاضر به تمکین از قانون نبودند و برای اطرافیان خود خطوط قرمزی تعیین می‌کردند و تأکید داشتند که اگر کسی وارد این خطوط قرمز شود، استعفا می‌دهیم. متأسفانه این رویکرد در دولت قبل بسیار مشاهده شد و به همین دلیل مردم تصمیم گرفتند که از چنین رویکرد و روش‌هایی روی برگردانند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پایان با تأکید بر اینکه "دولت فعلی نباید به مسائل دولت گذشته آلوده شود"، اظهار کرد: دولت یازدهم باید تلاش کند از ابتدای کارش، خود را در معرض قضاوت و بررسی قرار دهد تا هیچ رانت و فسادی در داخل دولت صورت نگیرد.

انتهای پیام

کد N437676

وبگردی