آفتاب
عفو بین‌الملل عنوان کرد

حملات عمدی اسرائیل به بیمارستان‌ها و پزشکان

حملات عمدی اسرائیل به بیمارستان‌ها و پزشکان

سازمان عفو بین‌الملل گزارش داد که اسرائیل در حملات هوایی علیه نوار غزه به طور عمدی بیمارستان‌ها و کارکنان بخش‌های پزشکی را هدف قرار می‌دهد. این سازمان تحقیقات فوری در این زمینه را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عفو بین‌الملل در گزارش جدید خود پس از گفت‌وگو با چندین پزشک، پرستار و کارکنان اورژانس در غزه هشدار داد: شواهد بدست آمده نشان می‌دهد اسرائیل عمدا بیمارستان‌ها و کارکنان بخش پزشکی و خدمات درمانی را هدف قرار می‌دهد.

فیلیپ لاتر سرپست بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، گفت: اظهارات و توصیف دلخراش راننده‌های آمبولانس‌ها و کارکنان بخش پزشکی نشان می‌دهد این افراد در شرایطی بسیار سخت، زیر گلوله و بمب در حالی که شاهد کشته شدن همکارانشان هستند سعی می‌کنند جان دیگر انسان‌ها را نجات دهند و این تصویر واقعی زندگی در غزه است.

لاتر افزود: هشداردهنده‌تر این است که ارتش اسرائیل مراکز درمانی و کادر پزشکی را به عمد هدف قرار می‌دهد. چنین حملاتی به طور قطع در حقوق بین‌الملل ممنوع شده و جزو جرایم جنگی محسوب می‌شوند. این وضعیت باز هم نشان‌دهنده لزوم ارجاع این پرونده به دیوان کیفری بین‌المللی است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، از 17 ژوئیه تاکنون بیمارستان‌ها، پزشکان و کارکنان بخش اورژانس و کسانی که برای نجات جان مجروحان تلاش می‌کنند بیش از گذشته مورد حمله قرار می‌گیرند و اینگونه حملات شدت یافته است.

برخی گروه‌های پزشکی قادر نیستند به نقاط بحران‌زده نزدیک شوند و این سبب می‌شود تا صدها غیرنظامی، مجروح و آسیب دیده بدون دسترسی به خدمات پزشکی لازم رها شوند و حتی خانواده‌هایشان نمی‌توانند برای بیرون کشیدن عزیزانشان از زیر آوار وارد این مناطق شوند.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غزه همچنین از کمبود سوخت و برق رنج می‌برند و به آب سالم، داروی کافی و تجهیزات پزشکی لازم دسترسی ندارند. این کمبودها که در نتیجه هفت سال محاصره غزه حاصل شده در یک ماه اخیر و پس از حملات هوایی و زمینی ارتش اسرائیل وخیم‌تر و بحرانی شده است.

مدیر اجرایی دفتر عفو بین‌الملل در اسرائیل ابراز تأسف کرد که این سازمان در حال حاضر به شدت درگیر ثبت اسناد و اعتراض علیه جرایمی است که در غزه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این نقطه از جهان بی‌تفاوتی یکی از روش‌هایی است که ما از طریق آن با شرایطی که بسیار تاسف‌انگیز است برخورد می‌کنیم. از زمان آغاز حمله اسرائیل بیش از 1900 فلسطینی و 64 سرباز اسرائیلی به علاوه سه غیرنظامی کشته شده‌اند. از دست رفتن جان هر یک از این افراد به ویژه زنان، کودکان و افراد سالمند تراژیک و دردناک است.

این فعال حقوق بشر ابراز نگرانی کرد: به نظر می‌آید آخرین چیزی که در غزه در مواجهه با غیرنظامیان، کودکان و زنان مورد توجه قرار می‌گیرد احترام به حقوق بشر است. من امیدوارم افراد بیشتری در دنیا برای اعمال تحریم‌های نظامی مناسب و متوقف کردن حملات به غیرنظامیان وارد عمل شوند.

انتهای پیام

کد N437672

وبگردی