آفتاب

درخواست مالکی از پارلمان عراق برای بازخواست فواد معصوم

درخواست مالکی از پارلمان عراق برای بازخواست فواد معصوم

نخست وزیر عراق که رئیس جمهوری این کشور را به نقض قانون اساسی متهم کرده است، از پارلمان خواست فواد معصوم را مورد بازخواست قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسله، نوری المالکی نخست وزیر عراق شب گذشته اظهار داشت که وی از فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق به خاطر عدم تعیین بزرگترین فراکسیون پارلمانی به دادگاه فدرال شکایت خواهد کرد.

وی در یک گفتگوی تلویزیونی با اعلام این خبر افزود: فؤاد معصوم دو بار قانون اساسی را نقض کرده است اولین آن به خاطر تمدید زمان اعلام مامور به تشکیل کردن نامزد بزرگترین فراکسیون پارلمانی بود که مدت زمان آن روز پنجشنبه مصادف با 7 آگوست به پایان می رسید. دومین نقض قانون اساسی از سوی فؤاد معصوم نیز به خاطر این بود که وی نامزد ائتلاف دولت قانون را با وجود اینکه بزرگترین فراکسیون پارلمانی بود مامور تشکیل کابینه نکرد.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: امروز به طور رسمی علیه رئیس جمهور به دادگاه فدرال شکایت خواهم کرد چرا که وی منافع حزبی و گروهی را به منافع عالی ملت عراق ترجیح داده است.

وی همچنین از سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق خواست که فؤاد معصوم را به خاطر نقض قانون اساسی بازخواست کند.

نوری المالکی اظهار داشت: نقض عامدانه قانون اساسی از سوی رئیس جمهور پیامدهای خطرناکی برای وحدت و حاکمیت و استقلال عراق دارد و روند سیاسی کشور را وارد راهی تاریک می کند. کما اینکه نقض قانون اساسی از سوی فؤاد معصوم به این معنی است که وی از این پس پایبند به قانون اساسی نیست و حرمتی برای آن قائل نمی شود.

 

کد N437662

وبگردی