آفتاب

انتقاد تند مقام سابق وزارت خارجه انگلیس از موضع لندن در قبال جنگ غزه

انتقاد تند مقام سابق وزارت خارجه انگلیس از موضع لندن در قبال جنگ غزه

بارونس وارثی که اخیرا از سمت خود در کابینه دولت انگلیس استعفا کرده است، به شدت مخالف حملات اسرائیل به غزه است و از سیاست و رویکرد دولت لندن در قبال این حملات انتقاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بارونس سعیده وارثی، یکی از مقامات ارشد و سابق وزارت امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه ایندیپندنت گفت: در روزهای تعطیل که فرزندانم در حیاط فوتبال بازی می‌کنند، به چهار پسر فلسطینی فکر می‌کنم که در هنگام بازی فوتبال در ساحل غزه در پی شلیک گلوله از سوی اسرائیل کشته شدند. آنقدر ساده و بی‌تجربه نیستم که بگویم می‌توانیم به آنجا برویم و همه چیز را رو به راه کنیم اما می‌توانیم دست‌کم اعلام کنیم که این اقدامات اساسا اشتباه و غیر انسانی است.

برخی منتقدان گفتند، استعفای وارثی به عنوان یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه انگلیس و وزیر ادیان و جوامع حساب شده بوده است. وارثی در این مصاحبه اختصاصی گفت: نهایتا پس از دیدار سه‌شنبه صبح با فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه جدید انگلیس فکر خود را جمع و جور کرده و تصمیم به استعفا گرفتم. با هاموند درباره مسئولیت انگلیس و اینکه چگونه 40 درصد غزه که تخریب شده، بازسازی خواهد شد مذاکره کردم اما با پاسخ‌هایی که شنیدم متقاعد نشدم و چون طبق معمول حرف به جایی نرسید و به مسائل کاری بازگشتیم تصمیم گرفتم تا استعفا دهم.

وی افزود: در چند هفته اخیر که منجر به استعفایم شد به شدت احساس انزوا در دولت می‌کردم. من احساس تنهایی می‌کردم. لیبرال دموکرات‌ها درباره بحران غزه کاملا ریاکار هستند. حتی دنی الکساندر، سر وزیر خزانه‌داری از حزب لیبرال دموکرات نیز سکوت اختیار کرده بود. اگر چند تن از لیبرال دموکرات‌ها از من حمایت می‌کردند خیلی خوب می‌شد، اما متاسفانه این مساله تحقق نیافت. زندگی من تماما درباره سیاست و قوانین بود، اما پس از سیاست می‌خواهم برای خودم زندگی کنم اما آیا می‌توانم؟ فکر نمی‌کنم.

وارثی ادامه داد: استعفای من یک مبادله پایاپای نبود که بخواهم پیش از آن با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس مذاکره کنم. من در چهار هفته اخیر چه در کابینه و چه در شورای امنیت ملی یا نشست‌ها تمامی حرف‌هایی را که باید می‌گفتم، بازگو کردم اما دولت موضع خود را تغییر نداد و من استعفا دادم. دولت ما از اسد، داعش و پوتین انتقاد کرده اما از اسرائیل نه. این مساله هم به صورت داخلی و هم به صورت بین‌المللی بر ما تاثیر دارد. ما به سراسر جهان می‌رویم و درباره ارزش‌هایمان و حقوق بشر صحبت می‌کنیم و اگر گزینشی این اقدام را انجام دهیم به ریاکاری متهم می‌شویم.

بارونس وارثی گفت: اگر آن‌ها با من مخالفت کنند و یا نتوانند مرا تحمل کنند اهمیت نمی‌دهم اما نمی‌توانم تحمل کنم که درباره من بگویند "نمی‌توانست کارش را به خوبی انجام دهد" آن هم در جایی که من 10 برابر از دیگران تلاش می‌کردم.

انتهای پیام

کد N437645

وبگردی