آفتاب

خاورمیانه در کانون توجه آ.سه.آن

خاورمیانه در کانون توجه آ.سه.آن

کوالالامپور – ایرنا – وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به ˈآ.سه.آنˈ حوادث اخیر خاورمیانه را مورد توجه قرار دادند و خواستار حل بحران سوریه از راه مسالمت آمیز شدند.

به گزارش ایرنا، وزیران امور خارجه کشورهای عضو آ.سه.آن در بیانیه پایانی اجلاس خود در میانمار که متن کامل آن روز دوشنبه در تارنمای این اتحادیه قرار گرفت، بر نقش حیاتی منطقه خاورمیانه در معادلات بین المللی تاکید کردند و

چهار ماده از 166 ماده بیانیه مشترک خود را به این منطقه جهان اختصاص دادند.

10 وزیر امور خارجه کشورهای عضو آ.سه.آن با محکوم کردن جنایات داعش، از تداوم کشتار انسان ها در سوریه ابراز نگرانی کردند.

وزیران خارجه آ.سه.آن در این بیانیه مشترک خواستار حمایت از تلاش های مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح های شیمیای برای از بین بردن سلاح های شیمیایی در سوریه شدند.

شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد سوریه به وظایف خود در خصوص نابودی سلاح های شیمیایی در این کشورعمل کرده است و عملیات انهدام تاسیسات مواد مذکور در شش ماه آینده به پایان می رسد.

10 وزیر خارجه کشورهای جنوب شرق آسیا همچنین در بیانیه میانمار، خواستار تدارک کمک های انسانی برای مردم سوریه، عراق و غزه شدند و بر دسترسی نامحدود به منظور ارایه کمک ها انسانی به مردم این منطقه تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت حل بحران سوریه از روش مسالمت آمیز با حمایت سازمان ملل تاکید شد.

در بخش خاورمیانه، وزیران امور خارجه آ.سه.آن با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به مردم بیگناه غزه، از جامعه بین الملل از جمله شورای امنیت سازمان ملل درخواست کردند از طریق گفتمان و مذاکره به بحران غزه پایان دهند.

در مورد افغانستان نیز اعضای صادرکننده این بیانیه از برگزاری انتخابات اخیر در افغانستان استقبال کرده و آن را گامی مهم به سوی گذار مسالمت آمیز سیاسی در این کشور عنوان کردند.

وزیران امور خارجه آ.سه.آن در بیانیه مشترک چهل و هفتمین نشست خود همچنین حملات گروه تروریستی داعش در عراق را که تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه است، محکوم کردند.

وزیران امور خارجه آ.سه.آن از دولت عراق خواستند به طور موثری شرایط این کشور را مورد رسیدگی قرار دهد و از همه گروه های بین المللی نیز درخواست کردند کمک های انسانی خود را برای آسیب دیدگان حملات گروه تروریستی داعش فراهم کنند.

اندونزی، برونئی، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، لائوس، کامبوج، میانمار، مالزی و ویتنام 10 عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند.

ریاست یکساله این اتحادیه در حال حاضر در اختیار میانمار قرار دارد و چهل و هفتمین نشست وزیران امور خارجه آ.سه.آن، کنفرانس وزیران، پانزدهمین نشست وزیران خارجه آ.سه.آن بعلاوه سه (ژاپن، چین، کره جنوبی)، چهارمین نشست وزیران خارجه آسیای شرقی و بیست و یکمین نشست منطقه ای آ.سه.آن از 17 تا 19 مرداد به میزبانی میانمار در ˈنا یپیداوˈ پایتخت این کشور برگزار شد.

آساق**241**1611
کد N437586

وبگردی