آفتاب

هند برای تحول در روابط خود با آسه آن برنامه ریزی می کند

هند برای تحول در روابط خود با آسه آن برنامه ریزی می کند

دهلی نو - ایرنا - هند اعلام کرد که بزودی پیش نویس برنامه اقدام پنج ساله برای ارتقای ارتباط و همکاری با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) را ارایه می کند تا تحولی در منطقه بوجود آورد.

به گزارش ایرنا، شبکه های خبری هند روز دوشنبه به نقل از خانم ˈسوشما سوراجˈ وزیر امور خارجه هند که برای نخستین بار پس از تصدی این پست در نشستی چند جانبه با حضور کشورهای مختلف در میانمار شرکت کرده، گزارش دادند: این برنامه مربوط به سال های 2016 تا 2020 خواهد بود.

وزیر امور خارجه هند در بیست و یکمین نشست منطقه ای آسه آن گفت که انتظار می رود قرارداد تجارت آزاد درباره خدمات و سرمایه گذاری که مدت ها بین دهلی نو و آسه آن به تاخیر افتاده بود اواخر ماه جاری میلادی به امضا برسد.

قرارداد تجاری هند و کشورهای آسه آن در آگوست 2009 به امضا رسید و در ژانویه 2010به اجرا درآمد. قرارداد منطقه آزاد تجاری در بخش خدمات و سرمایه گذاری نیز قرار است در نشست وزارت تجارت و اقتصاد کشورهای عضو به امضا برسد.

وزیر امور خارجه هند از تمایل کشورش به همکاری با کشورهای آسه آن در سطحی بالاتر از گذشته تاکید کرد و افزود: روابط بهتر و ارتقای تجارت و سرمایه گذاری می تواند یکپارچگی اقتصادهای 10 کشور عضو را به همراه داشته باشد.

وی همچنین درباره موضوع دریای جنوب چین گفت: هند از آزادی دریانوردی و دسترسی به منابع براساس قوانین بین الملل از جمله کنوانسیون 1982 سازمان ملل متحد درباره قانون دریاها حمایت می کند.

سوراج افزود: هند انتظار دارد که پیشرفت اجرای دستورالعمل اعلامیه سال 2002 درباره حضور کشورهای ذینفع در دریای چین و انطباق با توافق های به عمل آمده را شاهد باشد.

اختلاف های سرزمینی بین پکن و همسایگان طی ماه های اخیر به خصوص در دریای جنوبی چین بالا گرفته است. چین اخیرا تجهیزات نفتی در عمق دریا در نزدیکی جزایر پاراسل مستقر کرده و ویتنام ادعای مالکیت براین جزایر را دارد.

از سوی دیگر، شرکت نفتی ویدش هند در بلوک های نفتی غنی از نظر هیدروکربن واقع درجنوب دریای چین عملیاتی در دست اجرا دارد و پکن به پروژه های اکتشاف نفت هند در آب های مورد مناقشه اعتراض دارد.

آساق ** 1519 ** 264 **
کد N437545

وبگردی