آفتاب

طاهر القدری: در سالروز استقلال پاکستان انقلاب خواهیم کرد

طاهر القدری: در سالروز استقلال پاکستان انقلاب خواهیم کرد

اسلام آباد - ایرنا - رهبر سرشناس یکی از احزاب مخالف دولت پاکستان موسوم به حزب «تحریک عوامی» رسما مدعی شد که همزمان با سالروز استقلال پاکستان در روز پنج شنبه هفته جاری، «انقلاب» بپا خواهد کرد.

«طاهر القدری» که تابعیت کانادایی دارد و از شخصیت های مذهبی سرشناس پاکستان نیز محسوب می شود، شب گذشته در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب در جمع هوادارانش مدعی شد که در سالروز استقلال پاکستان (23 مرداد)، دولت کنونی این کشور به نخست وزیری نواز شریف را با به راه انداختن یک انقلاب، کنار خواهد زد.

انتخاب روز 23 مرداد از سوی طاهر القدری برای اجرای آنچه وی از آن به عنوان یک انقلاب علیه دولت نام می برد، نشان دهنده تصمیم وی برای ائتلاف با «عمران خان» برجسته ترین سیاستمدار ضددولت نواز شریف و رهبر حزب تحریک انصاف است.

عمران خان که به عنوان اصلی ترین مخالف سیاسی نخست وزیر پاکستان محسوب می شود، مدعی تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی سال گذشته این کشور است و از هواداران پرتعداد خود در پاکستان خواسته است تا در سالروز استقلال این کشور، پایتخت را به صحنه تظاهرات میلیونی علیه دولت تبدیل کنند.

طاهر القدری نیز قصد دارد همزمان با برگزاری تظاهرات گسترده برنامه ریزی شده از سوی هواداران عمران خان، با به راه انداختن «تظاهرات انقلاب»، سمبه مخالفان علیه دولت نواز شریف را پر زورتر کند.

طاهر القدری در تازه ترین اظهارت خود مدعی شده است؛ مردم دیگر کاسه صبرشان از دست این دولت لبریز شده است و عمر دولت نواز شریف پیش از پایان همین ماه، به سر خواهد رسید.

دولت نواز شریف بلافاصله بعد از این اظهارات طاهر القدری واکنش نشان داد و وی را متهم به تلاش برای ایجاد آشوب و هرج مرج کرد.

«احسان اقبال» وزیر برنامه ریزی و توسعه پاکستان در واکنش به ادعاهای طاهر القدری گفت: اینگونه به اصطلاح انقلاب ها و تظاهرات، توطئه علیه مردم سالاری و نیروهای مسلح کشور است.

این مقام دولت نواز شریف اعلام کرد که عمران خان و طاهر القدری قصد بی ثبات کردن کشور را دارند.

دولت اسلام آباد تا به امروز هیچ گونه مجوزی برای برپایی این تظاهرات صادر نکرده و از مخالفان خود خواسته است بجای به آشوب کشیدن فضای سیاسی و امنیتی کشور، پای میز مذاکره با نخست وزیر حاضر شوند و مسایل خود را از طریف گفت و گو حل و فصل کنند.

بر اساس گزارش های منشتر شده در رسانه های پاکستان، طی دو شبانه روز گذشته، در جریان درگیری های میان هواداران طاهرالقدری و نیروهای پلیس در شهر لاهور، دست کم سه نفر از نیروهای پلیسه کشته و بیش از یکصد نفر مجروح شده اند.

دولت پاکستان طاهر القدری را مسوول کشته شدن این افراد دانسته است. برخی ناظران سیاسی می گویند این احتمال وجود دارد که در چند روز باقیمانده تا برگزاری تظاهرات گسترده ضد دولتی در اسلام آباد، دولت پاکستان با تنظیم شکایتی علیه طاهرالقدری به اتهام نقش داشتن او در قتل نیروهای پلیس در ناآرامی های لاهور، زمینه دستگیری وی را فراهم کند تا از این طریق مانع از متحد شدن هواداران این شخصیت مخالف، علیه دولت شود.

دولت نواز شریف اگرچه بارها اعلام کرده است که تظاهرات و اقدامات مخالفان تهدیدی برای حیات این دولت محسوب نمی شود، اما در عین حال نگران است و تدابیر امنیتی و محدودیت های نسبتا شدیدی را در شهرهای اسلام آباد و راولپندی به اجرا گذاشته است تا بلکه بتواند تبعات ناگوار احتمالی ناشی از تظاهرات مخالفان را به حداقل برساند.

سال تحصیلی جدید مدارس دولتی در اسلام آباد و راولپندی که قرار بود از امروز (دوشنبه ) آغاز شود، بنا به شرایط خاص در این شهرها به تعویق افتاده است. نیروهای امنیتی، پلیس و ارتش در نقاط مختلف اسلام آباد مستقر شده و همه چیز را به دقت زیر نظر دارند و مسیرهای منتهی به منطقه ای که ساختمان های دولتی و مراکز مهم و حساس در آن واقع شده اند، با استفاده از کانتینرها، بلوک های سیمانی بزرگ، سیم خاردار و کامیون ها مسدود شده است.

آساق**271**1723 ** 1597
کد N437530

وبگردی