آفتاب

مالکی، رییس جمهوری عراق را به نقض قانون اساسی متهم کرد

مالکی، رییس جمهوری عراق را به نقض قانون اساسی متهم کرد

تهران - ایرنا - نوری مالکی نخست وزیر عراق با متهم کردن فواد معصوم رییس جمهوری جدید این کشور به نقض قانون اساسی، اعلام کرد که از تلاش برای پیروزی در دور سوم نخست وزیری دست نخواهد کشید.

به گزارش ایرنا وی یکشنبه شب در یک نطق تلویزیونی که از شبکه های خبری پخش شد همچنین خاطرنشان کرد که تسلیم فشارهای کنونی برای کناره گیری از نامزدی دور سوم پست نخست وزیر نمی شود.

وی اعلام کرد که پیشتر نیز به رییس جمهوری و رییس مجلس درباره خطرات هرگونه نقض قانون اساسی هشدار داده است.

نخست وزیر عراق گفت: فواد معصوم قانون اساسی کشور را در دو مرحله یکی هنگام تمدید مهلت انتخاب نامزد فراکسیون اکثریت و دیگری به علت ندادن ماموریت به نامزد فراکسیون اکثریت برای تشکیل کابینه، نقض کرده است.

نوری المالکی افزود: کیفرخواستی بر ضد رئیس جمهوری به علت نقض قانون اساسی ارائه خواهد کرد.

وی همچنین گفت: عراق با چالش ها و بحران های خطرناکی در طول سال های گذشته روبرو بوده است. این بحران ها نزدیک بود نظام سیاسی جدید کشور را به فروپاشی بکشاند و دوران استبداد و سرکوب در عراق دوباره زنده شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در سخنان قبلی خود درباره خطرناک بودن عبور از قانون اساسی عراق هشدار داده است.

وی افزود: من همچنین درباره نادیده گرفتن موضوعات مرتبط با انتخابات هشدار داده بودم زیرا نادیده گرفتن آنها به معنای مصادره حقوق شهروندان عراقی است که در انتخابات پارلمانی برای انتخاب نمایندگان خود در قوه مقننه و مجریه شرکت کرده بودند.

نخست وزیر عراق گفت: من بر اساس مسئولیت های ملی، قانونی، اخلاقی و شرعی و آگاهی از اوضاع سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی عراق به رئیس پارلمان و رئیس جمهوری و دادگاه فدرال عراق درباره خطرناک بودن عبور از قانون اساسی و نادیده گرفتن آن در این مرحله حساس و دشوار کشور هشدار دادم، زیرا در صورت ادامه چنین وضعیتی باید شاهد حوادث بدتری در کشور باشیم که زیان های سنگینی به منافع عالی ملت عراق وارد خواهد کرد.

وی گفت: فواد معصوم قانون اساسی کشور را در دو مرحله؛ نخست هنگام تمدید مهلت انتخاب نامزد فراکسیون اکثریت و دیگری مکلف نکردن ائتلاف دولت قانون برای اعلام نامزدی پست نخست وزیری، نقض کرده است.

وی با اشاره به اینکه ائتلاف دولت قانون بزرگترین فراکسیون پارلمانی عراق به شمار می رود، اظهار داشت: به طور رسمی شکایتی را در اختیار دادگاه فدرال علیه رئیس جمهوری قرار می دهم زیرا وی قانون اساسی عراق را بر اساس منافع سیاسی و ترجیح دادن منافع برخی ها بر منافع عالی ملت عراق نقض کرده است.

وی افزود: از رئیس پارلمان عراق نیز می خواهم به وظایف قانونی خود در بازخواست رئیس جمهوری به دلیل نقض آشکار قانون اساسی عمل کند.

مالکی شرایط کنونی عراق را بسیار پیچیده و خطرناک و اقدامات رئیس جمهوری این کشور را کودتا علیه قانون اساسی و روند سیاسی در عراق توصیف کرد و گفت: اقدام رئیس جمهور در تناقض با قانون اساسی است و پیامدهای خطرناکی برای وحدت،حاکمیت و استقلال عراق به همراه خواهد داشت و روند سیاسی کشور را وارد مسیر تاریکی خواهد کرد.

نخست وزیر عراق همچنین از نیروهای مسلح و نیروهای داوطلب و عشایر عراقی خواست قاطعانه با عناصر گروه تروریستی داعش و متحدان آن مقابله کنند.

اظهارات وی در حالی مطرح شده است که رسانه های خبری از تشدید تدابیر شدید امنیتی به ویژه در منطقه الخضراء بغداد که ساختمان ها و مراکز مهم دولتی در آن قرار دارد، خبر دادند.

این رسانه ها همچنین به نقل از برخی منابع پلیس اعلام کردند که نیروهای امنیتی از یکشنبه شب به طور گسترده در ورودی های اصلی شهر بغداد پایتخت مستقر شده اند.

**مترجمام**1480** 1597
کد N437521

وبگردی