آفتاب

قره‌ باغ، محور گفت‌وگوی پوتین با روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان

قره‌ باغ، محور گفت‌وگوی پوتین با روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان

ولادیمیر پوتین نشستی سه‌جانبه را با همتایان خود از ارمنستان و جمهوری آذربایجان برگزار و در خصوص حل و فصل مناقشه قره‌ باغ بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، رییس‌جمهوری روسیه به الهام علی‌یف رییس‌جمهوری آذربایجان و سرژ سرکیسیان، رییس‌جمهوری ارمنستان در شهر سوچی در جنوب غربی روسیه گفت: ما باید صبر و شکیبایی و درایت نشان دهیم و به یکدیگر احترام بگذاریم تا راه حلی پیدا کنیم.

پوتین ضمن تأکید بر چارچوب‌های بین‌المللی برای حل و فصل این مناقشه سرزمینی، گفت: ما مسائل چندجانبه فراوانی برای بحث داریم. همکاری اقتصادی‌مان در حال گسترش است. اعتماد در تماس‌های دوجانبه ما تقویت شده است و ما از این بابت خیلی خوشحالیم.

علی‌یف گفت، امیدوار است این کشورها، از طریق مذاکرات و از راه‌های مسالمت‌آمیز، به زودی راه حلی را مطابق با حقوق بین‌الملل و عدالت بیابند.

رییس‌جمهوری ارمنستان نیز گفت: این مناقشه باید بر پایه و اساس مصالحه با استفاده از اصول پیشنهادی به ما از سوی ریاست مشترک گروه مینسک حل و فصل شود.

سرکیسیان خاطر نشان کرد هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.

درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان خطر وقوع جنگ را در منطقه قفقاز جنوبی که مسیر اصلی خطوط لوله نفت و گاز از دریای خزر به اروپاست، افزایش داده است.

انتهای پیام

کد N437507

وبگردی