آفتاب

اردوغان به دنبال تحقق رویای "ترکیه جدید"

اردوغان به دنبال تحقق رویای "ترکیه جدید"

با شرکت مردم ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور طی امروز (یکشنبه)، رجب طیب اردوغان در آستانه تبدیل شدن به نخستین رئیس جمهور منتخب کشورش قرار دارد تا رویای خود در ایجاد آنچه که "ترکیه جدید" خوانده را محقق کند. اما مخالفان وی می‌گویند ریاست جمهوری او باعث ایجاد خودکامگی و دو دستگی بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیروزی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری امروز باعث خواهد شد بیش از یک دهه تصدی وی در سمت نخست وزیری نام وی در تاریخ این کشور ثبت شود.

طی دوران نخست وزیر اردوغان ترکیه به عنوان یک قدرت اقتصادی منطقه‌ای نوظهور مطرح شد و با تکیه بر موجب حمایت محافظه کاران مذهبی از یک جمهوری سکولار که توسط مصطفی کمال آتاتورک در سال 1923 ایجاد شد فاصله گرفت.

با این حال منتقدان اردوغان هشدار دادند که رسیدن وی به ریاست جمهوری به علت آنکه ریشه‌های اردوغان در عدم تحمل مخالفان و اسلام سیاسی است باعث خواهد شد ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو و کاندیدای عضویت اتحادیه اروپا هرچه بیشتر از آرمان‌های سکولار آتاتورک دور شود.

اردوغان روز شنبه در آخرین سخنرانی تبلیغاتی خود در شهر کونیا در مرکز ترکیه که یکی از پایگاه‌های محافظه کاران است گفت: انشاءالله یک ترکیه جدید ایجاد خواهد شد یک ترکیه قدرتمند بار دیگر از خاکسترهای خود ظهور پیدا می‌کند.

او خطاب به هزاران تن از مخاطبان مشتاق خود که پرچم‌های ستاد اردوغان و کشور ترکیه را تکان می‌دادند گفت: بیایید ترکیه قدیمی را پشت سر بگذاریم. سیاست دو دستگی، اختلاف و ترس از تاریخ مصرفش عبور کرده است.

نظرسنجی‌ها میزان آراء اردوغان در انتخابات را تا 60 درصد برآورد کردند که بسیار بیشتر از آرای دو رقیب انتخاباتی وی است. تا پیش از این پارلمان ترکیه رئیس جمهور را انتخاب می‌کرد اما براساس قانونی که دولت اردوغان تصویب کرد این رویه تغییر یافته است.

اردوغان به دنبال آن است که دو دوره متوالی ریاست جمهوری ترکیه باشد و به این ترتیب تا سال 2023 یعنی مصادف با صدومین سالگرد تاسیس جمهوری سکولار ترکیه در قدرت باقی بماند. برای رهبری که بارها به تاریخ عثمانی در سخنرانی‌هایش اشاره کرده این تاریخ معنای خاصی دارد.

نخست وزیر ترکیه متعهد شده تا برخلاف روسای جمهور پیشین که نقشی عمدتا تشریفاتی داشتند از تمامی اختیارات خود به عنوان رئیس جمهور براساس قوانین فعلی استفاده کند.

با این حال اردوغان همچنین قصد دارد قانون اساسی را تغییر دهد تا یک ریاست جمهوری کاملا اجرایی روی کار بیاورد. قانون اساسی ترکیه که در اصل پس از کودتای سال 1980 تحت حکومت نظامیان نوشته شده به رئیس جمهور اجازه می‌دهد ریاست نشست‌های کابینه را برعهده داشته و نخست وزیر و اعضای نهادهای عالی قضایی شامل دادگاه قانون اساسی و شورای عالی قضات را منصوب کند.

نظرسنجی‌ها میزان حمایت از اردوغان را 55-56 درصد برآورد کرده‌اند و این میزان اکثریت آرایی که اردوغان برای پیروزی در انتخابات امروز نیاز دارد را تامین می‌کند. در صورتی که در انتخابات امروز برنده‌ قاطعی با کسب بیش از 50 درصد آرا وجود نداشته باشد دور دوم انتخابات در تاریخ 24 اوت برگزار خواهد شد.

براساس نظرسنجی‌ها اردوغان به میزان 20 درصد بیشتر از اکمل‌الدین احسان اوغلو کاندیدای مخالفان دولت وی رای دارد.

همچنین صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکرات خلق که یک حزب چپ گرای حامی کردها است نیز براساس نظرسنجی‌ها تنها حدود 10 درصد از آراء را کسب می‌کند.

در دو هفته گذشته ترک‌هایی که در خارج از ترکیه زندگی می‌کنند توانسته‌اند تا در فرودگاه‌های این کشور در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. یکی از کسانی که روز شنبه در فرودگاه آتاتورک شهر استانبول رای خود را به صندوق انداخت اظهارنگرانی کرد که در هر روز حکومت تکنفره در ترکیه قدرتمندتر می‌شود.

امید 33 ساله که در دوبی زندگی می‌کند گفت: من در این ترکیه جدیدی که اردوغان درباره آن صحبت می‌کند جایی برای خودم نمی‌بینم به همین دلیل است که در خارج زندگی می کنم.

وی تاکید می‌کند که بسیاری از اتفاقاتی که در این کشور می‌افتد در دیگر کشورهای دموکراتیک نمی‌افتد. من در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنم اما احساس آزادی بیشتری دارم.

در ماه مارس حزب عدالت و توسعه متعلق به اردوغان در انتخابات محلی پیروزی آشکاری به دست آورد و پیروزی در انتخابات امروز نیز قاطعانه به دشوارترین سال اردوغان پایان می‌دهد.

او تابستان سال گذشته با موج اعتراضات ضد دولتی علیه خود مواجه شد و چند ماه بعد نیز به همراه حلقه نزدیکانش هدف تحقیقات ضد فساد قرار گرفت و وارد جنگ قدرت با متحد سابق خود یعنی فتح‌الله گولن شد.

اردوغان گولن را متهم به تلاش برای سرنگونی خود کرده و وعده داده تا به عنوان رئیس جمهور همچنان نهادهای ترکیه نظیر پلیس و سازمان‌های قضایی را که گولن بر آن‌ها نفوذ دارد تصفیه کند.

هالیس 46 ساله که با همسرش در شهر کولن آلمان زندگی می‌کند یکی دیگر از رای دهندگانی است که در فرودگاه آتاترک در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. او تمرکز بیشتری بر توسعه و رشد اقتصادی قدرتمند ترکیه که از سال 2002 همزمان با به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه آغاز شد دارد این مساله یکی از دلایل اصلی موفقیت انتخاباتی اردوغان است.

هالیس تاکید می‌کند هر سال که من به مناسبت تعطیلات به ترکیه می‌آیم شاهد تغییرات چشمگیری که دولت اردوغان انجام داده هستم. تغییراتی همچون جاده‌ها و پل‌های جدید و خدمات بیشتر در نهادهای دولتی .

وی تاکید می‌کند چطور مخالفان می‌توانند کسی را که این قدر برای کشورش خدمت کرده یک دیکتاتور بخوانند.

انتهای پیام

کد N437114

وبگردی