آفتاب

سقوط هواپیمای آنتونوف 140 در ایران و دیگر کشورها

سقوط هواپیمای آنتونوف 140 در ایران و دیگر کشورها

هواپیمای آنتونوف 140 که امروز در شهرک آزادی سقوط کرد،پیشتر نیز سابقه سقوط درایران و دیگر کشورها را داشته است.

 
 

  یک فروند هواپیما ایران 140 (آنتونف 140)صبح یکشنبه ساعت 9 و 18 دقیقه، در محوطه درخت کاری شده یک منطقه غیرمسکونی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.

طبق این گزارش هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت سپاهان که از سمت تهران به سمت طبس در حرکت بوده، در جنوب فرودگاه مهرآباد سقوط کرده است.

یک مقام آگاه در سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این هواپیما 48 سرنشین داشته و هنگام برخاستن از زمین دچار سانحه شده است.

خبرهای اولیه این سانحه حاکی از کشته شدن 40 سرنشین این هواپیما دارد که حدود هفت نفر از آنها کودک بوده اند.

اگرچه تاکنون اظهار نظر کارشناسی در مورد سقوط این هواپیما در کشور نشده است اما گفته می شود خاموش شدن موتور هواپیما عامل اصلی سقوط این هواپیما بوده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی پس از وقوع این حادثه از کشته شدن تمام مسافران این هواپیما خبر داد و گفت: اجساد قربانیان در حال انتقال به پزشکی قانونی است.

**سوابق استفاده از آنتونوف 140 در پروازهای ایران

آنتونوف-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار است که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف خارکف اوکراین است. این هواپیما به عنوان جایگزینی برای آنتونوف-۲۴ و آنتونوف-۲۶ در نظر گرفته شد.

این شرکت عمده ویژگی های بارز این هواپیما را نسبت به مدل های قبلی شامل سقف پروازی بلندتر، باند فرود کوتاه به مسافت۱۷۰۰ متر، سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد افزایش امکانات و آسایش کابین برای مسافران اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا،نخستین بار در سال 91 از ایران 140 با دو پرواز آزمایشی در خط تهران- اصفهان برای جابه جایی مسافر استفاده شد.

ایران -140 که با استفاده از طراحی آنتونوف 140 اواکراین طراحی شد، نخستین پرواز خود را در سال 70 در ایران تجربه کرد. ایران درسال 87 تولید این هواپیما را با تولید 12 فروند هواپیما آغاز کرد.

نمونه ایرانی این هواپیما نسبت به مدل مشابه اوکراینی از نظر موتور و تجهیزات پیشرفته تر است.

این پرنده که از روی مدل آنتونوف 140 روسی ساخته شده ، برای مسافربری منطقه ای در سطح کوچک به کار می رود که قابلیت حمل و جابجایی 35 تا 100 نفر را دارد. گفته می شود در سقوط امروز صبح ، 48 مسافر سرنشین این نوع هواپیما بودند.

**این نخستین سانحه نیست

در هشتم بهمن ماه 87 هواپیمای مسافربری ایران 140 حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند.

سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران 140 هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و 4 خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره برای ورود به ناوگان این شرکت بوده اند.



** سقوط این هواپیما در روسیه و دیگر کشورها

سقوط هواپیمای آنتونوف در روسیه و دیگر کشورها هم سابقه دارد.

-- ۲۳ دسامبر ۲۰۰۲، سرنگونی یک فروند هواپیمای آنتونوف-۱۴۰

--۲۴ دسامبر ۲۰۰۵، یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.

--طبق گزارش منابع خبری پرواز آنتونوف-۱۲ آویس آمور روسیه در ۹ اوت ۲۰۱۱ که از فرودگاه فرودگاه سوکول به مقصد فرودگاه کپرویم روسیه با سانحه هوایی رو به رو شد که منجر به سقوط هواپیما در شرق روسیه و کشته شدن ۱۱ نفر سرنشینان این هواپیما شد.
کد N436990

وبگردی