آفتاب

درخواست چین از ژاپن برای کاهش تنش‌های سیاسی دوجانبه

درخواست چین از ژاپن برای کاهش تنش‌های سیاسی دوجانبه

وزیر امور خارجه چین در جریان دیداری غیررسمی با همتای ژاپنی‌اش در نشست مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه‌.آن) در میانمار از توکیو خواست تا برای رفع موانع سیاسی موجود میان هردو طرف اقدامات عملی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین امروز (یکشنبه) بدون پرداختن به جزئیات در بیانیه‌ای گفت: "وانگ یی"، وزیر امور خارجه چین در حاشیه نشست منطقه‌ای آ.سه. آن در میانمار با فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی خود دیدار کرد.

تنش‌ها میان چین و ژاپن در ماه‌های اخیر افزایش یافته و هر دو طرف یکدیگر را به پرواز بسیار نزدیک هواپیماهای نظامی به جت‌های خودشان در منطقه مورد مناقشه بر فراز جزایر تحت کنترل ژاپن در دریای چین شرقی متهم می‌کنند.

این در حالی است که چین اعتراضات ژاپن و آمریکا نسبت به ایجاد یک منطقه دفاع هوایی بر فراز این منطقه را نادیده گرفته است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از دسامبر سال 2012 میلادی که زمام امور کشور را به دست گرفته با رهبران چین مذاکره نکرده است. روابط میان پکن و توکیو به دلیل دیدار شینزو آبه از معبد یاسوکنی، سمبل نظامی‌گری زمان جنگ ژاپن نیز خدشه‌دار شده است.

رسانه‌های ژاپن در چند روز گذشته اعلام کردند که توکیو و پکن قصد دارند به منظور کاهش اختلافات مذاکرات دو جانبه‌ای را در نشست ماه نوامبر APEC در پکن برگزار کنند اما توکیو این ادعا را رد کرد.

انتهای پیام

کد N436570

وبگردی