آفتاب
مائورر در پایان سفر به منطقه:

عدم رعایت حقوق بشردوستانه به تلفات بسیار زیاد غیرنظامیان منجر شده است

عدم رعایت حقوق بشردوستانه به تلفات بسیار زیاد غیرنظامیان منجر شده است

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در پایان سفر سه روزه خود به اراضی اشغالی و نوار غزه با بیان این که در درگیری اخیر میزان تلفات غیرنظامیان باورناپذیر بوده است گفت: هزینه‌ انسانی درگیری موجب حیرت بسیاری از ما شده است و به شدت نگران آسیب‌پذیرترین افراد یعنی کودکان، سالمندان، بیماران و مجروحان هستیم چرا که اینان بیشترین هزینه را پرداخت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو، "پیتر مائورر" رئیس کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از 13 تا 16 مرداد از غزه، اسرائیل و کرانه‌ باختری بازدید نمود تا شخصا در جریان آثار موج اخیر خشونت‌ها بر زندگی غیرنظامیان این مناطق قرار گیرد.

در این سفر مائورر با افراد زیادی ملاقات کرد که زندگی آنان در اثر درگیری از هم پاشیده است. وی به برخی از مناطقی که بیشترین خسارات را دیده سر زد و از نزدیک شاهد تخریب گسترده‌ ناشی از درگیری بود. در این دیدار وی با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، وزیر دادگستری و وزیر جنگ اسرائیل و همچنین رئیس‌ دولت خودگردان فلسطین و مسئولان حماس ملاقات داشت. مائورر همچنین با رئیس جمعیت هلال احمر فلسطین و ملاقات کرد تا روند واکنش اضطراری در زمان درگیری را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در این رابطه گفت: در این درگیری میزان تلفات غیرنظامیان باورناپذیر بوده است. ما به نام انسانیت از طرفین درگیری خواسته‌ایم تا به کشتار و تخریب خاتمه دهند. حفاظت از غیرنظامیان باید دغدغه‌ اصلی همگان باشد. در ضمن، طرفین درگیری بر اساس قوانین جنگی الزاماتی را به عهده دارند، با این حال ما شاهد موارد تناقض جدی بین چنین الزاماتی از یک سو و واقعیت موجود در صحنه از سوی دیگر بوده‌ایم. به همین دلیل، تصمیم قاطع داریم تا به منظور جلوگیری از تکرار چنین وقایعی با طرفین مذاکره کنیم.

در غزه در عرض 28 روز بیش از 1900 نفر کشته و حدود 10 هزار نفر مجروح شده‌اند. دست‌کم 400 هزار نفر دیگر هم بی‌خانمان شده و بیش از 9 هزار خانه دیگر قابل سکونت نیستند. رئیس کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ گفت: هزینه‌ انسانی درگیری موجب حیرت بسیاری از ما شده است و به شدت نگران آسیب‌پذیرترین افراد یعنی کودکان، سالمندان، بیماران و مجروحان هستیم چرا که اینان بیشترین هزینه را پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه، باید بین ضرورت نظامی و ملاحظات انسانی تعادلی برقرار شود. با این حال، با توجه به میزان تخریبی که شاهد بوده‌ام و ملاقات‌هایی که با قربانیان خصومت‌ها داشته‌ام می‌توانم شخصا تأئید کنم که در اینجا چنین تعادلی برقرار نشده است. این به معنی الزام طرفین به رعایت کامل قوانین است و اینکه جامعه‌ جهانی باید تمامی اقدامات لازم را برای تضمین این امر انجام دهد.

مائورر همچنین به نیاز به گفتگو با رهبران سیاسی برای برآورده کردن نیازهای فوری و آتی کسانی که بیشترین صدمات را دیده‌اند اشاره کرد. وی اظهار داشت: در اینجا دوباره همبستگی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ را با تمامی کسانی که از این درگیری صدمه دیده‌اند اعلام می‌نمایم و به خصوص مایلم از تمامی اعضای نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر تشکر کنم که با تلاش خود از میزان آلام مردم کاسته‌اند. همچنین قدردانی بی‌شائبه‌ خود را از فعالیت‌های کارکنان و داوطلبان جمعیت هلال احمر فلسطین ابلاغ می‌نمایم که با در کف نهادن جان خود کمک‌های درمانی اضطراری را به کسانی که به شدت به این کمک‌ها نیازمندند رسانده‌اند.

بر این اساس طرفین درگیری و جامعه‌ جهانی همگی مسئول ایجاد فضای لازم برای عملیات بشردوستانه‌ در مناطقی هستند که بیشترین نیاز احساس می‌شود. وقایع گذشته دیگر نباید تکرار شوند. کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ متعهد است تا به مردم صدمه دیده کمک کند تا شرایط عادی زندگی دوباره برقرار شود، اما لازمه‌ این امر ایجاد تغییراتی محسوس است که از جمله آن می توان بر لزوم بهبود شرایط زندگی اهالی غزه بر مبنای حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حمایت بیشتر از فعالیت‌های بشردوستانه و کارکنان چنین سازمان‌هایی در تمامی شرایط اشاره کرد.

کد N434865

وبگردی