آفتاب
یک پژوهشگر حوزه:

جهاد، مفهومی ارزشی در فرهنگ اسلامی است

جهاد، مفهومی ارزشی در فرهنگ اسلامی است

یک محقق و پژوهشگر حوزه علمیه کشور گفت: جهاد مفهومی ارزشی در فرهنگ اسلامی است که بیانگر تلاش و مجاهدت مقدس در عرصه‌های گوناگون است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کتابی در جمع مدیران فرهنگی انقلاب اسلامی کشور که در اردوگاه شهید بهشتی گلمکان برگزارشد، گفت: جهاد، مفهومی ارزشی در فرهنگ اسلامی است که بیانگر تلاش و مجاهدت مقدس در عرصه‌های گوناگون است و در دهه‌های گذشته نیز شاهد حضور این مفهوم به همراه موضوعاتی از قبیل جهاد نظامی، جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی، جهاد علمی، جهاد فرهنگی و... بودیم.

وی افزود: خاستگاه مفهومی جهاد، ایثار و تلاش مضاعف به منظور تحقق آرمان‌های مقدس و الهی و در راستای جلب رضایت باری تعالی است.

وی ادامه داد: حرکت جهاد دانشگاهی اولین حرکت علمی در راستای پاسخگویی به نیازهای ضروری جامعه اسلامی و مطلع حرکت‌های علمی بعدی با رویکرد جهادی بوده است.

کتابی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب پویا و تکاملی بوده که در مسیر حرکت خود قله‌ها و سنگرهای کلیدی را فتح می‌نماید و به سوی آرمان‌های متعالی خود گام برمی‌دارد.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر به تناوب و بارها مسیر حرکت استمرار و تکامل انقلاب اسلامی را بیان فرموده و به ترتیب مراحل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشور و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را به عنوان مراحل استمرار و تکامل انقلاب اسلامی برشمرده‌اند.

وی افزود: اگر دو مرحله حرکت تکاملی انقلاب یعنی تاسیس انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام اسلامی را در ذیل انقلاب سیاسی قرار دهیم، بی‌تردید تحقق سه مرحله اصلی بعدی یعنی تحقق دولت اسلامی، کشور و جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی و به تعبیری مهندسی اجتماعی و مهندسی تمدنی اسلامی، نیازمند یک تحول عمیق فرهنگی و به عبارت دیگر یک جنبش و نهضت علمی و نرم افزاری است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه کشور ادامه داد: بی‌تردید جبران عقب ماندگی‌ها، عبور از چالش‌ها و دستیابی به این اهداف بلند و متعالی بدون یک همت عالی و مضاعف و بدون یک روحیه جهادی و تلاش پیگیر در عرصه‌های مختلف محقق نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری چند سال پیش در دیدار اعضای جهاد دانشگاهی با اشاره به نام این سازمان، تأکید کردند: از طرفی شما مشغول جهاد هستید جهاد یعنی مبارزه برای یک هدف والا و مقدس، میدان‌هایی دارد، یکی از میدان‌هایش حضور در نبردهای مسلحانه رایج جهانی است، میدان سیاست هم دارد؛ میدان علم هم دارد؛ میدان اخلاق هم دارد.

کتابی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری ادامه داد: ملاک در صدق جهاد این است که این حرکتی که انجام می‏‌گیرد، جهت‌دار و مواجه با موانعی باشد که همت بر زدودن این موانع گماشته می‏‌شود؛ این می‏‌شود مبارزه. جهاد یعنی یک چنین مبارزه‏‌ای، که وقتی دارای جهت و هدف الهی بود، آن‏ وقت جنبه تقدس هم پیدا می‏‌کند.

انتهای پیام

کد N434600

وبگردی