آفتاب

پاکستان خواستار توسعه بازارچه های مرزی با ایران شد

پاکستان خواستار توسعه بازارچه های مرزی با ایران شد

اسلام آباد - ایرنا - سروزیر ˈایالت بلوچستانˈ پاکستان با تاکید بر تمایل این کشور برای مشارکت با جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه بازارچه های مشترک مرزی گفت: این اقدام باعث جلوگیری از قاچاق و توسعه روابط تجاری دوجانبه می شود.

به گزارش روزنامه ˈداونˈ پاکستان، ˈعبدالمالک بلوچˈ در دیدار با هیات ایرانی به ریاست ˈنادر میرشکارˈ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیسان و بلوچستان افزود: بازارچه های مشترک مرزی میان ایران و پاکستان گامی به سوی ارتقای تعاملات تجاری و اقتصادی میان مردم دو کشور و استان های همجوار است.

وی با تاکید بر اینکه ترویج تجارت رسمی، مهم ترین و بهترین راهکار برای جلوگیری از قاچاق و تبادلات تجاری غیرمستقیم است گفت: حجم تجارت دوجانبه ایران و پاکستان در صورت پیگیری درست و اقدامات موثر برای احداث بازارچه های مشترک مرزی، دو برابر خواهد شد.

عبدالمالک بلوچ بر این باور است که توسعه همکاری های تجاری میان ایران و پاکستان فرصت های فراوانی را برای ایجاد موقعیت های شغلی و تسهیلات در زندگی مردم استان های همجوار و مناطق مرزی فراهم می کند.

وی خاطر نشان کرد: چشم انداز روابط تجاری ایران و پاکستان به دلیل در دسترس بودن زیرساخت های اساسی در هر دو سوی مرز، بسیار روشن است.

سروزیر ایالت بلوچستان افزود: برخورداری از حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران و وجود مرز طولانی این کشور در کنار بلوچستان پاکستان می تواند فرصت های سرمایه گذاری در بخش های انرژی، کشاورزی و آموزش و پرورش را برای طرف پاکستانی به همراه داشته باشد.

وی گفت: علاوه بر منطقه مرزی تفتان در ایالت بلوچستان، امکان تاسیس بازارچه های مشترک مرزی با ایران در مناطق پنجگور، مند و بندر گوادر این ایالت نیز وجود دارد.

عبدالمالک بلوچ درباره موضوع انتقال یک هزار مگاوات برق از ایران به پاکستان نیز گفت که امکان اجرای این قرارداد در آینده ای نزدیک برای کمک به رفع کمبود انرژی در پاکستان وجود دارد. علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران می تواند تامین کننده قابل اعتماد نفت برای پاکستان باشد.

دومین کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، روزهای 15 و 16 مرداد ماه جاری (چهارشنبه و پنج شنبه گذشته) با حضور هیاتی 16 نفر ه از استان سیستان و بلوچستان به ریاست «نادر میرشکار» رییس سازمان صنعت، معدن، تجارت این استان مرزی، در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان برگزار شد.

سید ˈحسین یحیویˈ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته پیش تر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه نخستین کمیته مشترک تجارت مرزی دو کشور سال 1388 در زاهدان برگزار شده بود، اظهارداشت: این کمیته در چارچوب همکاری های تجاری-اقتصادی مشترک برگزار شد و توافقات خوبی بین دو طرف در این کمیته حاصل شد.

وی همچنین از برنامه برگزاری نوزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در سطح وزیران در روزهای 11 و 12 شهریور آینده خبر داد و گفت: در کمیسیون مشترک، موضوعات مهمی از جمله خط لوله گاز، صادارات برق ایران به پاکستان و بازسازی واحداث جاده و خطوط ریلی پاکستان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

استان سیستان و بلوچستان ایران بیش از 900 کیلومتر مرز زمینی مشترک با پاکستان دارد که بازارچه های مرزی متعدد شامل میرجاوه، جالق، کهک، ایرافشان، پیشین، ریمدان و پسابندر و چهار گمرک میرجاوه، پیشین، چابهار، سراوان در این منطقه فعالیت می کنند.

عمده محصولات صادراتی از سیستان و بلوچستان به پاکستان محصولات کشاورزی، فرآورده های نفتی، پلاستیک، مواد غذایی و محصولات صنعتی و عمده واردات استان از پاکستان شامل برنج، دام زنده، کنجد و میوه های گرمسیری است.

آساق*ش*ا.ر**1723**1579 **1446
کد N434530

وبگردی